سواد زندگی؛ توسعه توانمندی های فردی- خواب روز که معمولا هنگام ظهر سراغ ما می آید چیزی نیست که آن را فقط به قیلوله خودمان مرتبط بدانیم بلکه در همه جای دنیا مورد توجه قرار دارد.

هر ساله در آمریکا مراسمی با عنوان "روز ملی چرت زدن" برگزار می شود که امسال (2019) نیز در روز یازدهم ماه مارس تکرار خواهد شد. این رویداد توسط پروفسور "ویلیام آنتونی" از دانشگاه بوستون در سال 1999 میلادی بنیان گذاشته شد و هدف از آن تاکید بر اهمیت خواب در ارتقا سلامت و عملکرد بهتر بدن بوده است.
اما برای چرت زدن در روز توصیه های مهمی مورد توجه پژوهشگران قرار دارد و آن مدت زمانی است که برای چرت زدن خود در نظر گرفته می شود. اهمیت این مساله تا جایی افزایش می یابد که از خواب روز به عنوان "شمشیر دو لبه" نیز نام می برند چرا که زیاده روی در آن خطرات جدی را متوجه سلامت شما می کند. دکتر مارک روزِنکید دارای درجه phd در کرونوبیولوژی و مطالعات خواب طی همکاری خود با سازمان ناسا در سال 1995 میلادی اعلام کرد: 26 دقیقه خواب یا یک چرت 26 دقیقه ای طی روز می تواند ضمن تجدید قوای از دست رفته موجب عملکرد بهتر بدن انسان در طول روز شود. در مطالعه دیگری که سال 2006 و در دانشگاه استرالیای جنوبی انجام شد، محققان پیشنهاد کردند که 2 زمان کوتاه را طی روز به چرت زدن اختصاص دهیم که هر یک از این ها باید کمتر از 30 دقیقه باشند.
بنیاد ملی خواب آمریکا نیز به عنوان یک نهاد معتبر و فعال در زمینه مطالعات خواب در رابطه با چرت زدن طی روز نکاتی را مطرح می کند که بر اساس آن تاکید می کند: 1 - خواب یا چرت روزانه نباید بیشتر از 30 دقیقه باشد. این موضوع را به عنوان یک قانون تغییرناپذیر برای بدن خود تعریف کنید: خبری از خواب طولانی برای روز نیست! 2 - زمانی مشخص را برای چرت روزانه خود مشخص کنید. بهترین ساعت پیشنهادی می تواند حدود 2 یا 3 بعدازظهر باشد. این زمانی است که معمولا غذای خود را میل کرده اید و مدتی نیز از آن گذشته است. در این هنگام قندخون شما و به طور کلی انرژی بدن افت می کند بنابراین یک چرت کوتاه می تواند بازگشتی خوب به روال روزانه را فراهم کند. 3 - شرایط لازم برای چرت را در نظر داشته باشید تا کیفیت چرت زدن شما افزایش یابد. برای مثال چرت زدن در یک مکان خنک، تاریک و ساکت توصیه می شود. 4 - احساس گناه نداشته باشید! معمولا چرت زدن حس بدی را در شما ایجاد می کند یا ممکن است واکنش نامناسب اطرافیان را به ویژه در محل کار به دنبال داشته باشد. اما به هر ترتیب تامین یک نیاز ضروری برای بدن به هیچ عنوان گناه محسوب نمی شود. این را فراموش نکنید!
ادامه توصیه ها را از  مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا بخوانید:

     5 - حداقل فاصله ای 60 دقیقه ای میان وعده غذای ظهر و زمان چرت زدن در نظر داشته باشید تا گوارش غذا به درستی انجام شود.
     6 - هنگام چرت روزانه با تاکید بر زمان کوتاه آن حتما از چشم بند خواب استفاده کنید.

    7 -
در صورت امکان بدن خود را نیز در وضعیت مناسب قرار دهید؛ به ویژه از خم شدن روی میز و انداختن وزن بدن روی معده و قراردادن گردن در وضعیت نامناسب خودداری کنید. اگر در محیط شغلی خود قرار داریم، استراحت روی صندلی راحت در حالی که سر خود را به گوشه ای از دیوار تکیه داده اید می تواند به عنوان یک گزینه مطرح شود.
برخی مضرات خواب روز بیش از 30 دقیقه
همان طور که اشاره شد زمان خواب یا چرت روزانه نباید به هیچ عنوان از 30 دقیقه افزایش یابد. دیلی میل نیز با اشاره به مقاله ای از پروفسور یامادا از دانشگاه توکیو که در سال 2015 روی 300 هزار نفر انجام شده به آثار مخرب خواب طولانی طی روز پرداخته است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: الف - خواب 40 دقیقه ای و بیشتر از آن طی روز می تواند فرد را مستعد گرفتاری در سندرم متابولیک کند. ب - خواب طولانی می تواند زمینه شکل گیری چاقی و دیابت نوع 2 را به شدت افزایش دهد. ج - احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی با خواب بیش از 60 دقیقه طی روز تا 82 درصد افزایش می یابد.
این مطلب را هم مطالعه بفرمایید:
چگونه خواب مان را بر اساس "ملاتونین" تنظیم کنیم و لذت ببریم؟


www.savadezendegi.com

دیدگاه تان را بنویسید