سواد زندگی؛ تربیت فرزندان- امروزه، روروَک پای ثابت اولین خریدهای والدین برای کودکان تازه متولد شده به شمار می رود. البته این محصول از نظر قدمت سابقه ای بسیار طولانی تر دارد و شواهدی در دست است که نشان می دهد تاریخچه اولین روروَک های تولید شده به قرن پانزدهم باز می گردد. با این حال، کارایی و از همه مهم تر فواید علمی روروَک توسط شمار زیادی از متخصصین در سراسر دنیا زیر سوال رفته است به طوری که استفاده از آن در برخی کشورهای توسعه یافته ممنوع شده است.
اما آیا واقعا روروَک باعث ایجاد تداخل در روند رشد جسمانی کودک خواهد شد؟
مطالعات گسترده در تقابل با تاثیرگذاری روروَک دکتر  Alan Greene متخصص اطفال اطلاعات کامل و مفیدی در این زمینه ارائه داده است: مشاهده اولین قدم های فرزند برای هر والدی به شدت لذت بخش و هیجان انگیز است. روروَک اختراع شد تا دستیابی به چنین رویایی را سریعتر محقق سازد. حداقل از نظر روانی، کاربرد روروَک برای کودکان به آنها احساسی آمیخته از شادی و اعتماد به نفس هدیه می دهد. این ابزار گاهی اوقات نیز به یاری والدین می شتابد و همچون یک پرستار کودک حرفه ای وارد عمل می شود تا ساعت ها آنها را سرگرم کند. اما داستان به همین جا ختم نمی شود! بر اساس مطالعات انتشار یافته از مجله تکاملی و رفتاری طب اطفال، روروَک در تعداد زیادی از موارد گزارش شده منجر به تاخیر در توسعه فرمان های حرکتی مغز کودکان شده است.
از طرفی دیگر با استناد به مطالب
انتشارات AAP، روروک حتی می تواند منجر به اختلال در تکامل ذهنی بچه ها شود. در سال 1994 و زمانی که هنوز روروک ها از محبوبیت بالایی در آمریکا برخوردار بودند، کمیسیون ایمنی کالاهای مصرفی این کشور اعلام کرد که این محصول بیش از هر کالاهای کودکانه دیگری منجر به ایجاد جراحت برای رده سنی خردسال شده است.  انواع آسیب های فیزیکی طبق مقاله ای که از طریق پاب مد قابل دسترسی است، شامل ضربه به سر، شکستگی استخوانی، شکستگی دندان ها، قطع عضو و یا حتی مرگ می شود. هرچند روروَک های امروزی ایمن تر هستند اما باز هم نمی توان از مضرات متعدد آن بر سلامت عضلات و استخوان های کودک چشم پوشی کرد. براساس خبر منتشره در روزنامه نیویورک تایمز ، کانادا در سال 2004 استفاده از روروک را به طور کلی ممنوع کرد. شاید متعجب شوید اما مالکیت تنها یک روروَک می تواند منجر به جریمه تا 100000 دلاری و یا شش ماه زندان شود. این در حالی است که بر اساس داده های پاب مد، همچنان 75 درصد کودکان در بسیاری از کشورها وابسته به روروَک هستند و تبعات ناشی از آن نیز ادامه دارد. همانطور که گفته شد استفاده از روروَک ضمن قرار دادن کودک در معرض حوادث مختلف، فرصت یادگیری یکی از مهم ترین مهارت های زندگی را آن هم به صورت "طبیعی" از او می گیرد.

مطالعه ای از کتابخانه دیجیتال
ساینس دایرکت نشان داده است که روروَک با ایجاد تداخل در روند یادگیری ذاتی، منجر به تاخیر در تکامل فرمان های حرکتی صادره از مغز کودک برای حداقل چندین ماه خواهد شد. به نظر می رسد که این تاخیر دست کم بیش از 3 روز به ازای هر 24 ساعت استفاده از روروَک باشد.
اما قطعا اساسی ترین مشکلی که درباره روروک گزارش شده، تاخیر در تکامل ذهنی کودکان است. تست های ویژه ای که از این کودکان به عمل آمده است، مسئله فوق را تایید کرده اند. این تاثیر گاها تا حتی 10 ماه پس از توقف استفاده از روروَک نیز استمرار داشته است.
دکتر Emmi Pikler متخصص اطفال ادامه می دهد: کودکانی که به صورت طبیعی بزرگ می شوند و راه رفتن را بدون عجله (اشاره به استفاده از روروَک) می آموزند نه تنها از نظر عضلانی پایدارتر هستند، بلکه اعتماد به نفس و قدرت ذهنی بیشتری نیز دارند! مطالعه ای از آکادمی پزشکی اطفال آمریکا بررسی کاملی میان دو گروه اصلی از کودکان انجام داده است. دسته نخست کودکانی بودند که راه رفتن را بدون وابستگی به روروَک آموختند و دسته دیگر با استفاده از آن. نتایج نشان دادند که کودکان گروه دوم نه تنها دیرتر به راه افتادند، بلکه برای مدت زمانی طولانی نیازمند کمک والدین خود به منظور حفظ کامل تعادل بودند. علت این مسئله نیز از نظر علمی کاملا مشخص است: روروَک اجازه تکامل تمامی عضلات لازم برای راه رفتن مستقل را نمی دهد. به گفته یکی از فیزیوتراپ های معروف کودکان، حرکاتی مانند چهار دست و پا راه رفتن، تلاش برای بالا کشیدن خود و بلند شدن از زمین، همگی برای تقویت عضلات هر کودکی ضروری هستند و روروَک چنین فرصتی را از آنها سلب می کند. با استناد به پژوهش های چاپ شده در مجله داینامیک کایروپراکتیک، حرکت چهار دست و پا فرآیندی فوق العاده پیچیده است که استفاده از هر دو نیمکره چپ و راست مغز و در عین حال هماهنگی دقیق میان آنها را طلب می کند. این هماهنگی، فرد را برای دست یابی به موفقیت های آکادمیک در آینده مستعدتر می سازد. بدین ترتیب بهترین روش در جهت کمک به فرزندان این است که اجازه دهیم خودشان راه رفتن را بیاموزند و ما تنها محیطی ایمن و مناسب در اختیارشان قرار دهیم! علاوه بر یافته های فوق، اخیرا مطالعه ای دیگر نیز توسط دانشگاه کیس وسترن رزرو انجام شده که مضرات تکاملی استفاده از روروَک به وسیله کودکان را تایید کرده است.
دکتر A. Carol Siegel روانشناس و یکی از کارکنان متخصص دانشگاه مذکور، مهارت های ذهنی و حرکتی 109 نوزاد با رده سنی 6 الی 15 ماه را مورد بررسی قرار داد تا از تاثیر مثبت و یا منفی روروَک بر رشد عضلاتی- اسکلتی مناسب کودکان آگاه شود. هرچند نتایج به دست آمده از این پژوهش هنوز به صورت رسمی در هیچ مجله ای منتشر نشده، اما دکترSiegel  طی مصاحبه ای نظر خود و همچنین بخشی از یافته های مطالعه را گزارش داده است: تمامی کودکان شرکت کننده از عملکرد ذهنی استاندارد برخوردار بودند، به غیر از کودکانی که تجربه استفاده از روروَک را داشتند. وی به منظور تفهیم بهتر موضوع از آزمایشی جالب در دهه 1960 یاد می کند: در این تحقیق از چندین بچه گربه استفاده و دور گردن هر کدام از آنها به کمک ابزاری مخروطی پوشیده شده بود. به گونه ای که امکان مشاهده پاها حین حرکت وجود نداشت. با گذشت مدتی از اجرای آزمایش، گردن بندها از حیوان جدا شدند. بچه گربه ها تا مدتی قادر به هدایت ذهنی اندام های حرکتی خود و راه رفتن نبودند. دقیقا همین اتفاق در مورد روروک نیز رخ می دهد، به خصوص آنهایی که اجازه نمی دهند کودک پاهای خود را حین حرکت مشاهده کند. بنابراین اگر به هر دلیلی که مجبور به خرید روروَک برای فرزند خود باشیم، بهتر است مدلی را انتخاب کنیم که کودک حین حرکت قادر به مشاهده پاهای خود باشد. در ادامه پس از کسب آگاهی کامل پیرامون مضرات روروَک برای کودکان خردسال و شیرخوار، دو محصول دیگر را معرفی خواهیم کرد که تاثیری مشابه دارند و بهتر است از خریداری آنها اجتناب شود. رقابت منفی روروَک با دو محصول کودکانه دیگر پیش از ارائه نام محصولات، لازم به ذکر است که موارد زیر با استناد به داده های آکادمی پزشکی اطفال آمریکا گردآوری شده اند. - تاب های نوسانی با قابلیت اتصال به درب: به دلایل مشابهی که در مورد روروَک نیز گفته شد، تاب های نوسانی کودکانه که به چارچوب درب متصل می شوند هم منجر به تاخیر در رشد و تکامل ذهنی- فیزیکی خواهند شد  زیرا باعث می شوند که کودکان زمان کمتری را به جنب و جوش طبیعی بر سطح زمین بگذرانند و بدین ترتیب قادر به توسعه مهارت های حرکتی در زمان مناسب خود نباشند. علاوه بر این با وارد آوردن استرس و فشار بر ناحیه لگن و ستون فقرات، می توانند مسبب بد شکلی های استخوانی شود که البته درصد بالایی از آنها به مرور زمان رفع می شوند. در تصویر زیر نمونه ای از تاب های نوسانی را مشاهده می کنید. - صندلی بچه: گزارش های متعددی از جراحت های جدی به واسطه استفاده از صندلی بچه در سراسر دنیا وجود دارد. در بسیاری از موارد کودک پیش از آن که واقعا از نظر عضلانی آماده باشد، داخل صندلی های مخصوص بچه ها قرار گرفته و فرمان های حرکتی صادره از مغز وی -که همچنان ارتباط کاملی با محیط ندارد- برای مدتی نسبتا طولانی محدود می شود. بنابر این اگرناگزیر شدید که از این صندلی ها استفاده کنید، مدت کوتاهی کودک را درون آن قرار دهید.  

www.savadezendegi.com

دیدگاه تان را بنویسید