احمد همتی روز یکشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا با اشاره به این که کمبود آب یکی از چالشهای اساسی و فرابحرانی استان است، افزود: برای رفع این معضل استفاده بهینه و بهره‌وری بالا از منابع آبی، حمایت ملی و فراهم آوردن زمینه‌ برای جذب سرمایه‌گذار امری ضروری است.
وی اظهارداشت: طبق مصوبه برنامه پنج ساله ششم توسعه، دولت موظف است سالانه 65 میلیارد دلار از سرمایه گذاری خارجی را جذب داخل کشور کند که بخشی از آن می‌تواند مربوط به طرح های آب و وزارت نیرو باشد.
وی با اشاره به احداث سد فینسک و رفع بخشی از معضل آب استان سمنان از طریق طرح سدسازی، ادامه داد: طرح سد فینسک از مصوبات سفر دکتر روحانی به سمنان است که آبریز این سد از داخل استان است.
همتی اضافه کرد: طبق قانون توزیع عادلانه آب و اصول قانون اساسی مرتبط با مسایل مربوط به منابع ، معادن ، آب ها و رودخانه ‌ها این یک بحث حاکمیتی است و حاکمیت باید در این موارد تصمیم بگیرد.
نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسایل منطقه ای و احساسی در اینگونه موارد مانع توسعه کشور خواهد شد و در بحث آب باید طبق اصول قانون اساسی و توزیع عادلانه با رعایت همه ضوابط حق آبه‌ها و محیط زیست در مناطقی که کمبود آب دارند، تصمیم ‌گیری شود.
احداث سد فینسک به منظور تنظیم 63.10 میلیون متر مکعب آب در سال به منظور تامین بخشی از نیاز آب آشامیدنی سمنان، مهدی شهر و سرخه به میزان 7.5 میلیون متر مکعب در سال، حق آبه کشاورزی پایین دست به میزان 0.81 میلیون متر مکعب در سال و نیاز زیست محیطی به میزان 2.23 میلیون متر مکعب در سال است.
منطقه مورد مطالعه در فاصله 70 کیلومتری شمال شرق شهر سمنان قرار دارد و تامین و تنظیم آب، توسط احداث سد مخزنی فینسک و بند انحرافی کاورد در شهرستان مهدی شهر انجام می‌گیرد.
سد فینسک یک سد مخزنی سنگریزه‌ای با هسته رسی و حجم مخزنی 11.78 میلیون متر مکعب است، همچنین طول تاج آن 433 متر و حجم کل خاکریزی در آن یک میلیون و 882 هزار متر مکعب است.
متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.
شهر سمنان بیش از 190 هزار نفر جمعیت و 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
6026/م.ع
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.