نوید دانایی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برنامه ارجاع با هدف حفظ و تامین منابع مالی به صورت آزمایشی در برخی استان های کشور آغاز شده است.
استان بیش از 700 هزار نفری سمنان هشت شهرستان دارد.
وی با بیان این که برنامه ارجاع در مسیر طرح تحول سلامت و با رویکرد صرفه‌جویی در منابع هدفگذاری شده است، اظهارداشت: برنامه ارجاع فرآیندی است که از مراجعه بیمار به پزشک عمومی آغاز می شود و تا ارجاع بیمار به متخصص یا فوق متخصص ادامه می یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با تاکید بر این که اجرای برنامه ارجاع بسیاری از مشکلات تامین مالی را در بخش درمان برطرف می‌کند، بیان کرد: نظم‌دهی و نظام‌مند کردن به فرایند درمان در چارچوب برنامه‌ای تعریف‌شده و نظامی علمی، رویکرد برنامه ارجاع است.
وی تصریح کرد: برنامه ارجاع در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا اجراشده و نظامی پیشرو در حوزه درمان است.
دانایی با بیان این که علاوه بر مدیریت منابع، ساماندهی مراجعه بیماران و بهبود روند درمان آن ها از اهداف برنامه ارجاع است، گفت: اجرای کامل و جامع این برنامه به مشارکت اجتماعی و فرهنگ سازی نیازمند است که در این بخش رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی وآگاهی‌بخشی به مردم، به حوزه درمان کمک کنند.
وی به زمان بر بودن اجرای کامل برنامه ارجاع اشاره و اضافه کرد: در برخی کشورهای توسعه‌یافته تحقق کامل این برنامه بین سه تا 10 سال طول کشیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد : اجرای برنامه ارجاع تا حدودی به وجود برخی زیرساختها نیازمند است و به همین دلیل انتخاب 2 شهرستان مدنظر برای اجرای این برنامه به بررسی بیشتر نیاز دارد.
دانشگاه علوم ‌پزشکی استان سمنان مراکز درمانی 6 شهرستان استان را زیر پوشش دارد و حدود 2 هزار و 600 دانشجو در هشت دانشکده دارد که در 2 رشته مقطع کاردانی و 18 رشته مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.
این دانشگاه در 2 رشته پرستاری و پزشکی 10 دانشجوی خارجی دارد و افزایش جذب دانشجوی خارجی از برنامه های سال 1397 در این دانشگاه است.
رضایتمندی مردم استان سمنان از اجرای طرح تحول سلامت 83 درصد اعلام شد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.