به گزارش ایرنا، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در بخش صنایع به ویژه استان سمنان در گرو تامین زیرساخت های لازم و نوسازی ماشین آلات خط تولید برای پذیرش سرمایه گذاری و بهره گیری از سامانه های به روز خدمات رسانی برای جذب فعالان اقتصادی کشور است.
بر اساس آمار موجود ماشین آلات خط تولید حدود 65 هزار واحد کوچک و متوسط کشور فرسوده بوده که این رقم معادل 30 درصد از کل واحدهای تولیدی کشور است.
همچنین حدود 20 درصد از ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی بزرگ کشور فرسوده بوده که این رقم به دلیل تحریم ها روز به روز در حال افزایش است.
به پیش بینی کارشناسان در چند سال آینده روند فرسودگی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی کشور به دلیل تحریم های اقتصادی در کشور افزایش یابد.
کیفیت پایین محصولات تولیدی و نبود بازار فروش و در مجموع افزایش آمار بیکاری و عدم توان رقابت در بازار داخلی و خارجی از عواقب فرسودگی ماشین آلات خط تولید صنایع است که نیاز است برای این چالش جدی تصمیمات اصولی و زود هنگام اتخاذ شود.
کارشناسان می گویند با ادامه روند موجود بیکاری و اخراج شماری زیادی از کارگران به دلیل فرسودگی ماشین آلات خط تولید صنایع محتمل است که دولت باید جلوی این‌ چالش مزمن واحدهای تولیدی و صنعتی را بگیرد.
در دولت تدبیر و امید ماشین آلات خط تولید حدود 6 هزار واحد صنعتی کوچک، بزرگ و متوسط کشور نوسازی شد و برای اجرای این طرح به گفته مسوولان امر حدوو 30 هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
به گفته مسوولان نوسازی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی کشور حدود 700 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
همچنین در سه سال آینده به تاکید معاون وزیر صنایع 31 هزار و 500 واحد تولیدی نوسازی، بازسازی و یا به صورت دانش بنیان راه اندازی می شود.
دولت تدبیر و امید برای تحقق شعار سال، افزایش کیفیت محصولات تولیدی و تامین بازار فروش کالاها با ارایه تسهیلات، نوسازی 40 درصد از ماشین آلات فرسوده خط تولید واحدهای صنعتی سمنان را آغاز کرده است.
در جهان امروز، صنعت بیش از هر پدیده دیگری در مسیر تغییر و تحول قرار دارد، به نحوی که دور ماندن از این فرآیند به معنای شکست و کنار رفتن از فضای رقابتی ایجاد شده است.
استان سمنان حدود 2 هزار پروانه بهره برداری در بخش صنعت دارد که ماشین آلات خط تولید بیش از 800 واحد صنعتی این استان نیازمند نوسازی است.
به گفته مسوولان امر سال گذشته ماشین آلات خط تولید بیش از 150 واحد صنعتی سمنان با صرف حدود 650 میلیارد ریال اعتبار نوسازی شد.
کارشناسان صنعتی معتقدند با نوسازی ماشین آلات واحدهای تولیدی، کیفیت کالاهای تولیدی به میزان قابل توجه ای افزایش می یابد و این امر در کاهش هدر رفت انرژی و رفع مشکل بازار فروش تاثیرگذار است.

** نوسازی خط تولید هدررفت انرژی را کاهش می دهد
یکی از پژوهشگران بخش صنعت در گفت و گو با ایرنا افزود: افزایش بهره وری در بخش تولید که یکی از مهمترین راه های تحقق آن، نوسازی ماشین آلات واحدهای صنعتی است، شاه کلید تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی است و می تواند از هدر رفت سالانه میلیاردها ریال هزینه در بخش انرژی کشور جلوگیری کند.
علیرضا باباخان گفت: اگر به مساله بهره وری بیش از پیش توجه شود می توانیم از اعتبارات این بخش که بیش از 100 میلیارد دلار در سال است برای تجهیز و نوسازی صنایع کشور و همچنین ایجاد اشتغال بیشتر در این بخش استفاده کنیم.
وی اظهارداشت: منافع اقتصادی ناشی از این اقدام می تواند در کاهش بدهی های دولت و همچنین توانمند شدن واحدهای صنعتی کوچک و متوسط و حتی شرکت های دانش بنیان بسیار موثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از ماشین آلات جدید در واحدهای تولیدی کشور همچنین موجب کاهش هزینه تمام شده محصول و بالا رفتن سطح رقابت پذیری آن با محصولات مشابه خارجی می شود.
باباخان تصریح کرد: زمانی که تولید باکیفیت داخلی با قیمت کمتری در بازار عرضه شود، استقبال مردم برای خرید آن افزایش می یابد و به همین ترتیب شرایط برای حضور موفق شرکت های ایرانی در فعالیت های اقتصادی بیش از گذشته فراهم می شود.
وی ادامه داد: بیشتر واحدهای صنعتی فعال استان از ظرفیت نیروی انسانی توانمند و کارشناس برخوردار هستند که با استفاده از این قابلیت در کنار تجهیزات مدرن صنعتی، می توان در مدت کوتاهی سهم ارزش افزوده اقتصادی استان را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
این پژوهشگر صنعتی بیان داشت: واحدهای تولیدی از جمله شرکت های صنعتی فعال کشور برای موفقیت در بازار های مالی و تجهیز خود به فناوری روز دنیا، نباید تنها نگاهشان به حمایت های دولت باشد، بلکه آنان با اتکا به ظرفیت های دورنی خود می توانند وسایل موردنیاز خود را تهیه کنند، همچنین هزینه های تولید را کاهش و سطح رقابت پذیری خود را گسترش دهند.

**تسهیلات برای نوسازی صنایع پرداخت می شود
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: ماشین آلات خط تولید بیش از 20 واحد صنعتی این استان در سه ماه سال جاری نوسازی شده است.
علی اصغر جمعه ای گفت: برای نوسازی ماشین آلات خط تولید این واحدهای صنعتی، حدود 15 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی اظهارداشت : همچنین تا پایان سال 97 ماشین آلات خط تولید حدود 200 واحد صنعتی دیگر با ارایه تسهیلات، نوسازی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: با نوسازی ماشین آلات واحدهای صنعتی ، کیفیت کالاهای تولیدی به میزان قابل توجه ای افزایش می یابد و این امر در کاهش هدر رفت انرژی و رفع مشکل بازار فروش تاثیرگذار است.
رییس اتاق بازرگانی استان سمنان ادامه داد: اکنون بیش از 25 درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی استان غیرفعال و نیمه فعال است که باید با اتخاذ تدابیر راهبردی برای کاهش نرخ بیکاری و بازگرداندن این واحدها به چرخه تولید تلاش کرد.
جمعه ای سمنان تصریح کرد: بیش از 6 هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در 2 سال گذشته به واحدهای صنعتی و تولیدی سمنان پرداخت شد که این امر در میان و بلندمدت به کاهش آمار بیکاری می انجامد.

**تحقق شعار سال نیازمند نوسازی خط تولید
مدیرعامل انجمن صنایع استان سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: برای تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی باید تجهیزات و ماشین آلات واحدهای صنعتی، نوسازی و دستگاه های قدیمی کنار گذاشته شود.
رستم سعدالهی گفت: بیشتر واحدهای صنعتی فعال در استان سمنان کوچک است که به ماشین آلات روز دنیا نیاز دارند و نوسازی خط تولید این واحدها در تحقق شعار سال بسیار تاثیرگذار است.
وی اظهارداشت: زمانی که واحدهای صنعتی به تجهیزات روز مجهز باشند می توانند در مدت کوتاهی و با صرف هزینه کمتری نسبت به سایر واحدهای قدیمی، فرآیند تولید خود را به انجام رسانند و همین نکته موجب بالا رفتن قابلیت رقابت پذیری آنان در بازارهای داخلی و بین المللی می شود.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که شکل ظاهری محصول اهمیت بسیار زیادی در فرآیند اسقبال مشتری از آن دارد؛ استفاده از دستگاه های بسته بندی جدید در واحدهای صنعتی استان یکی دیگر از پیش نیازهای حمایت از کالای ایرانی است.
سعداللهی اضافه کرد: استفاده از تجهیزات نوین در کارخانه ها باعث کاهش ضایعات تولید می شود و همین نکته می تواند قیمت تمام شده کالا را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.
مدیرعامل انجمن صنایع استان سمنان اظهارکرد: سیاست دولت حمایت از واحدهای صنعتی برای نوسازی ماشین آلات و تجهیز آنان به دستگاه های جدید است و در همین رابطه از سال گذشته، تسهیلات رونق تولید در بخش بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات واحدهای صنعتی پرداخت می شود.

**فرسودگی خط تولید مانع توسعه صادرات می شود
نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا افزود: نوسازی ماشین آلات خط تولید واحدهای صنعتی استان برای تولید و صادرات کالاهای با کیفیت به نقاط مختلف جهان نیازمند اعتبار است.
ابوالفضل حسن بیگی بیان داشت: تاکنون یکصد واحد صنعتی استان برای دریافت تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات خط تولید در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت نام نویسی کرده اند.
وی اظهارداشت: هیچ محدودیت و سهمیه بندی در پرداخت این تسهیلات وجود ندارد و هر واحد صنعتی که در سامانه بهین یاب نام نویسی کند و تقاضایش مورد تایید گروه های نظارتی قرار بگیرد، مشمول این تسهیلات است.
وی بازسازی تجهیزات تولیدی را یکی از اولویت های اساسی برای افزایش اشتغال در استان اعلام کرد و افزود : برای ایجاد فرصت شغلی جدید باید هزینه بسیاری را متحمل شد و ایجاد فرصت های جدید شغلی و به روزرسانی عوامل تولیداز جمله این اقدامات است.
حسن بیگی با بیان این که، تولید و فعالیت های صنعتی باید بر اساس دانش و پژوهش باشد، تصریح کرد : با بهره گیری پژوهش و شرکت های دانش بنیان می توان کالای رقابت پذیر تولید کرد و شرکت هایی که به دانش و پژوهش در روند تولیدی بی تفاوت باشد، محکوم به شکست هستند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رفع مشکلات زیرساختی در واحدهای صنعتی از اولویت های اساسی برای افزایش اشتغال در استان بوده و فرسودگی خط تولید مانع توسعه بخش صادرات سمنان است.

**فرسودگی 40 درصدی ماشین آلات واحدهای صنعتی در سمنان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به فرسودگی 40 درصد ماشین آلات واحدهای صنعتی این استان گفت: نوسازی این ماشین آلات دغدغه اساسی صنعتگران سمنانی است.
بهروز اسودی در گفت و گو با ایرنا افزود: برای کیفیت بخشی محصولات تولیدی و رقابت با بازارهای جهانی راهی به جز به روزرسانی ماشین آلات واحدهای صنعتی در سمنان وجود ندارد.
وی اظهارداشت: بیش از30 درصد واحدهای متوسط و کوچک سمنان هم برای تولید محصولات نیازمند به روز رسانی ماشین آلات هستند که دولت باید با ارایه ساز و کارهایی برای رفع این چالش اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: واحدهای بزرگ استان سمنان به نسبت واحدهای صنعتی متوسط و کوچک در بحث استفاده از ماشین آلات به روز از جایگاه خوبی قرار دارند و براساس آمار موجود بیش از 80 درصد این واحدها از علوم روز در تولید محصولات استفاده می کنند.
اسودی تصریح کرد: یکی از علت های اساسی در تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری کارگران، نبود بازار فروش است و باید با نوسازی ماشین آلات خط تولید برای افزایش اشتغال و رونق کسب و کار در سمنان تلاش کرد.
استان سمنان 2 هزار پروانه بهره برداری در بخش صنعت بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است.
در استان سمنان یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.