« آبان 57 صدام در بصره پایگاه می زند و برادرش را مأمور آن پایگاه می کند. یعنی جنگ ایران و عراق را در شرایطی که رژیم شاه در حال فروپاشی بود برای انتقام گیری قرارداد الجزایر برنامه ریزی کرده بودند.»

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی با اشاره به دو بخشی که در کتاب خاطرات حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی طباطبایی از او نام برده شده در توضیح گفت: عقیده من این بود که صلاحیت سفارت عراق را ندارم. من به احمد آقا گفتم سفارت یک امر تخصصی است و من به دلیل عدم آشنایی با مسائل دیپلماتیک نگران هستم مشکلی پیش  آید و دامن روحانیت را بگیرد و من مکلف به پذیرش شدم. اما با امام عهدی داشتم که اجازه دهند من طلبه ساده باشم و از وزارت امور خارجه حقوقی دریافت نکنم.

وی اظهار داشت: آقای طباطبایی تصورشان این بود که اگر غیر من کسی انتخاب می شد و انقلابی نبود چه بسا می توانست با مسئولین عراقی به تفاهم برسد و مسائلی پیش آید که جنگ اتفاق نیفتد. تلقی ایشان این بوده که آنها انعطاف پذیر بودند و می شد با آنها مذاکره کرد.

دعایی با تأکید بر اینکه صدام اصرار داشت قرارداد الجزایر را جبران کند، تصریح کرد:  صدام در آبان 57 که احساس کرد رژیم دارد می پاشد سراغ مسئول امنیتی سفارت می آید و می گوید ساواک منحل شده و ما به پاس خدمات شما می خواهیم در عراق بمانید. او جواب می دهد من ترجیح می دهم به دست هموطنانم پاره پاره شوم ولی مزدور این افراد نخواهم شد.

وی یادآور شد: آبان 57 صدام در بصره پایگاه می زند و برادرش را مأمور آن پایگاه می کند. یعنی جنگ ایران و عراق را در شرایطی که رژیم شاه در حال فروپاشی بود برای انتقام گیری قرارداد الجزایر برنامه ریزی کرده بودند.

سفیر اسبق ایران در عراق گفت: جریانی اصرار دارند که یکی از عوامل شروع جنگ انعطاف ناپذیری نهادهای حاکم و به خصوص حضرت امام بود. ادعا می کنند که من از  طرف صدام پیغام آورده ام که صدام گفته یا شما نماینده ای برای مذاکره بفرستید و یا بپذیرید که من برای مذاکره به ایران بیایم.

وی ادامه داد: دروغی گفته اند که من و شهید بهشتی و آقای بازرگان در قم به خدمت امام رفته ایم و خواسته ایم این را بپذیرند تا جنگ شروع نشود و امام بدون بررسی و با انعطاف ناپذیری نپذیرفتند و من گریه کرده ام و گفته ام جنگ می شود. یعنی از امام سیمایی خشن و انعطاف ناپذیر ارائه داده اند. این دروغ قطعی است که در فضای مجازی هم آن را به اشتراک گذاشته اند.

دعایی افزود: تنها مورد این بود که صدام در برابر اعتراضات ما به رفتار یک طرفه توسط وزیر خارجه پیغام داد که به فلانی بگویید نزد امام برود و نماینده تام الاختیار برای مذاکره بفرستد و امام فرمود مذاکره با اینها به نفع ما نیست. شما بگویید ما تشکر می کنیم؛ دوم اینکه ما دو انتخابات سرنوشت ساز داریم و من ترجیح می دهم مذاکره کنندگان با شما نمایندگان منتخب مردم باشند و تا آن موقع حسن نیت به خرج دهید و صبر کنید.

 

حجم ویدیو: 3.97M | مدت زمان ویدیو: 00:03:48
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.