به گزارش ایرنا، برآیندها مبین این است که در بسیاری از استانهای کشور به ویژه سمنان مردم با معضل قطعی آب و برق مواجه هستند،در این شرایط خاص با اتخاذ مدیریت هوشمندانه و مدیرانه از سوی مردم مسوولان بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.
ملت ایران در برهه های خاص وفاداری خود را با حضور در صحنه های مختلف اجتماعی و سیاسی به اثبات رساند و در این مورد حداقل با خاموش کردن چند عدد لامپ اضافی و جلوگیری از هدررفت آب، راهبرد صرفه جویی را عملیاتی و سهم و نقش خود در گذر از گردنه های سخت کم آبی ایفا کنند.
کارشناسان با اشاره به هزینه بربودن تولید برق و آب در کشور معتقدند که صرفه جویی در مصرف با انتخاب الگوها و روش های درست ضمن استفاده بهینه از انرژی موجب کاهش هزینه ها خواهند شد.
تعیین سهم صورت های مختلف انرژی در سبد انرژی هر جامعه با توجه به امکانات
طولانی مدت آن و بکارگیری پربازده ترین شیوه استفاده از آن، نه تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است بلکه منجر به بقای انرژی برای همگان و نسل های آینده و مانعی برای تولید و گسترش آلودگی های زیست محیطی ناشی از مصرف نادرست انرژی خواهد شد.
براساس آمار موجود ، ایران با مصرف 145 میلیارد کیلووات برق در یک سال رتبه نوزدهم مصرف برق را در جهان داراست و خود را در میان 25 کشور پرمصرف برق در جهان قرار داده است.
همچنین کشورمان با مصرف حدود 10 هزار میلیارد لیتر آب در بخش آشامیدنی جز 20کشور پرمصرف در آب آشامیدنی است.
کاهش بارندگی ها در سالهای اخیر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و برق را دوچندان کرده است، زیرا کمبود این 2 منبع بزرگ انرژی مشکلات فراوانی برای بشر به همراه خواهد اشت.
کارشناسان معتقدند جنگ آینده در جهان ، جنگ انرژی است ، فرض پذیرش این نگرش،ضروری است مردم و مسوولان برای حل مشکلات فرارو نقش آفرینی کنیم.
به اعتقاد کارشناسان، ایجاد سایه و نصب پرده به منظور جلوگیری از ورود گرما به درون اتاق بدون استفاده از وسایل سرمایشی، استفاده از هوای خنک بیرون در ساعت های شب با بازکردن پنجره، استفاده از پنکه به ویژه از نوع سقفی به دلیل ایجاد جریان هوا در اتاق، محیط را چهار درجه و یا بیشتر خنک می کند و تنها به اندازه یک لام‍پ 100 واتی انرژی مصرف می کند و خاموش کردن لامپ ها و وسایل اضافی برقی که کاربرد ضروری ندارند، می تواند برق مصرفی را کاهش و دمای محیط را تنزل بخشد.
در ایران اوج مصرف برق در روز بین ساعت های 11 تا 15 و اوج شب از اذان مغرب تا ساعت 23 اعلام شده که کاهش استفاده از لوازم برقی پرمصرف در این زمانها تاثیر چشمگیری در کاهش هزینه خانوار خواهد داشت.
حذف مصارف پنهان یکی از راهکارهای مورد تاکید به منظور کاهش مصرف است، زیرا بسیاری از تلویزیون های جدید، شارژرها و وسایل الکترونیکی در زمانی که خاموش بوده اما به پریز برق اتصال دارند، انرژی مصرف می کنند که در یک خانه معمولی می توان بیش از 50 وات از این گونه مصارف را کاهش داد.
از سویی دیگر اگر هفتصد هزار نفر سمنانی در شبانه روز تنها یک و نیم لیتر آب صرفه جویی کنند حدود 800 هزار لیتر از مصرف آب کاسته می شود و این عدد چشمگیر است که با آن می توان از تابستان داغ امسال بدون جیره بندی و قطعی آب گذر کرد.
در طبقه‌بندی استان‌های کشور براساس شاخص پایش منابع آب در سال 96، هیچ استانی وضعیت مناسبی ندارد و وزارت نیرو استان‌های کشور را 6 دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه‌بندی کرده است که استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و سمنان در رده مناطق مواجه با کمبود آب قرار گرفته‌اند.
طبق اعلام مرکز ملی خشکسالی، در سال زراعی 96-97 کشور به میزان 52.3 درصد و استان سمنان به میزان 59.6 درصد کاهش بارش داشته است و سمنان در بین 9 استان ایران با وضعیت وخیم از نظر بارندگی قرار گرفته است.
طبق اعلام وزارت نیرو باوجود بارشهای بهاری اما وضعیت منابع آبی شهرهای در معرض تنش بهبود چندانی نیافته و تابستان جاری 334 شهر در سطح کشور در معرض تنش آبی هستند.
در این میان از صرفه جویی در بخش آب آشامیدنی و برق و مدیریت مصرف نباید غافل شد و با صرفه جویی و درست مصرف کردن می توان حداقل از بحرانی تر شدن وضع موجود جلوگیری کرد و زمینه عبور از این وضعیت در شرایط اوج مصرف را تسهیل کرد.
تجربه کشورهای موفق درباره بهینه سازی مصرف برق و آب نشان می‌دهد که تنها راه مدیریت مصرف اصلاح قیمت‌ها و فرهنگ سازی در این زمینه است.
همچنین مدیریت مصرف، می تواند سمنان را از قطعی در تابستان سال جاری عبور دهد و در 20 شهر استان که جمعیتی افزون بر 550 هزار نفر را در خود جای داده و اگر برای هر نفر در شبانه روز 1.5 لیتر آب و 10 کیلو وات برق مصرف خود را کاهش دهد در شبانه روز 600 هزار لیتر آب و 50 هزار کیلووات برق در مصرف انرژی کاهش می یابد که این میزان می تواند تأمین آب و برق برای 20 هزار نفر باشد.
کاهش مصرف آب به اندازه روزانه 1.5 لیتر براحتی امکان پذیر است و هر شهروندی می تواند در زمان استحمام، شستشوی ظرف و لباس، آبیاری باغچه وهرنوع فعالیت روزمره از پس آن و حتی بیشتر از آن برآید.

**مدیریت مصرف در ایران نهادینه نشد
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در گفت وگو با ایرنا با بیان این که بیشتر وسعت ایران را بیابان ها تشکیل می دهد، گفت: بارش متوسط در کشور سه برابر متوسط جهانی است به این معنا که باران کمتر از متوسط جهانی می بارد و بسیار سریع تر بخار می شود و از دست می رود و از400 میلیارد متر مکعب بارش تنها 110 میلیارد متر مکعب به صورت 'آب آشامیدنی تجدید پذیر' هر سال در زیست بوم ایران باقی می ماند.
محمدحسین کریمی پور افزود: ایران پس از ترکیه که بیش از 200 میلیارد متر مکعب ظرفیت سالیانه آب شیرین تجدید پذیر دارد، با میزان تقریبی 110 میلیارد متر مکعب، مقام دوم خاورمیانه و شمال آفریقا را دارا است.
وی ادامه داد: البته ظرفیت آبی کشور در برابر ابرقدرت های آبی چون برزیل، روسیه، کانادا و اندونزی ناچیز است و دارایی آبی کشور در منطقه تا میزانی خوب به نظر می رسد.
کریمی پور ظرفیت آبی ایران را تا میزان تقریبی 110 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: برخی متخصصان ملی آب ظرفیت آبی ایران را به اعدادی حتی تا سطح 90 میلیون متر مکعب می دانند و یک مدیریت صحیح اقتضا می کند که به صورت تقریبی 40 درصد این آب برای مصرف انسان در کشاورزی، تولید و مصرف مستقیم برداشت شود و دیگر میزان آب برای تداوم چرخه های زیستی در طبیعت باقی بماند و تالاب ها و دریاچه ها را تغذیه و منابع زیر زمینی را تجدید کند و مانع تخریب قدرت حفظ آب در دشت ها شود اما متاسفانه مردم ایران به جای آنکه 40 درصد (که در بدترین شرایط نباید بیش از 60 درصد باشد) به میزان تقریبی 90 درصد ظرفیت آبی را مصرف می کنند و اینگونه فروپاشی منابع آب و به دنبال آن طبیعت به وقوع می پیوندد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با بیان این که دولت تدبیر و امید مدیریت مصرف انرژی(آب و برق) و حفاظت از محیط زیست را در اهداف خود بسیار پر رنگ کرد، اظهارداشت: اعضای هیات دولت مشکل را بهتر از پیشینیان درک می کنند و نسبت به آن دغدغه بیشتری دارند و همچنین این که وزیر نیرو با صداقت و شفافیت واقعیت ها درباره بحران آب برای مجلس و مردم بیان می کند که این امر بسیار شیوه مناسب و ستودنی است و در مساله فرهنگ مصرف آب حداقل در لایه بالایی دولت، گامی بزرگ رو به جلو مشاهده می شود اما میان اقدام های به عمل آمده و گستردگی و عمق بحران، رابطه معنا داری نیست. مساله بحران آب تا میزانی جدی به نظر می رسد که دولت و وزارت نیرو نیز نمی توانند راهکار اساسی در این زمینه بیابند و این امر تنها نیازمند بسیج ملی در باور عمومی است تا تحولی در زمینه مصرف آب ایجاد شود.

**فرهنگ سازی مدیریت مصرف را جدی بگیریم
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا افزود: برای جلوگیری از پیامدهای اجتماعی ناشی از چالش جدی کم آبی و خاموشی در سمنان علاوه بر اتخاذ راهبردهای بلند مدت، اکنون صرفه جویی و مدیریت مصرف بهینه باید در همه بخش های استان در اولویت امور قرار گیرد.
ابوالفضل حسن بیگی گفت: مباحث درباره مصرف بهینه انرزی(آب و برق) زیاد است و آگاه کردن مردم نسبت به دغدغه انرژی، آن‌ها را به سمت مدیریت درست سوق می‌دهد.
وی اظهارداشت : ایران کشور کم‌آبی است و با خشکسالی های مستمری در سال‌های اخیر مواجه بوده ایم وبرنامه‌ریزی برای رفع این معضل زمان بر است و در کوتاه مدت پاسخ نمی‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: مردم هوشیارانه با شرایط موجود کمبود آب و خاموشی در استان را مدارا کنند، درست و آسان ترین کار برای مقابله با کم آبی و جلوگیری از خاموشی این است که منابع موجود درست مصرف شود.
حسن بیگی ادامه داد : منابع آبی موجود استان بر اساس نظر کارشناسان می‌تواند تا چهار سال آینده سمنان را اداره کند و مدیریت درست مصرف آب سمنان را دچار تنگنا نخواهد کرد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون کشور ایران، چندین برابر چینی‌ها آب و برق مصرف می کنند و باید چاره‌ای اندیشید و رفع کمبود در برخی انرژی ها تنها دست مسوولان نیست بلکه مردم باید صرفه‌جویی کنند.
حسن بیگی ادامه داد: هر کشاورزی می‌خواهد زراعت کند باید نوع مصرف خود را تغییر دهد و روی آبیاری تحت فشار و قطره‌ای تمرکز کند و دولت فرصت خوبی برای کشاورزان مهیا کرده است.
وی اضافه کرد: از محل صرفه‌جویی آب کشاورزی و کاهش سالانه آب در این بخش و سوق دادن آن به مصارف شهرک صنعتی و معدنی، می توان استان را به سمت توسعه اقتصادی پیش می برد.
حسن بیگی بیان داشت: بخش قابل توجهی از مشکل کمبود آب و برق در سمنان به سوء مدیریت ها از زمان های گذشته برمی گردد و معضل کمبود آب در استان سمنان بسیار جدی است و انتقال آب خزر نباید درحد شعار باقی بماند و مسوولان مربوط برای اجرای این طرح مهم ملی اقدامات لازم را انجام دهند.
وی تصریح کرد: اکنون فلات مرکزی کشور به دلیل کمبود آب در شرایط نابسامانی قرار دارد و هر طرح انتقال آب در هرکجای ایران باید همراه با نگاه کارشناسی عملیاتی شود.
حسن بیگی گفت : اگر مدیریت هوشمندانه و مدبرانه داشته باشیم، مشکل قطعی آب و برق در کشور وجود نخواهد داشت ولی نباید این را انکار کنیم که به خاطر سوء مدیریتی که در گذشته بوده است بخشی از دشت های اکنون خشک شده است.

**صرفه جویی وظیفه شرعی است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان گفت: همه مردم باید بر اساس وظیفه شرعی و اجتماعی خود در مصرف آب و برق، صرفه جویی کنند و بدانند بر اساس آیات قرآن کریم خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد.
آیت الله سیدمحمد شاهچراغی افزود: مردم وظیفه دارند به اندازه نیاز خود از آب و برق استفاده کنند و به حد و مرزهایی که در این زمینه مشخص شده است، توجه داشته باشند.
وی با اشاره به این که در دین اسلام به استفاده صحیح از منابع بسیار توجه شده است، بیان کرد: برای مثال در هنگام وضو نباید شیر آب را باز گذاشت و چند برابر آب مورد نیاز، آن را به هدر داد.
وی ادامه داد: در هنگام استفاده از انرژی برق هم باید به اندازه نیاز چراغ ها را روشن و از مصرف بیش از اندازه این منبع انرژی هم پرهیز کرد.
شاهچراغی با بیان این که مراجعه به روایات اسلام و سیره علما در این زمینه می تواند بسیار راهگشا باشد، گفت: در روایات ما آمده است آب باقی مانده در لیوان را دور نریزید، بنابراین مشخص می شود که باز گذاشتن شیر آب برای شست و شو و سایر موارد در فرهنگ اسلامی جایگاهی ندارد.
وی اضافه کرد: آب و برق از موضوع های حیاتی برای مردم است و تلاش برای تامین این 2 عنصر مهم، خدمت به اسلام و انقلاب است و ثواب زیادی برای متولیان آن به دنبال دارد.

**صرفه جویی مانع قطعی برق در سمنان
مدیرعامل شرکت توزیع برق سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به روند افزایش گرما در روزهای گذشته و رشد مصرف انرژی الکتریکی در سمنان و بر اساس گزارش مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع معاونت بهره برداری این شرکت، اوج مصرف برق در ابتدا تابستان معادل 556.6 مگاوات ثبت شد که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بیش از چهار درصد افزایش نشان می دهد.
سیدعلی اکبر صباغ گفت: بیشترین مصرف انرژی الکتریکی در سال گذشته در استان سمنان در 19 خرداد ثبت شد و اوج مصرف برق در تابستان سال قبل در روز سوم مرداد با مصرفی معادل 489.3 مگاوات ثبت شد که امسال این رقم به میزان قابل توجه ای افزایش یافت.
وی ضمن درخواست از مشترکان بخش صنایع ، کشاورزی و خانگی در رعایت صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی، گفت : کارکنان صنعت برق استان ، تمام تلاش خود را به کار بسته اند که تابستان امسال هم همچون گذشته با کمترین مشکل و اعمال خاموشی سپری شود و این امر با اقدامات فنی و مهندسی و مدیریتی صورت می پذیرد و تعامل و همکاری همه شهروندان و صنعت‌گران در استفاده مناسب از برق ، به خصوص در ساعات اوج مصرف بین ساعت های 12تا 16 میسر خواهد شد.
صباغ اضافه کرد: گرمای هوا و رونق واحدهای تولیدی در استان 2 دلیل افزایش مصرف انرژی برق در سمنان در سال جاری عنوان می شود و در زمان حاضر رشد دوره اوج بار مصرف برق به نسبت مدت متناظر سال قبل، 3.7 درصد است، و تشویق و ترغیب مشترکان برای کاهش مصرف، راهکارهای مدیریت مصرف انرژی برق است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای سمنان گفت: 70 درصد مشترکین برق استان سمنان با بیش از 308 هزار مشترک در بخش خانگی قرار دارند و 29 درصد انرژی برق در بخش صنعت، اداری و تجاری مصرف می‌شود.
به گفته وی سال گذشته هشت هزار و 500 مشترک برق در بخش خانگی به مشترکان برق استان اضافه شد.

**کمبود آب با صرفه جویی برطرف می شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سمنان در گفت وگو با ایرنا گفت: کمبود آب آشامیدنی در شهرستان های سمنان و شاهرود با اجرای برنامه های اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی مردم در این شرایط قابل حل است.
محمد طاهری از کمبود منابع آب آشامیدنی در 2 شهرستان سمنان و شاهرود خبر داد و افزود: در شاهرود 200 لیتر برثانیه و در سمنان 150 لیتر بر ثانیه کمبود منابع آب آشامیدنی وجود دارد.
وی اضافه کرد: اکنون بخش قابل توجهی از نیاز آبی این 2 شهرستان ها از اجاره چاه های مراکز دانشگاهی تامین می شود و حفر هشت چاه جدید با بیش از 150 میلیارد ریال برای رفع کمبود آب این مناطق برای سال 97 پیش بینی شده است.
طاهری وضعیت تامین آب در دیگر شهرهای استان را مثبت ذکر کرد و گفت: 20 درصد صرفه جویی در مصرف و استفاده بهینه از آب می تواند در کوتاه مدت بخشی از مشکل کم آبی را در شهرستان های استان سمنان برطرف کند.
وی ادامه داد: افزایش تدریجی دما در فصل تابستان امسال، چالش کمبود آب در مناطق شهری استان را بیش از پیش نمایان کرده و تمام سعی شرکت آب و فاضلاب شهری بر جلوگیری از قطعی آب است.
طاهری بیان داشت: بخش قابل توجهی از مناطق شهری استان سمنان در ناحیه گرم و خشک قرار دارد و مدیریت مصرف برای جلوگیری از قطعی آب، از سوی مسوولان، صاحبان واحدهای صنعتی و کشاورزی و آحاد جامعه ضروری است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سمنان گفت: متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان 160 لیتر است ودر سمنان حدود یک میلیارد و250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.

**صرفه جویی قطعی برق را کاهش می دهد
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای سمنان در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: صرفه جویی 10 درصدی مردم این استان در مصرف برق احتمال قطعی این سرمایه ملی ارزشمند در ماه های تیر، مرداد و شهریور را به صفر می رساند.
سیدعلی اکبر صباغ افزود: میزان مصرف برق در برخی نواحی سمنان به دلیل افزایش دما از مرز طبیعی فراتر رفت و صرفه جویی در این انرژی کاربردی و ارزشمند مهم ترین اقدام برای جلوگیری از قطعی احتمالی است.
وی اظهارداشت: بر اساس گزارش مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع معاونت بهره برداری شرکت برق منطقه ای، اوج مصرف برق در روز گذشته یازدهم تیر معادل 796 مگاوات ثبت شد که نسبت به زمان مشابه پارسال بیش از 6 درصد افزایش نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای سمنان تصریح کرد: راه اندازی پویش صرفه جویی در مصرف انرژی را گام مهم و ارزشمند برای هدر رفت سرمایه ملی دانست و گفت : باید با همیاری مسوولان و مردم و با ذخیره انرژی گامی مهم برای توسعه و آبادانی کشور برداشت.

** هشدارها جدی گرفته نشد
عضو هیات علمی رشته اقلیم شناسی و جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی در گفت وگو با ایرنا افزود: اصلاح الگوی مصرف در برق و آب، اصلاح الگوی کشت و اقدامات دانشگاهی و کارشناسی اقداماتی است که بسیاری از کشورها در دهه‌های گذشته انجام دادند و اکنون در برابر این تغییرات اقلیمی دچار مشکلات حاد نیستند و آمادگی لازم را دارند.
جواد عالمی گفت: 30 سال پیش این هشدار را به مسوولان داده شد که کره زمین به دلایل مختلف به سمت تغییرات اقلیمی در حرکت است و این تغییرات بر آب و هوای کشور ما اثرگذار خواهد بود و بر همین اساس تدابیر مناسب در این رابطه را باید اتخاذ کنیم اما متاسفانه این موضوع توسط مسوولان تا به همین امروز جدی گرفته نشده است.
وی بیان داشت: بسیاری از مشکلاتی که در سیاست‌های زیست ‌محیطی ما رخ می دهد، ناشی از نداشتن علم و آگاهی کافی در این زمینه است و میزان بارندگی مهم است اما این چرخه میلیون‌ها سال است که در جریان است اما برای مقابله با این موضع تدبیری اندیشیده نشده است.
عضو هیات علمی رشته اقلیم شناسی و جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی ، اقدامات نسنجیده برروی دریاچه ارومیه، تالاب انزلی، تالاب بوجاق(بانک پرندگان ایران) که هر ساعت و هر روز صدای تیرهایی که برای شکار پرندگان مهاجر شلیک می‌شوند از آن شنیده می‌شود، قتل‌عام حیات وحش، پارک ملی کویر، جاده‌سازی‌های بی‌دلیل و نالازم بر دامنه کوه‌ها باعث تغییرات اقلیمی و ایجاد وضع موجود برای کشور است که تا وقتی فکری برای آن اندیشیده نشود نمی‌توان انتظار وجود نظم زیست ‌محیطی و تقسیمات فصلی مناسب را داشت.
عالمی تصریح کرد: بیشتر متخصصان آب و برق به این باور رسیده‌اند که مدیریت مستلزم توجه به مسایل اجتماعی است و به همین دلیل در آزمون استخدامی وزارت نیرو برای اولین بار کارشناس اجتماعی استخدام شد، که در بزرگ‌ترین چالش آب و برق حضور کارشناس اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد.
بیش از 308 هزار مشترک برق و آب در استان سمنان در بخش خانگی است.
طبق آمار در سال گذشته دستکم 9 هزار مشترک برق و آب در بخش خانگی به مشترکان برق استان اضافه شد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.