به گزارش ایرنا، از مجموع 400 روستای استان سمنان بیش از 280 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارد که با چالش هایی نظیر افت سفره های زیر زمینی ، خشک شدن چاهها و قناتها و چشمه ها روبرو هستند.
ادامه برداشت های بی رویه از دشت های سمنان، افت سفره های زیر زمینی، خشک شدن چاهها و قناتها و چشمه ها، ادامه خشکسالی ها و بارندگی کم از جمله چالش هایی هستند که مدیریت های مربوط باید برای حل آن ها تدابیری بیندیشند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 25 روستا با جمعیت بیش از 20 خانوار استان از قطعی مدوام آب و همچنین آبرسانی با تانکر رنج می برند که باید برای رفع این بحران اقدام کرد.
منصور کشاورزیان افزود: با وجود تنوع اقلیمی در سمنان حدود 90 درصد وسعت 9.7 میلیون هکتاری استان را مناطق خشک و نیمه خشک شامل می شود و منابع زیرزمینی و دشت های آن با معضل کمبود 140 میلیون متر مکعب آب مواجه است.
وی با بیان این که میزان طبیعی آب زیر زمینی استان 990 میلیون مترمکعب است، خاطرنشان کرد: حفر بی رویه چاه و برداشت فراوان آب باعث شده تا تراز برداشت و واریز در منابع آبی زیر زمینی استان به شدت برهم بخورد.
وی تصریح کرد: در 10 روستای شاهرود و دامغان منابع زیرزمینی و سطحی کافی برای تامین آب وجود ندارد و اکنون هفت روستا در منطقه خارتوران شاهرود و سه روستا در جنوب دامغان با تانکر آبرسانی می شود.
کشاورزیان با اشاره به این که حیات و تداوم مشاغل روستایی مانند دامداری و کشاورزی در گرو تامین آب آشامیدنی و کشاورزی است، گفت: در 10 سال گذشته بیش از 20 هزار نفر از مناطق روستایی استان مهاجرت کردند.
وی اضافه کرد: با توجه به فقدان منابع مناسب آب سطحی و زیرزمینی، روستاهای کویری سمنان مانند سرکویر، فرینو، حجاج، خارتوران با مشکل کمبود آب مواجه است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان تصریح کرد: اکنون برای رفع مشکل کم آبی استفاده بهینه از منابع آبی موجود و اجاره چاه‌های کشاورزی مناطق روستایی در شاهرود و دامغان در اولویت کاری این شرکت قرار گرفته است.
وی ادامه داد: نصب کنتور هوشمند با هدف کنترل از راه دور برای مجتمع های دامداری مناطق روستایی در نظر گرفته شده تا مقدار مصرف آب آنان کنترل شود و در زمان حاضر حدود 284 روستا و 56 آبادی زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان سمنان قرار دارند.
کشاورزیان بیان داشت: در سال گذشته بیش از 350 انشعاب غیرمجاز آب و فاضلاب در روستاهای استان شناسایی و جمع‌آوری شده است.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
استان سمنان هشت شهرستان و یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.