به گزارش ایرنا، سید شهاب الدین چاوشی روز چهارشنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان با محوریت شاهرود در فرمانداری این شهرستان افزود: منشأء تحول و توسعه شاهرود مدیریت مصرف بخش کشاورزی است تا بتوان منابع آب موجود را در بخش های دیگر چون معدن، صنعت و به ویژه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی استفاده کرد.
وی با بیان این که سازمان جهاد کشاورزی استان متعهد شده تغییر الگوی کشت را دنبال کند، یادآور شد : این مهم باید در شاهرود به صورت جدی دنبال شود تا بتوان از ظرفیت آب و هوای مناسب این شهرستان برای حفظ باغ ها و زمین های کشاورزی با کمترین میزان مصرف آب و بیشترین بازدهی استفاده کرد.
استاندار سمنان با اشاره به استفاده از روش های نوین در افزایش بهره وری کشاورزی در کشورهای پیشرفته و حتی با منابع آبی کمتر از ایران، تصریح کرد : محصولات منطقه شاهرود برای خودکفا شدن استان مورد نیاز است اما باید از هدر رفت آب جلوگیری کرد چرا که 86 درصد آب در استان به بهانه کشاورزی از گردونه نیازهای دیگر خارج می شود.
وی در باره طرح انتقال آب از سرچشمه های قطری گلستان به این شهرستان بیان کرد: با حضور مسوولان 2 استان سمنان و گلستان رایزنی هایی انجام می شود تا بتوان کاری را که سال ها پیش انجام شده و حدود 300 میلیارد ریال از بیت المال برای آن هزینه شده، به پایان رساند.
چاوشی اضافه کرد : سمنان یکی از استان های کم آب کشور است اما شرایطش از بسیاری از استان هایی که کویری هم نیستند بهتر است و شاید یکی از دلایل آن نوع مدیریت و تلاشی است که برای مدیریت مصرف صورت می گیرد.
وی به صدور پروانه حفر سه حلقه چاه جدید در شاهرود اشاره کرد و گفت: اداره ها و سازمان هایی که چاه آب با کیفیت برای آشامیدن دارند باید در صورت نیاز برای تأمین آب آشامیدنی شاهرود همکاری کنند.
چاوشی بر لزوم فرهنگ سازی مصرف آب توسط رسانه ها هم تأکید داشت و افزود : جداسازی کامل شبکه آبیاری فضای سبز شهرداری ها از آب آشامیدنی در دستور کار است تا ظرف مدت زمان معین همه شهرداری ها به طور کامل این طرح را اجرایی کنند.
وی با اشاره به اهمیت توجه به تأمین آب در روستاها، ابراز داشت : یکی از سیاست های دولت تثبیت جمعیت روستایی است چرا که نقش روستاها در توسعه کشور کم تر از نقش شهرها نیست.
استاندار سمنان با بیان این که 920 میلیارد ریال وام کم بهره با زمان تنفس کافی برای اشتغال پایدار روستایی در استان فراهم شد، افزود : مهلت استفاده از این وام ها تا پایان شهریور تمدید شده و متقاضیان با داشتن 15 تا 20 درصد از مبلغ مورد نظر به صورت آورده شخصی می توانند از این ظرفیت مهم بهره ببرند.
استاندار سمنان در سفر به شاهرود از منابع آب این شهرستان هم بازدید کرد.
اداره آب و فاضلاب شهری شاهرود با 85 هزار و 776 انشعاب آب و 10 هزار و 452 انشعاب فاضلاب علاوه بر این شهر، بسطام، مجن، کلاته خیج، بیارجمند، رودیان و هشت روستا را زیر پوشش دارد.
32 حلقه چاه و 2 رشته قنات آب مورد نیاز این منطقه را تأمین می کند.
طول خط انتقال آب شهری شاهرود 155 کیلومتر و طول شبکه توزیع 825 کیلومتر است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.