به گزارش ایرنا، سازمان های مردمی تشکلی برخاسته از جامعه و غیردولتی هستند که به صورت خودجوش و بر اساس ضوابط کشور، در حوزه های تخصصی تشکیل می شوند و با ثبت ساختار سازمانی خود به فعالیت می پردازند.
در واقع سازمان های مردم نهاد پلی میان مردم و مسئولان هستند، در ایران اسلامی و در سال های اخیر با رشد رویکرد اجتماعی و توجه به حقوق شهروندی، تمرکززدایی و کوچک شدن دولت به عنوان یک ضرورت شناخته می شود و فعالیت سازمان های مردم نهاد به عنوان تشکل هایی قانونی و با ساختار شناخته شده کاربرد ویژه پیدا کرده است.
انجام امور خیر که ریشه در فرهنگ اسلامی و ایرانی دارد شاید اولین نمونه مشارکت مردم در امور جامعه است، توانمندی که بخشی از اموال خود را صرف دایر بودن قنات می کرده یا مَلّاکی که بخشی از محصول خود را صرف اطعام و تغذیه نیازمندان می کرده است.
در دوره هایی خیران برای اثرگذاری بیشتر، در کنار هم به یک امر خداپسندانه مشغول می شدند و اولین نمونه های مشارکت جمعی برای امور جامعه شاید همین اجتماعات کوچک بود.
دولت و بدنه اجرایی کشور اکنون با مشاهده عملکرد و توانایی تخصصی سازمان های مردم نهاد به برون سپاری بخشی از ماموریت های خود که جنبه حاکمیتی ندارند علاقه نشان داده اند که باعث رونق فعالیت سمن ها شده است.
مدیران دولتی و فعالان سازمان های مردم نهاد، با عنایت به اینکه اکنون سمن ها ساختارهای اجتماعی پذیرفته شده و قانونی هستند، نظام مند شدن و سازمان یافتن را مهمترین نیاز این بخش عنوان می کنند، نظارت بر چرخه مالی و امور تخصصی، آموزش مستمر، اعتماد به برون سپاری ماموریت های اجرایی، تخصصی شدن سمن ها و جلوگیری از هر گونه موازی کاری، دیگر نکات مورد تاکید کارشناسان حوزه سازمان های مردم نهاد در این گزارش است.
سمنان استان پیشرو کشور در فعالیت و ساماندهی سازمان های مردم نهاد است به طوری که ساختاری صنفی برای یکپارچه و هماهنگ سازی مسایل سازمان های مردم نهاد در این استان در قالب انتخابات هیات مدیره خانه سازمان های مردم نهاد در مرداد 1395 در سمنان برگزار شد.
استان سمنان بیش از 400 سازمان مردم نهاد دارد که 259 مورد آنها از استانداری و فرمانداری هشت شهرستان استان مجوز فعالیت دارند.
با رویکرد اجتماعی دولت تدبیر و امید، از ابتدای فعالیت این دولت از سال 1392 تاکنون تشکیل سمن ها در استان سمنان 99 درصد رشد داشته است، سمنان به لحاظ اجتماعی در فعالیت سازمان های مردم نهاد استان برخوردار محسوب می شود .

** سمن ها رقیب دولتی ها نیستند
دبیر خانه سازمان های مردم نهاد استان سمنان با اشاره به رویکرد جدی و پرشتاب دولت در برون سپاری ماموریت ها، گفت: در این بخش سازمان های مردم نهاد قابل اطمینان ترین مرجع برای واسپاری اموری هستند که بر عهده نهادهای دولتی بوده است.
میثم قدس پور با تاکید بر اینکه در اجرای این روند مدیران دولتی نباید سمن ها را رقیب خود بدانند ، تاکید کرد: نمونه های موفق اجرای ماموریت ها از سوی سمن ها نشان می دهد ظرفیت و مسوولیت پذیری لازم در این نهادهای مردمی برای برعهده گرفتن مسایل جامعه وجود دارد.
وی با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر از سازمان های مردم نهاد برای برعهده گیری امور ، خاطرنشان کرد: در این مسیر، سمن ها نیز باید ملاحظاتی را در نظر بگیرند تا از موازی کاری جلوگیری شود.
قدس پور با اشاره به مسایل و مشکلات فعالیت سمن ها، گفت: اصلی ترین مشکل سازمان های مردم نهاد به غیر از فعالان حوزه خیریه، مشکلات مالی است که در بین سمن های حوزه فرهنگی و اجتماعی بیشتر به چشم می خورد.

** سمن ها چکیده جامعه
استاندار سمنان، سازمان های مردم نهاد را چکیده ای از جامعه با دغدغه های مشابه می داند و تاکید دارد که خدمت به مردم و بازکردن گرهی از مشکلات جامعه رسالت اصلی این سازمان هاست.
سیدشهاب الدین چاوشی با تاکید بر اینکه کوچک شدن دولت امری اجتناب ناپذیر برای توسعه است، فعالیت سازمان های مردم نهاد را راهکاری مهم در این مسیر عنوان کرد.
وی اظهار داشت: زمانی برخی امور جامعه مانند راهسازی و طرح های کلان که اجرای آن بر عهده خود جامعه بود، به دلیل نیاز به اعتبار و مدیریت جامع نگر، به گردن دولت افتاد، اکنون اما این امور باید به خود مردم بازگردد.
وی بیان کرد: باید با گسترش فرهنگ اعتماد ، امور اجرایی و ماموریت های دستگاه های اجرایی که جنبه حاکمیتی ندارد به جامعه واگذار شود و سازمان های مردم نهاد نمادی از جامعه برای برعهده گیری این مساله است.
استاندار سمنان با بیان اینکه دولت نباید در کارهایی که جامعه از پس آن برمی آید دخالت کند، خاطرنشان کرد: در دین و دموکراسی، مردم نقش محوری دارند و نظم بخشی به امور جامعه در هر دو دیدگاه بر عهده مردم است.

** نظارت با ساز وکاری از جنس خود
عضو هیات مدیره خانه سازمان های مردم نهاد استان سمنان و فعال انجمن حوزه میراث فرهنگی نیز با اشاره به پراکندگی سمن ها در ایجاد و فعالیت، گفت: مهمترین نیاز این تشکل ها سازماندهی از طریق ساختاری صنفی است.
مجید غایبی با بیان اینکه نیاز است برخی مسایل صنفی سازمان های مردم نهاد یکپارچه سازی شود، افزود: موازی کاری آفتی برای فعالیت سمن هاست که انرژی آن ها را از بین می برد و نتیجه لازم نیز از فعالیت آنان حاصل نمی شود.
وی، جلوگیری از موازی کاری را مهمترین دستاورد ساماندهی صنفی سازمان های مردم نهاد عنوان و اضافه کرد: سمن ها هیات نظارتی از جنس خود نیاز دارند تا از تخلفات و یا انحراف از هدفگذاری تعیین شده، جلوگیری شود.
غایبی با بیان اینکه نظارت کلی از سوی استانداری یا فرمانداری که مجوز فعالیت صادر می کنند انجام می شود اما نظارت بر فرآیندهای داخلی سمن ها کمتر وجود دارد، گفت: به ویژه در سمن های خیریه که گردش مالی میلیاردی دارند نظارت باید دقیق و مستمر باشد.
وی اضافه کرد: به خاطر همین میزان گردش مالی، تعداد سمن های خیریه در سمنان از سال 1395 تاکنون 100 درصد افزایش یافته، پس این میزان فعالیت نیاز به نظارت دارد تا تاثیر بهتری در جامعه داشته باشد.
عضو هیات مدیره خانه سازمان های مردم نهاد استان سمنان اظهار داشت: مزیت اصلی این خانه، ساماندهی سازمان ها، شناسایی و ایجاد بانک اطلاعاتی اعضا، ایجاد قابلیت برای آموزش و هدایت تخصصی فعالیت هاست.

** بانک اطلاعاتی متمرکز
دبیر خانه سازمان های مردم نهاد استان سمنان نیز درهمین ارتباط با اشاره به نیاز سمن ها به بانک اطلاعاتی جامع و یکپارچه، گفت: وجود این بانک اطلاعاتی امکان مدیریت مسایل کلان سازمان ها را میسر می کند.
میثم قدس پور خاطرنشان کرد: با شناخت دقیق از ظرفیت و حوزه کاری سمن ها، می توان با اتکا به این بانک اطلاعاتی جامع، توزیع وظایف، ارایه دوره های آموزشی و جلوگیری از موازی کاری را بیش از پیش در دستور کار قرار داد.
وی بر اعتمادسازی بین بدنه اجرایی دولت و سازمان های مردم نهاد تاکید و اضافه کرد: این مساله در گام اول به اصلاح نگاه مدیران و در گام دوم به عملکرد سمن ها وابسته است و اعضای سمن ها باید با عملکرد مناسب خود مسیر این اعتمادسازی را هموار کنند.
دبیر خانه سازمان های مردم نهاد استان سمنان با اشاره به پیشرو بودن سمن های این استان در کشور، خاستگاه بسیاری از مباحث و برنامه های کشوری مربوط به سازمان های مردم نهاد را استان سمنان دانست و گفت: گاهی پیش بردن اهداف بلندمدت نیاز به هم افزایی متقابل سازمان های مردم نهاد دارد.

** رشد سمن ها در دولت تدبیر و امید
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان نیز با اشاره به آغاز فعالیت سازمان های مردم نهاد در دولت های هفتم و هشتم، گفت: در دولت های نهم و دهم کمتر به سمن ها توجه شد اما با رویکرد اجتماعی دولت تدبیر و امید، سمن ها جانی دوباره گرفتند.
امیر بینایی با اشاره به فعالیت 259 سازمان مردم نهاد دارای مجوز در استان سمنان، گفت: در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تعداد این سمن ها 130 تشکل بود که نشان از رشد 99 درصدی دارد.
وی تاکید کرد: اکنون در استان سمنان بیش از 400 سازمان نهاد در حوزه های مخلف فعالیت دارند که دولت و مجموعه مدیریتی استان را در انجام بهینه و مطلوب کارها یاری می کنند.
بینایی افزود: در سال 97 برای سازمان های مردم نهاد پنج محور فعالیت هدفگذاری شده که تحقق شعار سال در حمایت از کالای ایرانی، نشاط آفرینی و افزایش امید، ترویج فرهنگ مهارت آموزی برای تحقق شعار هر سمنانی یک مهارت، کمک به کاهش آسیب های اجتماعی و توانمندسازی جوامع محلی از جمله این محورهاست.

** ضرورت تخصصی شدن سمن ها
قائم مقام یکی از سازمان های مردم نهاد حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز با اشاره به نیاز به فعالیت تخصصی این سازمان ها، گفت: ورود تخصصی سازمان های مردم نهاد علاوه بر پیشبرد اهداف تعیین شده، اعتمادسازی به همراه دارد.
ابوالفضل رضاکاظمی بر هم افزایی متقابل سازمان های مردم نهاد تاکید و اضافه کرد: به همین منظور خانه سازمان های مردم نهاد در استان سمنان این سمن ها را در 6 گروه تعریف و دسته بندی کرده است.
وی اظهار داشت: سمن های استان سمنان در کمیته های خیریه و درمان، فرهنگی و اجتماعی، میراث فرهنگی، محیط زیست، خیریه عمران و آبادی و علمی و مهارتی فعالیت دارند.
وی آموزش را نیاز سمن های نوپا در حوزه های مختلف تخصصی عنوان و خاطرنشان کرد: تاکنون پژوهشی جدی درباره روند فعالیت سمن ها در کشور انجام نشده و این مساله به عنوان یک نیاز ضرورت دارد.

** سمنان پیشرو در ساماندهی سمن ها
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با اشاره به اینکه اولین خانه سازمان های مردم نهاد کشور در سال 1395 در سمنان ایجاد شد، گفت: اعضای هیات مدیره این خانه در انتخابات مرداد سال 95 انتخاب شدند.
امیر بینایی خاطرنشان کرد: دستورالعمل خانه سازمان های مردم نهاد اکنون در وزارت کشور در دست تدوین است و به زودی ابلاغ می شود.
وی، به فعالیت سمن ها در پنج کمیته تعیین شده در خانه سازمان های مردم نهاد استان سمنان اشاره و اضافه کرد: در قالب این کمیته ها، نیازهای جامعه در حوزه های مختلف شناسایی و برای رفع آن سمن های تخصصی تعیین راهبرد می شوند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان، آموزش را نیاز اصلی سازمان های مردم نهاد برشمرد و تاکید کرد: تخصصی شدن سمن ها از طریق آموزش، به رفع نیازهای جامعه کمک می کند.
بینایی تاکید کرد: ارتباط مستمر و متقابل بین مدیران سمن ها و مدیران دولتی، به تحقق اهداف مشترک کمک می کند، پس نیاز است مدیران، سازمان های مردم نهاد را بپذیرند و در امور مشارکت دهند و سمن ها نیز عملکرد خود در بخش های مختلف را بهبود بخشند.
استان 702 هزار نفری سمنان، هشت شهرستان دارد و 23 درصد از جمعیت این استان را جوانان تشکیل می دهند.
6103/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.