گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

دیدگاه فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب درباره سخنرانی روحانی و ترامپ/ تحلیل انصاری، مصباحی مقدم، سلیمی نمین، ایمانی، سالک، غرویان، منتجب نیا و شیرزاد

جمعی از فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب نظر خود را درباره سخنرانی دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا در سازمان ملل بیان کردند.

پایگاه خبری جماران: روز گذشته دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا، هر یک طی سخنانی جداگانه‌ در هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل تلویحاً پاسخ یکدیگر را دادند. هر چند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد تا با گرفتن موضعی تند و غیردیپلماتیک، رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای‌اش در خاورمیانه را خوشحال کند، اما نطق تاریخی حسن روحانی نشان داد که ایرانیان هنوز هم در عقلانیت و پیگیری روش‌های دیپلماتیک پیشگام هستند.

در همین رابطه، جمعی از فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب نظر خود را درباره سخنرانی دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا در سازمان ملل بیان کردند. 

رئیس‌جمهور بر اساس عقلانیت و منطق صحبت کرد

آیت الله محسن غرویان با اشاره به سخنرانی روزگذشته دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا در سازمان‌ملل گفت: سه‌نکته مهم در سخنرانی آقای روحانی وجود داشت؛ نخست اینکه ایشان متن خود را از روی نوشته خواند و سخنانش بسیار منظم بود. قابل تقدیر است که آقای روحانی مطالب نوشته شده خود را به دقت ایراد کرد، زیرا معمولاً باید در چنین جلساتی مطالب منظم باشد و رئیس‌جمهور بسیار خوب این‌کار را انجام داد.

وی افزود: نکته دوم اینکه رئیس‌جمهور بر اساس عقلانیت و منطق صحبت کرد و مطالبی که بیان کرد بر اساس استدلال و برهان بود و به نظر می‌رسد که مورد استقبال کشورهایی که در این نشست حضور داشتند، قرار گرفت و نکته سوم اینکه، آقای روحانی بسیار زیبا گفت که گفت و گو و مذاکره به عکس یادگاری نیست؛ بلکه همین صحبت‌ها در سازمان ملل خود می‌تواند آغاز گفت‌و‌گو و مذاکره باشد. به نحوی که طرفین حرف‌های هم را می‌شوند و این می‌تواند آغاز عاقلانه و حکیمانه خوبی برای گفت‌و‌گو باشد.

مردم آمریکا و سازمان‌های بین المللی نباید در برابر این اقدامات جسورانه و دور از شأن انسانیت ترامپ بی تفاوت بمانند

غرویان در پایان با بیان اینکه باید از این روش استفاده شود، گفت: بی تردید عقلای جهان یک شورای داوری تلقی می شوند که می توانند در مورد حرف‌های طرفین داوری کنند. بنابراین حرف‌های رئیس‌جمهور کاملاً به جا و منطقی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران ، در این باره گفت: آقای ترامپ با لحنی پُر از تحکم و زورگویی با بکار بردن عباراتی که دور از شأن یک رئیس‌جمهور است، در این نشست سخنرانی کرد و این برای کشوری که ادعا می کند؛ بزرگترین کشور دنیاست بسیار بد است.

وی افزود: تحلیل‌گران مختلف در ارتباط با بسیاری از مسائلی که رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرد، او را محکوم کردند. مفسّران معتقدند که آقای ترامپ در سازمان ملل، بسیاری از قوانین و تعهدات مربوط به حقوق بشر و سایر قراردادها بین المللی را بی‌اعتبار قلمداد کرد و عهدشکنی و نقض پیمان‌های بین المللی را به عنوان یک سند افتخار می داند که این به نوبه خود تازگی دارد. به نظر من، مردم آمریکا و سازمان‌های بین المللی نباید در برابر این اقدامات جسورانه و دور از شأن انسانیت ترامپ بی‌تفاوت بمانند.

یک رئیس‌جمهور نمی تواند با استفاده از تریبون جهانی، یک ملت و دولت را به انواع اتهامات متهم کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: به جاست که مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت و مجامع دیگر مانند کمیسیون بین الملل و حقوق بشر بیانیه داده و این نوع اقدامات و عهدشکنی را محکوم کنند. ترامپ به صورت رسمی ایران را در بسیاری از مسائل متهم کرده که این اتهامات قابل پیگیری در مجامع بین المللی هستند. وی علاوه بر این تهمت‌ها، رسماً اعلام می‌کند که قصد دارد کشور ایران را تحت فشار قرار دهد. متاسفانه وزیرخارجه ترامپ نیز ادعا کرده که می‌خواهند حکومت ایران را تغییر دهند.

وی بیان کرد: رفتارهای این‌گونه، توهین به یک ملت است. چرا که یک ملتی با حداکثر آراء نظامی را روی کار آورده و در طول این سالها روسای جمهورش با حداکثر رقم رای انتخاب شدند. حالا دولتمردان آمریکا با قلدری مدعی می شوند که این نظام باید ساقط شود. وزارت خارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و قوه‌قضائیه ایران نیز باید مسأله را تعقیب کنند. یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند با استفاده از تریبون جهانی، یک ملت و دولت را به انواع اتهامات متهم کند.

منتجب‌نیا در ادامه گفت: از طریق دیوان‌ها و محاکم بین‌المللی و دیپلماسی می‌توان تمامی مباحثی را که رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرده، تحت تعقیب و پیگیری قرار داد. باید این پیام را به دنیا مخابره کرد که ترامپ فردی بی‌لیاقت، ناشایست و به تعبیر بسیاری از اندیشمندان دچار خودشیفتگی و عدم تعادل است. نباید اجازه داد که این فرد با اقداماتش، دنیا را بی‌ثباتی بکشاند.

تروریسم جهانی مولود حکومت آمریکاست

وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل اظهار کرد: از آنجا که بنای آقای روحانی این نبود که از در تحکم و مقابله به مثل ظاهر شود، قرار نبود که رئیس‌جمهور حرف‌های تند و تهدیدآمیز ترامپ را متقابلاً پاسخ دهد. سخنان ایشان بر مبنای تبیین حقایق و تشریح موضع ایران و روشنگری بود. به نظر من، رئیس‌جمهور به خوبی از پس این سخنرانی مهم برآمد، هرچند بهتر هم می‌توانست ظاهر شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: رئیس‌جمهور می توانست بهتر تبیین کند که آمریکا از ابتدای انقلاب در ایران، مرتکب چه جنایاتی شده است و دستش تا مرفق در خون جوانان ما آغشته است. در همین حادثه اهواز، اگر ریشه یابی کنیم؛ داعش یا سایر گروه‌ها با پشتوانه آمریکا مرتکب چنین جنایت‌هایی می شوند. وزارت خارجه ایران، باید خیلی صریح، آشکار و مستند به دنیا اعلام کند که اگر آمریکا می‌گوید ایران بزرگترین دولت حامی تروریسم است، تروریسم جهانی مولود حکومت آمریکاست.

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران ، با اشاره به سخنان دو رئیس‌جمهور ایران و آمریکا گفت: صحبت‌های آقای ترامپ نمایشی از شخصیت متضاد، غیرقابل اعتماد و غیرصادق رئیس‌جمهور آمریکا بود. سرتاپای سخنرانی او تناقض، قلدری، بی اعتنایی به مقررات بین المللی و تهدید و تحقیر تمام کشورها بود.

سخنرانی ترامپ کاملاً متناقض بود

وی افزود: حرف‌هایی که ترامپ در سازمان ملل مطرح کرد، تماماً دروغ و فریب بود و نسبت به سازمان‌های بین المللی مانند سازمان حقوق بشر به همین صورت بود. به هر حال، از نگاه شخصی سخنرانی ترامپ در نشست اخیر سازمان ملل بسیار مفتضح بود. چنین نمایشی از رئیس‌جمهور کشوری مانند آمریکا که داعیه رهبری دنیا را دارد، نشان از بی منطقی و حاکم بودن قانون جنگل در آن کشور دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سخنرانی ترامپ کاملاً متناقض بود؛ زیرا از یک طرف صحبت از احترام به قوانین و حقوق مردم آمریکا می‌کرد و از طرفی دیگر سرتاپای صحبت‌هایش، بی‌توجهی به حقوق بین‌الملل بود. تناقض در رفتار نیز در او وجود داشت، به نحوی که عربستان سعودی را کشوری پیشرو در اصلاحات و اسرائیل را پیشرو در دموکراسی معرفی کرد. وی در عین حال ایران و کشورهای دیگر را متهم به حمایت از تروریسم یا نقض حقوق شهروندی کرد. در مجموع تمام این سخنرانی تناقض داشت.

وی افزود: تقریباً واکنش دیگر کشورها و فضای رسانه‌ای حاکم بر دنیا نیز چنین بود که سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را بسیار متناقض دانستند. حتی در همان ابتدا نیز حضار با خنده‌ای بلند به دروغ بزرگی که ترامپ گفت؛ واکنش نشان دادند. بنابراین سخنرانی دیروز ترامپ، نمایشی تمسخرآمیز از رئیس‌جمهور آمریکا بود.

در دوئل دیشب به لحاظ حقوقی و منطق دیپلماتیک آقای روحانی پیروز میدان بود

مجید انصاری با اشاره به سخنان روحانی در سازمان ملل گفت: آقای دکتر روحانی ضمن اینکه قاطعانه صحبت کردند، سخنانش از متانت و استدلال حقوقی برخوردار بود. ایشان به درستی مواضع جمهوری اسلامی را تبیین کرد و برخورد دوگانه و نفاق دولتمردان آمریکا را با استدلال نشان داد. اینکه آنها از یک طرف درخواست مذاکره بی قید و شرط می کنند و از طرفی دیگر، نتیجه مذاکره 18ماهه برجام را زیر پا می گذارند.

وی در پایان گفت: در دوئل دیشب به لحاظ حقوقی و منطق دیپلماتیک آقای روحانی پیروز میدان بود.

بیان آقای روحانی در دفع دیدگاه ترامپ نسبت به حمایت از ملت ایران بسیار رسا و گویا بود. نمی‌شود از طرفی ملتی را تحت تحریم قرار داد و از طرف دیگر خود را حامی این مردم معرفی کرد.

عباس سلیمی‌نمین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، گفت: به نظر من مقایسه سخنرانی نماینده آمریکا در مجمع عمومی و سخنرانی نماینده ملت ایران در سازمان ملل، از چند جهت درس آموز است. نخست اینکه ما در مجامع بین المللی باید از هر فرصتی برای اثبات منطق برتری خود، بهره بریم. متاسفانه ما به دلیل برخورداری دشمنان از کارتل‌های رسانه ای، شرایط مناسبی برای رساندن پیام خود به دنیا نداریم.

وی افزود: دشمنان می توانند حرف‌های ناحق و ظالمانه خود را به ملت‌ها القاء کنندف اما ما نمی‌توانیم حرف حق خود را با پوششی وسیع مطرح کنیم. لذا منطق حکم می‌کند که باید از هر موقعیتی که برای اثبات برتری منطق خود بدست می‌آوریم، استفاده مبسوط کنیم. به نظر من، در یک مقایسه ساده، نماینده همه ملت‌ها می‌توانستند به یک جمع‌بندی برسند و هیمنه آمریکا که یک نژادپرست شبیه ترامپ را روی کار آورده بشکنند.

سخنرانی آقای روحانی، هیمنه و اقتدار ملت ایران را ارتقا بخشید

این فعال‌سیاسی اصولگرا گفت: منطق نژادپرستانه‌ای که فردی چون ترامپ را روی کار آورده، با آنکه دستاوردهای اقتصادی به دنبال داشته، اما هیبت آمریکا را می‌شکند و آن را کوچک می‌کند. یعنی با آنکه افراد نژادپرست می‌توانند با دامن زدن به مسائل ناسیونالیستی، انسجام کوتاه مدتی را برای برون رفت از برخی بحران‌ها به وجود آورند، اما فرد نژادپرست بسیار کوچک است که می تواند اقتدار آمریکا را بشکند. سخنرانی آقای ترامپ ضربه‌ای دیگر به اقتدار آمریکا بود.

وی با اشاره به سخنرانی آقای روحانی در سازمان‌ملل گفت: سخنرانی آقای روحانی، هیمنه و اقتدار ملت ایران را ارتقا بخشید که از این جهت ارزشمند است و جای تأمل دارد که چرا باید برخی چنین بحث‌هایی مطرح کنند که ما نباید از موقعیت‌های بین المللی استفاده کنیم. این مقایسه پیام فاحشی برای دنیا داشت؛ کما اینکه در تمسخر اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا همه خندیدند. مخاطب این سخره گرفتن ترامپ نبود، بلکه تمسخر قدرتی است که مدعی مدیریت جهان است و با توسل به ابزارهای مختلف، به زور می خواهد قدرت خود را حفظ کند.

سلیمی‌نمین در ادامه گفت: ما باید از اینکه آمریکایی‌ها در مجامع بین المللی حاضر می شوند، خوشحال باشیم. زیرا با سخنرانی آنها ملت های دیگر می فهمند که چه موجودات نازلی مدعی مدیریت جهانی هستند و می خواهند این مدیریت را با زور، ترور، فشار اقتصادی و هر ابزار غیرانسانی به‌دست آورند.  

حرف‌های آقای روحانی مثبت بود، اما صحبت‌های آقای ترامپ مورد تمسخر کشورهای دیگر قرار گرفت

حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک نیز در این باره گفت: حرف‌های آقای روحانی مثبت بود، اما صحبت‌های آقای ترامپ مورد تمسخر کشورهای دیگر قرار گرفت و آن خنده، خنده تمسخر بود. رئیس‌جمهور آمریکا بی وزنی خود را برای کشورهای جهان به نمایش گذاشت و نشان داد که حقانیت جمهوری اسلامی فوق حرف‌های ترامپ است.

 این نماینده مجلس در ادامه گفت: ما در مجلس تذکراتی به رئیس‌جمهور دادیم که باید فرمایشاتی را که مقام معظم رهبری در هیأت دولت در ارتباط با برجام و مذاکرات داشتند، رعایت کند. در مجموع، تاکنون حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل مثبت بوده، البته هنوز برای قضاوت زود است.

ناصر ایمانی هم در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: آقای ترامپ شأن رئیس جمهور آمریکا و حتی یک رئیس‌جمهور ساده را نگه نداشت. اگر یک رئیس‌جمهور کشور آفریقایی هم صحبت می کرد بهتر از آقای ترامپ بود که با لحنی متکبرانه و گردن‌کشی همه مبانی حقوقی و اصول بین‌المللی را زیرپا گذاشت.

سخنرانی آقای روحانی بسیار جامع و خوب بود

وی افزود: بحثی درباره شخصیت آقای ترامپ نیست و واقعاً باید برای یک کشوری مانند آمریکا اظهار تأسف کرد که چنین فردی رئیس‌جمهور این کشور شده که با لحنی بی‌ادبانه و با گستاخی تمام نسبت به قوانین بین‌الملل، به صورت آشکار صحبت کند. سیاست ایالات متحده از گذشته همین گونه بوده که هست و تغییری نکرده است. اما این گستاخی که در بیان رئیس‌جمهور آمریکا وجود داشت، تاکنون بی سابقه بوده است.

ایمانی گفت: اما سخنرانی آقای روحانی بسیار جامع و خوب بود. ایشان درباره نقض عهد ایالات متحده آمریکا، مقاومت مردم ایران و نقش ایران در منطقه و تحولات آن صحبت کرد. رئیس‌جمهور همچنین تهدیدی را که باید می کرد، انجام داد و با بیانی جامع چنین گفت که تهدید در برابر تهدید و تعهد در برابر تعهد که بسیار به‌جا بود. این مطلب چکیده‌ای از مواضع جمهوری اسلامی ایران بود که آقای روحانی بیان کرد. در مجموع باید گفت که سخنرانی او بسیار خوب بود.

روحانی توانست دفاع خوبی از موضع ایران در قضیه برجام و نقض عهد و پیمان توسط آمریکا داشته باشد

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: سخنرانی آقای رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خوبی بود و انصافا توانست دفاع خوبی از موضع ایران در قضیه برجام و نقض عهد و پیمان توسط آمریکا داشته باشد و همچنین ادعای ترامپ مبنی بر آمادگی برای مذاکره مجدد را پاسخ روشن و قانع کننده‌ای بدهد.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه این سخنرانی کاملا پخته، حساب شده، متین، محکم و حقوقی بود، تصریح کرد: به نظر من انعکاس خوبی هم در سطح جهانی داشته و برای مخاطبان، به ویژه دولت ها، پیام روشنی داشت؛ از صلح طلبی و پایبندی ایران به معاهدات و پیمان‌ها و اینکه زندگی با ایران همراه صلح خواهد بود و تحریم ایران نمی تواند به نتایج موفقیت آمیزی برسد.

بیان آقای روحانی در دفع دیدگاه ترامپ نسبت به حمایت از ملت ایران بسیار رسا و گویا بود

وی با بیان اینکه سخنرانی رئیس جمهور کشورمان برای سایر دولتمردان دنیا گویا، شفاف و قابل توجه بود، گفت: بیان آقای روحانی در دفع دیدگاه ترامپ نسبت به حمایت از ملت ایران بسیار رسا و گویا بود. نمی شود از طرفی ملتی را تحت تحریم قرار داد و از طرف دیگر خود را حامی این مردم معرفی کرد.

مصباحی‌مقدم اظهار داشت: وقتی چنین تریبونی در اختیار رئیس‌جمهور کشور ما قرار می گیرد و سخنانش بلافاصله میلیاردها نفر مخاطب پیدا می کند و در کل جهان می شنوند، تأثیرات مثبتی را روی مخاطب می گذارد و تبلیغات دشمنان قسم خورده ملت ایران را خنثی می کند.

وی در مورد سخنرانی دیروز ترامپ نیز گفت: من تصور می کنم جامعه‌جهانی واکنش جدی به سخنرانی ترامپ نخواهند داشت؛ زیرا سخنرانی ترامپ موجب مضحکه بود و دیدیم که مخاطبان او هم در مقابل ادعاهای او خندیدند و معنایش این است که مجددا امکان اینکه بتواند در مقابل سخنرانی رئیس‌جمهور ما موضع منفی بگیرد برای او فراهم نیست.

سیاستی که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته به هیچ‌وجه صادقانه نیست

 

احمد شیرزاد در گفت و گو با خبرنگار جماران، با اشاره به برخی رفتارهای براندازانه آمریکا در قبال ایران گفت: آمریکا می گوید هدف ما براندازی نیست، اما ادبیاتی که به کار می برند، ادبیات دو کشوری نیست که با یکدیگر اختلاف سیاسی دارند، بلکه ادبیاتی براندازانه است. این لحن آمریکا، شبیه گروه‌های ضدانقلاب و برانداز خارج از کشور است. متهم کردن رهبران ایران و توهین به آنها، همچنین توهین به حاکمیت ملی ایران، ادبیاتی نیست که حتی دو کشوری که باهم تخاصم دارند، به کار برند.

وی افزود: متاسفانه صحبت‌های آقای ترامپ بسیار تند بود و هیچ نشانه‌ای از اینکه آمریکا به دنبال نوعی توافق با ایران باشد، دیده نمی شد. برخلاف این مطلب که عده ای به آن باور دارند که ملاقات با ترامپ می تواند از فشارها علیه ایران بکاهد، اما شواهد نشان می دهند که برنامه آمریکا فشار است. بنابراین حتی اگر ملاقاتی هم اتفاق می افتاد یا به تعبیر آقای روحانی عکس یادگاری هم با هم می گرفتند، به معنای اینکه آمریکا از فشارهایش بر ایران دست بردارد، نبود.

سیاستی که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته به هیچ‌وجه صادقانه نیست 

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: برخورد آمریکا با ایران، اصلاً شبیه برخوردی نیست که گروکشی برای گرفتن امتیاز خوانده شود، بلکه آنها اصولاً به دنبال فشار بیشتر بر ایران هستند. از این رو، برمبنای سیاستی که در سخنرانی آقای ترامپ مشاهده کردیم، تنها همین مسأله دیده می‌شود. تنها هدف او از این سخنرانی، متهم کردن سیاست‌های ایران در منطقه و چشم فرونهادن از واقعیت هایی بود که در منطقه اتفاق می افتد. تا یکسال پیش که خطر داعش آنها را تهدید می کرد وایران به عنوان موثرترین کشور در مقابل خطر داعش و به نمایندگی از جامعه بین‌المللی مشغول به مبارزه بود، هیچ‌کدام از این حرف‌ها مطرح نبود، اما حالا که ایران توانسته فرآیندی کاملاً موفقیت‌آمیز را در عراق و سوریه پیش برد، به آن انگ مداخله گر می زنند و حضورش در منطقه نامطلوب تلقی می شود.

وی بیان کرد: بنابراین سیاستی که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته به هیچ‌وجه صادقانه نیست و صرفاً به دنبال افزایش فشار بر ایران است تا ببینند که چه نتیجه‌ای می توانند بگیرند. لذا ما راهی جز ایستادگی و تحمل شرایط دشوار فعلی و تلاش برای کاستن از فشارها در جامعه نداریم. 

متن سخنرانی روحانی به عنوان یک سند تاریخی قابل استناد ماندگار خواهد شد

شیرزاد با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در سازمان ملل گفت: سخنان آقای روحانی دارای منطق بسیار محکم بین‌المللی بود. رئیس‌جمهور نه تنها با ادبیات درون حکومتی جمهوری اسلامی حرف نمی زد، بلکه کاملاً با ادبیات محافل بین المللی سازگاری داشت و برمبنای عرف و حقوق بین‌المللی صحبت کرد و استدلال‌های بسیار روشن و قاطعی داشت. بنابراین به زحمت می توان در برابر سخنان قاطع رئیس‌جمهور پاسخی ارائه کرد. ایشان روی قطعنامه‌های سازمان ملل و توافقات بین‌المللی دست گذاشت و آمریکا را به عنوان عهدشکن و شکننده پیمان‌ها معرفی کرد. 

این تحلیل‌گر سیاسی افزود: به نظر من انسجام سخنان آقای روحانی واقعاً کم نظیر بود. من معمولاً سخنرانی های روسای جمهوری اسلامی ایران را در سال‌های گذشته گوش کرده ام، اگر بخواهم منصفانه حرف بزنم این سخنرانی بسیار کم‌نظیر بود و متنی بسیار زنده تاریخی داشت. فکر می کنم متن این سخنرانی به عنوان یک سند تاریخی قابل استناد ماندگار خواهد شد.

شواهد نشان می دهد که فروش نفت ایران به صفر نخواهد رسید

وی با اشاره به تحریم‌های گذشته گفت: در دوره گذشته تحریم‌هایی که ایالات متحده آمریکا علیه ایران رهبری می کرد، با اجماعی جهانی همراه بود. در نتیجه گذشت زمان به ضرر ما بود، یعنی هرچه که زمان می‌گذشت حلقه‌ها تنگ‌تر می‌شد و مسیرهای مبادلات تجاری بین المللی برای ما سخت‌تر می‌شد و این مسأله را تمامی جریانات سیاسی درون ایران به خوبی درک کرده بودند. امروز کاملاً برعکس است، یعنی گذشت زمان به دلیل اینکه تحریم‌های آمریکا اجماعی نیستند، می‌تواند به نفع ما باشد. این تحریم ها از جوانب مختلف قابل دور زدن هستند. 

شیرزاد در ادامه گفت: در همین ایام که آمریکا مدعی شده؛ می خواهد فروش نفت ما را به صفر برساند، شواهد نشان می دهد که فروش نفت ایران به صفر نخواهد رسید، هرچند از حجم آن کاسته خواهد شد. در مورد مبادلات پولی با ایران نیز به مرور راه‌هایی پیدا خواهد شد، به دلیل اینکه دولت آمریکا نتوانسته اجماعی در مقابله با ایران ایجاد کند و ادبیاتی که در قبال شرکت‌ها و کشورها به کار برده آمرانه و تحقیرآمیز بوده است. بنابراین ممکن است بسیاری از شرکت‌ها از ایران رفته باشند، اما این‌گونه نیست که به میل و اراده خود این کار را انجام داده باشند.

با آنکه تحریم‌های آمریکا اذیت‌کننده و ایذایی هستند، اما کمرشکن نخواهند بود

وی بیان کرد: این شرکت‌ها با بی میلی و از روی ناچاری ایران را ترک کردند، کشورهای متبوع آنها نیز هرکدام به دنبال راهی برای جلوگیری از این مسأله هستند، شاید در کوتاه مدت آمریکا به دلیل مکانیزم سابق تحریم‌ها به سرعت توانست اقداماتی انجام دهد، ولی به نظرمی رسد که گذشت زمان به نفع ماست و ما نیز به مرور راه‌هایی را برای مبادلاتبین‌المللی یاد می گیریم و دریچه‌هایی به روی ما گشوده خواهد شد. 

این تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در پایان گفت: بسیاری از راه‌هایی که ایران برای دور زدن تحریم‌ها به کار می بندد، جزومسائل محرمانه کشور تلقی می شوند و دلیلی هم ندارد راه‌هایی را که برای شکستن و دور زدن تحریم ها به‌کار می‌گیرد، به صورت واضح و علنی تشریح کند. شواهد نشان می‌دهد که اوج اعمال فشارها و تحریم‌ها همین الان است و اگر ما این موقعیت را پشت سر بگذاریم به مرور می توانیم راه‌های متعددی بیابیم، آنچه مهم است که بدانیم؛ با آنکه تحریم‌های آمریکا اذیت‌کننده و ایذایی هستند، اما کمرشکن نخواهند بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.