عباسعلی دامنگیر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : تاغ نهال بومی استان سمنان است و برخی از این گونه ها 80 ساله هستند که از گذشته های دور کمربند سبزی برای شهرهای حاشیه کویر بودند و در فرآیند چرخه زیستی از حیات روستاها و شهرها مراقبت می کرده اند.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود 20 تن گونه تاغ به صورت ذغال یا لاشه درخت از استان سمنان قاچاق می شود.
وی اظهارداشت: شکل گیری تپه های شنی در اطراف روستاها و برخی شهرها مانند روستای اعلا در جنوب شهر سمنان ناشی از تداوم وزش باد و تلنبار شدن شن در اثر نبود این تاغزارهاست.
وی با اشاره به تاثیر خشکسالی ها بر حیات تاغزارهای استان، خاطرنشان کرد : در سال های اخیر، سودجویان با اطلاع از کیفیت ذغال این گونه گیاهی، به قطع شبانه و تهیه زغال از تاغ دست می زنند، غافل از این که از بین رفتن این پوشش گیاهی آسیب بزرگی به حیات انسان در درازمدت وارد می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان با اشاره به دستگیری تعدادی از این سودجویان در سال های اخیر، تصریح کرد : برای جلوگیری از این تخریب زیست محیطی، همکاری مطلوبی بین حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و نیروی انتظامی وجود دارد.
وی به بازدارنده نبودن قوانین مقابله با سودجویان درختان تاغ اشاره و بیان کرد : تصویب قوانینی که بازدارندگی و جریمه های سنگین تری برای فرصت طلبان به همراه داشته باشد، می تواند به حفظ این پوشش گیاهی و کمربند سبز کمک بیشتری کند.
به گفته وی سرعت گرفتن پدیده بیابانزایی در استان در سال های اخیر حفظ پوشش گیاهی بومی و مقاوم در برابر کم آبی مانند تاغ را بیش از گذشته ضروری کرده است.
به گزارش ایرنا، بنا به برآورد مسوولان استان سمنان حدود 100 هزار هکتار تاغ زار در این استان وجود دارد.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان 55 درصد نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را جنگل است و رشد بیابان در این استان نگران کننده است.
تاغ‌ با نام علمی Haloxylon گونه گیاهی است به صورت درختچه از تیره تاج خروسان زیر تیره اسفناجیان است که مقاومت زیادی در برابر خشکی و گرما با سیستم ریشه ای گسترده دارد و برای جلوگیری از گسترش کویر از آن استفاده می شود، گونه‌های متعددی از جنس تاغ وجود دارد، در ایران سه گونه سیاه‌ تاغ، زرد تاغ یا سفید تاغ و تاغ بوته ای بیشتر از دیگر گونه هاست.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.