منصور کشاورزیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : تامین آب در نقاط مختلف با مشکلاتی مواجه شده است که دلیل اصلی آن کاهش بارندگی ها و خشکسالی های متوالی است.
وی با بیان این که برای جبران کمبود آب باید مدیریت منابع در دستور کار قرار گیرد، اظهارداشت : در بحث آب مسایل و نیازها متعدد است و منابع محدود، بنابراین تامین و مدیریت منابع آب باید به اولویت اول تبدیل شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سمنان با اشاره به امنیتی شدن مباحث آب در برخی نقاط، تاکید کرد : در مدیریت منابع آب، باید با اطلاع رسانی و در جریان قراردادن امور ، مردم را با این مساله همراه کنیم.
وی اصلی ترین مشارکت مردم در مساله آب را دعوت آنان به استفاده بهینه از آب ذکر و خاطرنشان کرد: به ویژه در فصل کنونی که به خاطر گرما، مصرف آب به اوج خود می رسد، بیشترین همراهی مردم در مصرف بهینه و صرفه جویی نیاز است.
کشاورزیان بر ورود خیران به مباحث تامین آب تاکید و تصریح کرد : موضوع تامین آب کمتر از دیگر مباحثی که خیران به آن ورود کرده اند نیست.
وی اضافه کرد : آب مساله ای حیاتی است که گاهی در اجرای طرح های آن به مشارکت خیران نیاز است، این آمادگی در استان وجود دارد که اولین انجمن خیران آبرسانی روستایی ایجاد شود.
وی ادامه داد: از سال 96 طرح هایی مانند حفر 12 حلقه چاه، احداث 40 کیلومتر خط انتقال و ساخت 2 هزار و 200 متر مکعب مخزن ذخیره اجرایی شده است که به این ترتیب تا پایان امسال 20 روستا از فهرست تنش آبی خارج می شود.
کشاورزیان با بیان این که اکنون به 20 روستای استان با تانکر آب رسانی می شود، افزود: این روستاها در جنوب استان واقع شدند و به دلیل وضعیت نامناسب منابع آب سطحی در آن ها، آبرسانی با تانکر به این روستاها ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان سمنان با اشاره به کاهش بارش های کشور در سالهای اخیر، تصریح کرد: بارش سرزمینی ایران از 250 میلی متر در سال اکنون به کمتر از 230 میلی متر کاهش یافت در حالی که این میزان به طور متوسط در جهان 720 میلی متر است.
در استان سمنان سالانه یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که 70 درصد از منابع زیر زمینی است و با کسری مخزن سالانه 450 میلیون متر مکعبی مواجه است.
آب 284 روستاهای استان سمنان از 133 حلقه چاه، 91 دهنه چشمه و 15 رشته قنات تامین می شود.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.