سیدحسن میرعماد روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، مدیریت منابع آبی را از دغدغه های اساسی این سازمان ذکر و خاطرنشان کرد: سال 96 اجرای سامانه های نوین آبیاری در این استان با 675 میلیارد ریال در بخش مدیریت امور آب و خاک اجرا شد.
وی اظهارداشت: دولت کمک بزرگی به اجرای سامانه های نوین آبیاری می کند که در این استان یارانه پرداختی دولت 490 میلیارد ریال بوده است.
وی بیان کرد: در سال زراعی گذشته تجهیز هفت میلیون و 181 هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه نوین آبیاری آغاز شد که تاکنون سه هزار و 600 هکتار از این میزان 100 درصد تکمیل شده است و بقیه این میزان با پیشرفت 50 تا 80 درصد در حال اجراست.
وی تصریح کرد: برای ایجاد استخر به عنوان منبع اجرای این سامانه نوین سال گذشته 30 میلیارد ریالی هزینه شد و 130 هزار مترمربع ورق مخصوص بین کشاورزان برای ایجاد استخر توزیع شد.
به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی سمنان، طرح احیای قنات به عنوان شاهراه های حیات کشاورزی این استان کویری پایدارترین منبع آبی محسوب می شود که این نهاد آن را اجرایی کرده است.
وی ادامه داد: سال 96 در استان سمنان 80 رشته قنات بخش کشاورزی به طول 32 کیلومتر با اعتبارات استانی و ملی مرمت و بازسازی شد.
وی به دیگر طرح های مرتبط با امور آب و خاک در استان اشاره و اضافه کرد: طرح تجهیز و نوسازی اراضی، تسطیح اساسی و نسبی به مساحت 640 هکتار و بهسازی و ایجاد جاده بین مزارع به طول 18 کیلومتر در سال گذشته در استان اجرا شد.
میرعماد با بیان این که حدود 60 درصد از کانالهای انتقال آب کشاورزی در استان سنتی است که عاملی برای هدررفت آب محسوب می شود، افزود: بازسازی مسیر انتقال از این کانال های سنتی به کانال های بتنی یا سرپوشیده و انتقال آب داخل لوله از راهکارهای کاهش مصرف، هدررفت و تبخیر آب است.
وی بیان داشت: با یک میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار ملی سال گذشته 43 کیلومتر کانال سطح سه و چهار احداث شد و با 25 میلیارد ریال اعتبار استانی 60 کیلومتر لوله خریداری و بین کشاورزان متقاضی توزیع شد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان یادآور شد: با حمایت از تعاونی های تولید 12 کیلومتر از کانالهای آب با پنج میلیارد و 300 میلیون ریال هزینه مرمت شد.
از 198 هزار هکتار اراضی و باغ های کشاورزی در استان سمنان سالانه یک میلیون و 460 هزار تن انواع محصولات به ارزش 46 هزار میلیارد ریال تولید می شود.
ارزش افزوده بخش کشاورزی استان سمنان 20.5 درصد و سهم آن در اشتغال استان 17 درصد است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.