به گزارش ایرنا ، جنگل ابر با 35 هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شاهرود است اما بخش هایی از آن در حوزه جغرافیایی شهرستان رامیان استان گلستان قرار دارد.
به منظور مدیریت یکپارچه این جنگل ارزشمند، مراقبت و رسیدگی به امور آن برعهده اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود است.
بنابه گفته منابع محلی ، آتش سوزی در محدوده مرز شهرستان شاهرود و رامیان محدوده روستاهای زولان و نگرمو رخ داده و دود ناشی از آن تا روستای افراتخته استان گلستان هم رسیده است.
از آنجا که مسوول و کارکنان منابع طبیعی شاهرود به منطقه حادثه اعزام شده اند امکان دسترسی به آن ها دشوار است ، در عین حال دهیار روستای ابر هم از وقوع این آتش سوزی اظهار بی اطلاعی کرد.
محمدرضا کشاورزیان رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا از اعزام چهار گروه مجهز به منطقه خبر داد و گفت: به خاطر دشواری راه دسترسی نیروهای اعزامی به محل سخت است.
وی گفت: علاوه بر نیروهای مردمی از اداره کل منابع طبیعی استان گلستان هم درخواست کمک شده تا اطفای حریق به سرعت انجام شود.
جنگل ابر در روزهای تعطیل یکی از محل های تفریح مردم این منطقه و گردشگران است.
سهل انگاری بخشی از گردشگران و نیز خشک بودن سطح جنگل از دلایل بروز آتش سوزی اعلام شده است.
گستردگی مراتع و صعب العبور بودن جنگل های منطقه و کمبود امکانات مهار آتش از مشکلات اساسی برای مقابله با آتش سوزی جنگل های منطقه است.
در بیشتر آتش سوزی جنگل های منطقه دیررسیدن نیروهای امدادی به مناطق حادثه دیده از مسایل مهم به شمار می رود که تخصیص بالگرد را ضروری می نماید.
همچنین کمبود نیروهای محیط بان از دیگر مشکلات است ، به گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به ازای هر 9 هزار هکتار یک جنگلبان و برای هر 88 هزار هکتار مرتع سمنان یک قرق بان فعالیت دارد.
در استان سمنان 72 نیرو مشغول پاسداری از منابع طبیعی و عرصه های ملی هستند که این از میانگین کشوری کمتر است.
به گزارش ایرنا، 9 میلیون و 300 هزار هکتار از وسعت استان سمنان اراضی ملی به شمار می رود و از این میزان پنج میلیون و 200 هزار هکتار عرصه بیابانی، سه میلیون و 700 هزار هکتار مرتع و 352 هزار هکتار جنگل است.
یک ماه پیش نیز بخش هایی از ارتفاعات شاهوار در آتش سوخت .
شاهرود یک میلیون و 750هزار هکتار مرتع و 2 میلیون و 450هزار هکتار عرصه بیابانی دارد که نیمی از سطح این شهرستان را شامل می شود.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.