به گزارش ایرنا ، عشایرایران سهم بزرگی در تولید محصولات گوشتی و لبنی کشوردارند به طوری که 20 درصد پروتئین مورد نیاز کشور و پنج درصد از محصولات زراعی و باغی به دست آن ها انجام می شود.
عشایر سمنان هم با وجود جمعیت کم ، تاثیر زیادی در اقتصاد این استان دارند اما به دلیل خام فروشی بیشتر محصولات ، از نتیجه زحمات طاقت فرسایشان بهره شایسته ای نمی برند.
جمعیت 15 هزار نفری عشایر استان سمنان در قالب سه هزار و 181 خانوار، 65 درصد از دام های سبک استان معادل 70 هزار راس را در اختیار دارند و سالانه 9 هزار و 330 تن گوشت قرمز به ارزش سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می کند.
یک چهارم تولید گوشت استان هم توسط این قشر زحمتکش انجام می شود ،میزان تولید شیر و انواع فراورده های لبنی عشایر سمنان حدود چهار هزار و 500 تن اعلام شده است.
بی شک عشایر به معنای واقعی کلمه تولید کننده هستند و ضریب بیکاری در بین آنان نزدیک به صفر است. هر چادر عشایری نمونه ای بارز از یک کارگاه تولیدی است و در عین حال می تواند برای 10 گروه مختلف شغل ایجاد کند. سرپرستی گله، حمل دام به کشتارگاه، حمل گوشت و فروش محصول از جمله شغل ها در زنجیره تولید گوشت هستند و به همین ترتیب در زنجیره تولید مواد لبنی و صنایع دستی نیز برای افراد گوناگون شغل ایجاد می شود.
با وجود بازدهی بالای زحمات عشایر و در عین استقلال و بی نیازی به دیگر بخش ها، هنوز کمبودهایی در زنجیره تولیدشان وجود دارد .
مدیر کل امور عشایری سمنان دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، جمعیت عشایر را 2 و هشت صدم درصد جمعیت استان اعلام کرد و افزود: این قشر با وجود جمعیت کم ، تاثیر بسیار زیادی در حوزه اقتصاد دارند اما خام فروشی یکی از چالش های فراروی آنان است.
سید حمیدرضا حسینی اضافه کرد: برای ورود عشایر به بخش های تولید گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، برندسازی و گردشگری برنامه ریزی هایی انجام شده و در حوزه بوم گردی نیز تاکنون 2 واحد اقامتی عشایری در دهستان طرود و روستای رضاآباد ایجاد شده است.
وی در خصوص تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز نیز گفت: شرکت های تعاونی عشایراستان یک برند به ثبت رسانده و در تهران فروشگاهی برای عرضه مستقیم محصول به راه انداخته اند.
مدیر کل امور عشایری استان سمنان با یادآوری اینکه گوشت تولید شده توسط عشایر به دلیل پاک و زیستی بودن طرفداران بسیاری دارد، تصریح کرد: آموزش به عشایر بر عهده این اداره کل بوده وتاکنون بیش از 2 هزار و 400 ساعت نفر روز کلاس آموزشی برگزار شده است.
حسینی بر استفاده از روش های نوین برای افزایش بازدهی تولیدات عشایر تاکید کرد و گفت : افزایش2 قلوزایی دام ها و استفاده از مواد مغذی به بیشتر شدن تولید کمک کرده و طول دوره پرورش و هزینه ها را هم کاهش می دهد.
وی به پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر از سوی دولت نیز اشاره کرد و افزود: متقاضیان می توانند طرح های خود را در حوزه های گوناگون مانند دامپروری، گیاهان دارویی و یا گردشگری به ثبت رسانده و در صورت تایید، تسهیلات کم بهره دریافت کنند.
عشایر استان سمنان از یک ایل و 74 طایفه تشکیل شده و حدود 15 هزار نفر جمعیت دارند.
بیش از 25 درصد از گوشت قرمز و 35 درصد از فرآورده های لبنی استان سمنان را عشایر تولید می کنند.
خشکسالی های پیاپی مشکلات زیادی برای عشایر استان سمنان پدید آورده و به همین خاطر تعدادی از آن ها پس از فروش دام به شغل های دیگر روی آورده اند.
عشایر کشور با حدود 25 میلیون واحد دامی ، یک چهارم دام کشور را دارا هستند.
ثروت عشایر حدود 100 هزار میلیارد ریال برآورد شده و هر ساله 50 هزار میلیارد ریال محصول تولید می کنند.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.