ایرج حیدریان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : در استان سه هزار و 600 حلقه چاه برای مصارف مختلف وجود دارد که بررسی های دقیق نشان می دهد 400 حلقه چاه اضافه برداشت دارند که از این تعداد 162 حلقه در فاصله 2 کیلومتری یعنی در محدوده قرق منابع آب آشامیدنی قرار دارند که باید از اضافه برداشت آن به صورت جدی خودداری شود.
وی اظهارداشت : منابع آب آشامیدنی از مهمترین منابع آبی استان است که در شرایط خشکسالی با توجه به کیفیت و دسترسی باید بیش از گذشته مراقبت شوند.
وی با اشاره به پراکنش چاه های آب قرار گرفته در قرق منابع آب آشامیدنی، خاطرنشان کرد: در شهرستان سمنان 14 چاه در شعاع 2 کیلومتری منابع آب آشامیدنی شناسایی شدند که در بخش کشاورزی اضافه برداشتی معادل 3.9 میلیون مترمکعب در سال دارد که نیاز به رسیدگی عاجل دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان اضافه کرد: در شهرستان شاهرود چهار حلقه نیاز به قرق و جلوگیری از اضافه برداشت دارد، 6 حلقه چاه کشاورزی نیز اضافه برداشتی معادل 1.1 میلیون مترمکعب در سال دارد.
وی بیان کرد : در شهرستان دامغان پنج حلقه چاه نیاز به قرار دارد و در چهار حلقه در این شهرستان اضافه برداشتی معادل 1.57 میلیون مترمکعب وجود دارد.
وی بیان کرد : از 400 حلقه چاهی که اضافه برداشت دارند 122 حلقه در مناطق روستایی استان قرار دارد که اضافه برداشت سالانه آن 20.58 میلیون مترمکعب برآورد می شود.
حیدریان با اشاره به این که 40 حلقه از چاه هایی که اضافه برداشت دارند در بخش کشاورزی شناسایی شده است، تصریح کرد : از این تعداد 32 حلقه دارای کنتور است که اضافه برداشت 6.84 میلیون مترمکعب دارد و هشت حلقه چاه فاقد کنتور است و اضافه برداشت آن 1.48 میلیون مترمکعب است.
مدیرعامل آب منطقه ای سمنان تاکید کرد : دسترسی و کیفیت منابع آب آشامیدنی در استان سالانه در شرایط مشکل تری قرار می گیرد و نیاز است با توجه به تامین آب با اولویت بخش آشامیدنی، از این منابع با مشارکت فرمانداران، کشاورزان و بهره برداران مختلف به خوبی مراقبت شود.
در استان سمنان یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود و کسری آب در این استان سالانه حدود 450 میلیون مترمکعب است و شهرهای سمنان و شاهرود در زمان اوج مصرف با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند که این میزان کمبود حدود 456 لیتر بر ثانیه است.
استان سمنان هشت شهرستان و بیش از 700 هزار نفری جمعیت دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.