به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی در کشور بیشترین مصرف آب را دارد که تا حدود 90 درصد و در استان سمنان حدود 87 درصد کل آب تولیدی را مصرف می کند.
حفظ منابع آبی با استفاده از طرح های هدفدار در بخش کشاورزی از سیاستهای اصلی وزارت جهادکشاورزی است که کاهش سطح کشت با هدف کاهش مصرف آب و از سوی دیگر افزایش بهره وری با افزایش برداشت از سطح به طور جدی در دستور کار جهادکشاورزی قرار گرفته است.
در استان سمنان سالانه یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب تولید می شود که حدود 90 درصد آن از منابع آب زیر زمینی است و 87 درصد به مصرف بخش کشاورزی می رسد که این 2 شاخص با نرخ متفاوت در کشور به همین شکل بسیار بالاست و باید با برنامه ریزی مناسب کاهش یابد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یکی از طرحهای 11 گانه برای کاهش مصرف آب در این سازمان کاهش کشت بهاره به منظور کاهش مصرف آب است که این طرح در بهار امسال در استان 6 درصد کاهش یافته است.
سیدحسن میرعماد با اشاره به میزان کاهش سطح زیرکشت در فصل بهار سال زراعی 96-97 در استان، گفت: سطح زیر کشت در این فصل از 27 هزار و 643 هکتار به 26 هزار و 509 هکتار کاهش یافت.
وی به کاهش یکهزار و 134 هکتاری کشت بهاره در استان اشاره و خاطرنشان کرد: ضمن کاهش سطح کشت، تولید در این سطح از افزایش 35 درصد برخوردار است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی سمنان بیان کرد: تولید انواع محصولات کشت بهار از 594 هزار تن به 625 هزار تن افزایش یافت که نشان از افزایش بهره وری در کنار کاهش سطح کشت دارد.
وی بیان داشت: بر اساس بررسی ها، عملکرد در هکتار کشت بهار امسال در استان سمنان از 21.5 تن در هکتار به 23.5 هکتار افزایش یافته است.
میرعماد با تاکید بر این که بیشترین سطح زیرکشت استان در شهرستان میامی محقق شد، اضافه کرد: شرق استان سمنان به دلیل برخورداری از بارندگی مناسب بهترین زمینه برای کاهش سطح زیرکشت همراه با افزایش بهره وری در صورت برنامه ریزی مناسب دارد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان تاکید کرد: همراهی کشاورزی شرط اول تحقق طرح این سازمان برای کاهش سطح زیرکشت بهاره است که به این منظور اقدامات ترویجی مطلوبی از سوی کارشناسان جهادکشاورزی انجام شد.
استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی با 45 هزار بهره بردار دارد و طرحهای مختلفی مانند کاهش سطح کشت بهاره، انتقال کشت بهاره به زمستان، توسعه کشت حفاظتی، اصلاح کانالهای انتقال آب، توسعه سامانه های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت را به منظور کاهش مصرف آب در برنامه دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.