به گزارش ایرنا، نوید دانایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سالن اجتماعات این دانشگاه افزود: این استان در شاخص‌های مختلف سالمندی در رده‌های بالای کشوری قرار دارد و نیازمند توجه ویژه است.
وی با تاکید بر این که سالمندی در استان نسبت به کشور و به ویژه در شهرستان سمنان بیشتر مشهود است، خاطر نشان کرد: این مساله از سویی نشان دهنده بالا بودن امید به زندگی در سمنان است که این رقم اکنون حدود 80 سال است.
شهرستان سمنان 200 هزار نفر جمعیت دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با اشاره به این که بالابودن امید به زندگی نمادی از فرهنگ و سواد اجتماعی بالای مردم سمنان است، اظهارداشت: افزایش سالمندی در یک جامعه پدیده های دیگری مانند افزایش بیماریهای غیرواگیر را به همراه دارد که بار سنگینی بر دوش بهداشت و درمان می گذارد.
دانایی تدوین برنامه جامع سالمندی را به منظور آمادگی نظام بهداشت و درمان برای مدیریت مسایل سالمندی در آینده نزدیک ذکر و اضافه کرد: در این برنامه آموزش نیروها، پیش بینی مراجع بهداشتی و درمانی و همراه شدن دستگاه‌های مرتبط با این حوزه تبیین شده است.
وی با تاکید بر این که مهیا شدن حوزه بهداشت و درمان برای سالمندی جامعه در طولانی مدت میسر است، افزود : به ازای هر یکسال افزایش سن متوسط جامعه، زیرساختهای بهداشت و درمان مانند تختهای بیمارستانی در بخشهای سی. سی. یو و آی. سی. یو باید تصاعدی افزایش یابد.
وی بیان داشت: به طور نمونه به ازای هر یکسال افزایش سن متوسط جامعه بین سه تا پنج تخت به بخش دیالیز باید افزوده شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: با این روند سالمندی، در بخش هایی مانند بهداشت روان، توانبخشی و دیگر بخشهای درمانی، باید تحول ایجاد شود.
وی با بیان این که افزایش بیماریهای غیر واگیر از دیگر پیامدهای رشد سالمندی در هر جامعه ای است، گفت: رشد این پدیده نیاز استان به ایجاد زیرساختهای بهداشتی، درمانی و آمادگی بیشتر جامعه را برای پذیرش آن را بیشتر کرده است.
دانشگاه علوم ‌پزشکی استان سمنان مراکز درمانی 6 شهرستان استان را زیر پوشش دارد و حدود 2 هزار و 600 دانشجو در هشت دانشکده دارد که در 2 رشته مقطع کاردانی و 18 رشته مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.