ایرج حیدریان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سند ملی بهره وری آب با اشاره به این که کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد بر کاهش مصرف آن در این بخش تاکید شده است.
وی اظهارداشت: بر این اساس، مصرف آب کشاورزی این منطقه از 941 میلیون مترمکعب در شرایط کنونی باید به 654 میلیون مترمکعب کاهش یابد.
وی با بیان این که سند بهره وری آب بر بهینه سازی مصرف آن در بخش های کشاورزی، آشامیدنی و صنعت و خدمات تاکید دارد، تصریح کرد: مسوولیت اجرای این سند فقط یک بخش نیست و دستگاه ها و نهادها برای تحقق آن رسالت دارند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان اضافه کرد: بر اساس اهداف تعیین شده در سند یادشده، بهره وری از مصرف آب در کشاورزی به ازای هر کیلوگرم محصول در استان در شرایط کنونی از 1.8 کیلوگرم باید به 3.5 کیلوگرم افزایش یابد.
حیدریان کاهش مصرف آب از طریق استفاد از روش های کاهنده و در عین حال همراه با افزایش بهره وری را نیازمند اعتمادسازی در بین بهره برداران کشاورزی ذکر و خاطرنشان کرد: افزایش بهره وری و کاهش مصرف آب به مشارکت همه جانبه کشاورزان نیاز دارد و باید نیازهای این بهره برداران در ارایه برنامه های کاهش مصرف لحاظ شود.
وی پایدار کردن منابع آبی را مهمترین هدف این سند ملی برشمرد و گفت: کاهش بارندگی هایی که به تغذیه سفره های زیرزمینی آب منجر شود و از سوی دیگر، برداشت بی‌رویه از منابع آبی، باعث نگرانی هایی درباره حیات منابع آبی در کشور شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان تاکید کرد: دغدغه درباره حفظ و مراقبت از منابع آبی در استانی مانند سمنان که حدود 90 درصد آب از منابع زیرزمینی تامین می شود و در واقع تک منبعی محسوب است، باید جدی تر پیگیری شود.
وی بهره برداری فراتر از ظرفیت از منابع آبی را عامل اصلی فقر منابع آبی در شرایط کنونی اعلام کرد و افزود: در استان سمنان فقط حبله رود و سد شاهچراغی منابع سطحی محسوب می شوند که این 2 منبع نیز در سال زراعی جاری با کمبود داشته آبی مواجه هستند.
حیدریان به شعار وزارت نیرو با عنوان سازگاری با شرایط کم آبی اشاره کرد و گفت: استفاده از فناوری و ابزارهای نوین در کنترل مصرف با جدیت دنبال می شود به طوری که متوسط استفاده از کنتور هوشمند در بخش کشاورزی در استان 80 درصد و در کشور 25 درصد است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان اظهار امیدواری کرد اگر کشاورزان استان همت کنند، سمنان اولین استان کشور با بهره گیری 100 درصدی از کنتور هوشمند برای چاه های کشاورزی می تواند باشد.
در استان سمنان سالانه یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که حدود 87 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود، تغییر کشت بهاره به زمستانه، اصلاح الگوی کشت، استفاده از کنتورهای هوشمند، بهسازی کانال های انتقال آب، توسعه آبیاری نوین و ارایه الگوهای مناسب آب و خاک، مهمترین برنامه های استان سمنان برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است.
حدود 90 درصد آب تولیدی در این استان از منابع زیرزمینی و چاه هاست، در حالی که این رقم اگر به مرز 60 درصد برسد شرایط بحرانی آب تلقی می شود.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.