ابوالفضل حسن بیگی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کمبود آب در بسیاری از نقاط کشور بحرانی است و باید به صورت منطقه ای و ارایه تدابیر پیشگیرانه و عملیاتی برای رفع این چالش اقدام کرد.
وی با بیان این که برای تامین و رفع کمبود آب در استان سمنان در چند سال گذشته نظرات کارشناسی قابل توجهی ارایه شده، اما تاکنون این برنامه ها برای حل مشکلات خشکسالی برای طولانی مدت کارساز نبوده است، اظهارداشت: با وجود انجام برنامه های پیشگیرانه در استان تنها راه رفع بحران کم‌آبی انتقال آب خزر است و باید مسوولان استانی و کشوری این طرح را اجرایی کنند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه مانند تعیین تکلیف یا مهر و موم چاه های غیرمجاز و استفاده از سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی با تلاش دولت تدبیر و امید به خوبی انجام شده است، اما همچنان چالش آبی در این استان وجود دارد.
وی با بیان این که انتقال آب خزر به سمنان یک طرح منطقه ای نیست که با موافقان یا مخالفان منطقه ای روبرو شود، گفت: این طرح به عنوان یک طرح ملی در سفر سال 95 رییس جمهوری به سمنان به تصویب رسید و پشتوانه مطالعاتی دارد.
نماینده مردم ‌شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بعضی از استان های کشور با تغییر الگوی مصرف و فرهنگ سازی، بخش قابل توجهی از مشکلات کم‌آبی برطرف شد اما در سمنان با وجود اجرای بسیاری از طرح های پیشگیرانه روز به روز چالش کم‌آبی در این استان افزایش می یابد.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد، میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر و کمتر از متوسط کشوری است.
در سمنان بیش از 700 هزار نفری سمنان یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد که نیازمند آب هستند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.