محمود نجفی سُهی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، هزینه بالای تولید را مهمترین مشکل تولیدکنندگان برشمرد و افزود: قیمت بالای مواد اولیه یکی از مشکلات هزینه تولید است.
وی با اشاره به ورود برخی مواد اولیه به بازار بورس، اظهارداشت: در این حوزه واسطه ها بورس بازی درست کردند و گاهی یک نوع مواداولیه چند دست بین واسطه ها می چرخد و با تفاوت قیمت قابل توجه به دست تولیدکننده می رسد.
وی با اشاره به برخی مواد اولیه تولیدشده در صنایع بالادستی مانند پتروشیمی، فولاد، فلزات غیرآهنی و کانی های فلزی، خاطرنشان کرد: در این بخش ها افزایش قیمت 25 درصدی در مبدا و با حضور واسطه‌ها، افزایش قیمتی بین 40 تا 45 درصد را متوجه تولیدکننده می کند.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان کشور تاکید کرد: ورود مواد اولیه به بازار بورس به خودی خود اشکالی ایجاد نمی کند به شرط این که دولت بر قیمت گذاری‌ها نظارت داشته باشد و بعد از تامین نیاز داخلی، صادرات این مواد اولیه در برنامه قرار گیرد.
نجفی سهی، نوسانات قیمت ارز را ناشی از سیاست های نامناسب دولت و بانک مرکزی دانست و گفت: روندی باید تعریف شود تا با قیمت عادلانه، صادرکننده ارز ناشی از صادرات را به بانک مرکزی ارایه کند.
وی اضافه کرد: اگر این‌گونه نشود، صادرکننده و واردکننده به صورت تعاملی قیمت تعیین می کنند و در این روش برخی خلافکاری‌ها قانونی جلوه داده می شود و نتیجه ای به جز دلار 90 هزار ریالی ندارد.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان کشور با اشاره به این که برخی اشکالات بازار به خاطر واردات بی رویه است، تصریح کرد: برای واردات اگر مالیات منطقی تعیین شود، دچار واردات بی‌رویه و ضربه به تولید داخلی نمی شویم.
وی با تاکید بر این که دولت باید صنایعی مانند پتروشیمی که با صادرات ارز قابل توجهی به دست می آورند را مکلف به ارایه دلار به قیمت دولتی کند، گفت: در غیراین صورت، افراد خاص با اختیارت ویژه و با ارایه دلار حاصل از صادرات خود در بازار غیررسمی داخلی، سودآوری‌های کلان خواهند داشت.
نجفی سهی به برخی مشکلات قطعه سازان خودرو و صنایع اشاره و خاطرنشان کرد: خیلی از واحدهای قطعه ساز در کشور تعطیل شدند یا در شرف تعطیلی قرار دارند، ولی صاحبان این صنایع با علم بر این که تعطیلی واحد گرفتاری بیشتری برای آنان دارد، با تعدیل نیرو و کاهش تولید، به حیات خود ادامه می دهند.
وی با تاکید بر این که سودبانکی تسهیلات به میزان 18 درصد به سود تولید کشور نیست، اضافه کرد: سود تسهیلات باید حدود 10 درصد تعریف شود.
وی در پاسخ به برخی نقدها درباره کیفیت تولیدات داخلی، یادآور شد: کیفیت تولیدات داخلی به آن میزان که درباره کیفیت کالاها بحث و تبلیغ می شود بد نیست و با تولیدات بسیاری از کشورها قابل رقابت است.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن و قطعه سازان کشور بیان داشت: زمانی که واحد تولیدی به جای 200 کارگر با 30کارگر فقط به فکر گذران امورات جاری خود است، انتظار از این دست واحدها درباره هزینه کردن برای کیفیت توجیه ندارد و دولت برای افزایش کیفیت باید برای بهسازی فناوری تولید در کشور برنامه‌ریزی کند.
استان سمنان 2 هزار و 10 واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری دارد که 92 درصد از آن صنایع کوچک است و 57 درصد اشتغال استان را تامین می کند.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.