به گزارش ایرنا، پروفسور پرویز کردوانی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از کویر گرمسار در جمع کارشناسان اداره کل منابع طبیعی سمنان در سالن جلسات این نهاد از تبدیل شدن کشور به بیابان هشدار داد و افزود : ارزش انسان بیشتر از درخت است و هیچکس تردیدی ندارد و هیچ فعال و متخصص محیط ‌زیست در این مساله شکی ندارد.
وی اظهارداشت : اگر فعالان منابع طبیعی بر حفظ اندوخته ‌های گیاهی تاکید می‌کنند به این دلیل است که حفظ آن ها به پایداری بوم شناختی سرزمین ایران منجر می‌شود و وقتی کشور از نظر این شاخص‌ ها پایدار باشد تمام زیستمندانی که در آن سرزمین زندگی می‌کنند و از جمله انسان‌ها، از آن بهره می برند.
این چهره ماندگار کشور خاطرنشان کرد : مدیریت عرصه های ملی با نگاه توسعه ، احیا و حفاظت از عرصه ها بدون مشارکت و حضور جوامع محلی امکان پذیر نیست.
کردوانی ادامه داد : سالانه شاهد تخریب بخش وسیعی از جنگلها و مراتع در اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی هستیم که باید با اجرای طرح های احیا بخشی از این موهبت های الهی را دوباره برقرار کنیم.
این استاد گرمساری با اشاره به روز نهم مرداد که دومین جشنواره جنگلبان به منظور قدردانی و سپاسگزاری از جنگلبانان از سوی سازمان جنگل ها برگزار می شود، گفت : من یک جنگلبان هستم، حفاظت و حراست از جنگل ها به تنهایی کافی نیست، بلکه نحوه بهره برداری صحیح از این منابع ملی بسیار مهم است.
پدر کویر ‌شناسی ایران با بیان این که حفظ و نگهداری از میراث گران بهای طبیعی که حافظ جان و مال مردم در برابر هجوم ریزگردها در سمنان شده است، گفت : قطع بی رویه درختان در منطقه کویری و خشک استان موجب می شود شهرهای گرمسار و آرادان نه تنها مورد هجوم ریزگردها باشد بلکه طوفان های نمک این شهرها را فرا خواهد گرفت.
وی اضافه کرد : وقتی هوا و کره زمین گرم شده و بارندگی کم شود دشت ها پوشش گیاهی خودشان را از دست می دهند و در نتیجه دشت ها بر اثر گرما از بین می رود.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.