غلامرضا کاتب روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قیام 15 خرداد قیامی برگرفته از نهضت عاشورا بود که باید به‌خوبی نسل جوان را با ابعاد این قیام آشنا کرد.
وی اظهارداشت: قیام 15 خرداد سرآغاز حرکتی نو در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود که به‌خوبی توسط امام راحل هدایت و رهبری شد.
وی با بیان این که قیام 15 خردادی یکی از روزهای حساس در تقویم تاریخ انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: شاه ملعون چهره ضددینی خود را نشان داده بود و کسی هم جرات اعتراض نداشت و وحشت و خفگان بر جامعه حاکم بود اما امام با سخنان تاریخی خود ریشه های رژیم طاغوت را لرزاند.
کاتب تصریح کرد: اقدامات امام در 15 خرداد 1342 منشا آثار و برکات فراوانی شد و و این قیام عزت و اقتدار ملت ایران را دو چندان کرد.
نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی گفت: امام خمینی(ره) با اعتقاد به خدا و با همراهی مردم در مخالفتی صریح با جبهه‌ مستبدان داخلی و بین ‌المللی و در قیام شورانگیز 15 خرداد نهالی کاشت که امروز به درختی تنومند و پر ثمر تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: این قیام به منظور حمایت از مرجعیت شیعه تحقق یافت و خون مطهر شهدای این قیام در راه نهضت اسلامی و اسلام ناب محمدی تقدیم شد.
سحرگاه 15 خرداد 1342، عوامل رژیم طاغوت به خانه حضرت امام خمینی(ره) در قم حمله کردند و ایشان را که قبل از آن در روز عاشورا در مدرسه فیضیه قم در یک سخنرانی شجاعانه پرده از جنایات شاه و اربابان او برداشته بود را دستگیر و به تهران منتقل کردند.
پس از انتشار این خبر، بسیاری از مردم قم مقابل منزل ایشان رفتند و سپس به سمت حرم حضرت معصومه(س) حرکت کردند و با استقرار در صحن مطهر و خیابان های اطراف شعار 'یا مرگ یا خمینی' را فریاد زدند که پس از این اتفاق نیروهای مسلح رژیم طاغوت به طرف مردم تیراندازی کرده و جمعیت زیادی را به شهادت رساندند.
در این روز همچنین مردم تهران در اعتراض به دستگیری امام (ره) به خیابان ها آمدند و همچنین جمعی از مردم ورامین نیز کفن پوشان به سمت تهران حرکت کردند و حضور اقشار مختلف مردم در این قیام که موجب وحشت رژیم طاغوت شده بود که به دنبال آن ماموران رژیم شاهنشاهی بسیاری را به شهادت رساندند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.