محمد جهانشاهی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : هدفگذاری این نهاد حمایت از هنرمندان صنایع دستی در قالب تشکل های کانونی است.
وی خاطرنشان کرد : از طریق تشکل ها مطالبات هنرمندان بهتر منعکس می شود و راهبردهای سازمان میراث فرهنگی بهتر به هنرمندان انتقال می یابد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان با بیان این که صنایع دستی به برندسازی نیاز دارند، افزود: در مسیر تبدیل استان به مقصد گردشگری، صنایع دستی ضمن برندشدن باید بخشی از این رسالت را بر عهده بگیرد.
وی با منحصر به فرد خواندن برخی شاخه های صنایع دستی و ثبت ملی آثار هنرمندان ، بیان کرد: انسجام و هم گرایی فعالیت صنعتگران صنایع دستی در تولید و فروش آثار هنری خود در قالب تشکل ها بهتر هدفگذاری می شود.
جهانشاهی بر استفاده از ظرفیت صنایع دستی در توسعه گرشگری استان تاکید و خاطرنشان کرد : مشارکت هنرمندان صنایع دستی در برنامه ریزی و اجرا در قالب تشکل ها تقویت می شود و رونق این بخش بیشتر خواهد شد.
به گفته وی اکنون در برخی رشته های صنایع دستی گسستگی وجود دارد که بهتر است با ایجاد تشکل هم گرایی بیشتر ایجاد شود و ضمن یکپارچگی، به ایجاد زنجیره ارزش افزوده در این بخش بیشتر کمک شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان، کاهش هزینه های تولید، یکسان سازی و هدفگذاری مناسب برای تولید و کمک به بازاریابی فروش را از مزیت های ایجاد این تشکل ها برشمرد.
وی بر کیفی سازی تولیدات صنعتگران هنرهای صنایع دستی در سمنان تاکید کرد و گفت : در این بخش نیازمند مطالعاتی هستیم که با در نظر گرفتن مسایل فنی و علمی، بتوان از ظرفیت صنایع دستی در حوزه ملی و بین المللی به سود استان استفاده کرد.
جهانشاهی تصریح کرد : اکنون بیشتر هنرمندان صنایع دستی با بازارهای محلی در ارتباط هستند ولی باید به بازارهای بین المللی متصل شوند که نیازمند تعیین راهبرد صنفی و تولید آثار فاخر است.
استان سمنان حدود پنج هزار هنرمند صنایع دستی در 52 رشته صنایع دستی دارد.
شاخه هایی مانند سفال و سرامیک، انواع بافته ها و ساخت ساز، رونق بیشتری دارد و رشته هایی مانند چاقوسازی، قفل سازی، گره چینی، ارسی سازی، شیشه گری فوتی، رفوگری، چهل تکه دوزی، پلاس بافی، طراحی سنتی، حجاری، سنگ تراشی سنتی و کلاه نمدی از رشته های منسوخ شده و 18 رشته نیز در خطر فراموشی قرار دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.