به گزارش ایرنا ، امروزه برای پاسداشت شخصیت های تاثیرگذار و نکوداشت آثارآن ها انگیزه های زیادی وجود دارد، حفاظت از میراث فرهنگی و علمی ، شناساندن بیشتر آن ها به جوامع دیگر و رونق گردشگری از جمله آنهاست.
سرزمین کهن ایران هم شخصیت های برجسته بسیاری را پرورش داده که هر یک در زمان خود بنیانگذار تحول خاصی در کشور و حتی در سراسر گیتی بوده اند.
استان سمنان و شهرستان شاهرود هم سهم بسیار مهمی در پرورش دانشمندان برجسته کشور داشته اند که با جست وجویی در کتاب های تاریخی می توان فهرست بلندی از آن ها را ردیف کرد.
در این استان اما شهرستان شاهرود از پیشینه و جایگاه ویژه ای برخوردار است . در این منطقه شخصیت هایی سربرآورده اند که هر یک در زمینه ای توانسته اند به قله های شهرت دست یابند .
از شرق استان بویژه شاهرود به عنوان سرزمین عالمان و عارفان هم یاد می شود. وقتی نگاهی گذرا به نام دانشمندان ، عالمان و عارفان این منطقه انداخته شود ، درستی این مطلب بدست خواهد آمد.
از میان نام های بسیار می توان به دو عالم برجسته عرفان اسلامی بنام های قطب العارفین بایزید بسطامی و شیخ خرقان اشاره کرد که در این منطقه زیسته و در همانجا هم به خاک سپرده شده اند.
شاید بسیاری از مردم ایران آن چنان که باید این 2 شخصیت را نشناسند ، اما آن ها نام های بسیار بزرگی در عرفان اسلامی بوده و آرزوی بسیاری در سراسر جهان زیارت مقبره آنهاست.
حفظ داشته ها و ذخایر فرهنگی و معرفی آن ها تاثیر بسیار زیادی در توسعه اجتماعی ، اقتصادی ، علمی و فرهنگی هر منطقه خواهد داشت. از همین رو توجه شایسته به این 2 شخصیت سترگ و معرفی بیشتر آن ها موجب تحولات بسیاری در شرق استان سمنان خواهد بود.
این مساله موجب شده تا مردم و مسوولان توجه بیشتری به این امر کرده و پیگیری ها برای ثبت جهانی آن ها را در دستور کار خود قرار دهند.
همچنین تجربه ثبت برخی بزرگان ایران همچون مولانا توسط دیگر کشورها ، دلیل دیگری برای برگزاری آیین های نکوداشت بین المللی برای دیگر مفاخر کشور است تا از گزند مصادره بیگانه در امان بمانند.
این روزها در مردم و مسوولان شرق استان این باور بوجود آمده که باید برای حفظ و معرفی عالمان و اندیشمندان خود بیش از پیش تلاش کنند .
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود در گفت و گویی با ایرنا، ثبت جهانی را یکی از راه های حفاظت و شناساندن آن ها در جوامع بین المللی برشمرد و گفت: به منظور پیگیری بهتر کارهای ثبت جهانی و انجام هماهنگی های لازم، پایگاه میراث فرهنگی بسطام ایجاد شده است.
حمیدرضا حسنی افزود: پس از قرار گیری این آثار در فهرست میراث جهانی، از سوی سازمان یونسکو به جهانگردان معرفی شده و آن ها نیز سفر به ایران و بازدید از مجموعه های تاریخی را در دستور کار خود قرار می دهند.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به زیرساخت ها برای حضور گردشگران یادآور شد: تقویت راه ها و مسیرهای دسترسی، ساخت هتل، توسعه اقامتگاه های بوم گردی و همچنین ساماندهی محوطه ها و مجموعه های تاریخی به منظور فراهم کردن شرایط برای برگزاری برنامه های فرهنگی در کنار آرامگاه بزرگان، از جمله مهم ترین اقدامات برای نزدیک شدن به مراحل ثبت جهانی است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در 2 یا سه سال آینده، یک اثر تاریخی از استان سمنان نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی می شود.
محمد جهانشاهی با بیان اینکه دستکم پنج اثر تاریخی استان قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارا هستند، افزود: ثبت جهانی پیچیدگی های خاص خود را دارد و یکی از مهم ترین معیارها برای ثبت، ارتباط 2 سویه یک اثر با مردم و درک روشن، ایمان و علاقه قلبی مردم نسبت به آن است.
جهانشاهی اضافه کرد: باید نشان دهیم آن مجموعه تاریخی در زندگی مردم و حتی در معیشت و رشد هویت آنان نقش داشته و در مقابل، اهالی منطقه برای پاسداری و حفظ ارزش های آن تلاش می کنند.
برگزاری رویدادهای فرهنگی و دعوت از بزرگان و اهالی فرهنگ و هنر کشور به همراه معرفی آثار تاریخی، بزرگان و ظرفیت های هر منطقه نیز در کمک به رونق و توسعه گردشگری تاثیر بسزایی دارد.
به این منظور با کمک مردم و مسوولان شهرستان، قرار است در چند روز آینده همایش ' میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان' برای معرفی ظرفیت های فرهنگی شاهرود برگزار شود.
مدیر انجمن دوستداران حافظ دفتر شاهرود در این خصوص به ایرنا گفت: برگزاری همایش ' میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان ' گامی برای شناساندن ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و گردشگری این منطقه است.
مجید پازوکی بیان کرد: شاهرود، بسطام و خرقان بدون شک سرزمینی با غنای علمی و فرهنگی، عالم خیز و عارف خیز است و در این برنامه از بزرگان این منطقه تجلیل خواهد شد.
وی یادآور شد: برگزاری برنامه ای در سطح ملی به منظور معرفی ظرفیت های منطقه در واقع یک درخواست مردمی بوده و مصادره به ناحق مفاخر ارزشمند همچون شیخ ابوالحسن خرقانی توسط یکی از کشورهای همسایه و ایجاد آرامگاه به نام ایشان در شهر قارص و جعل کتاب ها و منابع تاریخی و ارائه آن به مجامع ذیصلاح فرهنگی مانند یونسکو برای مصادره این بزرگان ، نیاز به فعالیت های بیشتر برای حفظ این میراث ایرانی اسلامی دارد.
دبیر برگزاری همایش ' میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان ' با بیان اینکه به دلیل غفلت از داشته های خود به ویژه در حوزه های تاریخی و فرهنگی، خسارت های فراوانی متحمل شده ایم، ابراز داشت: برای نمونه رونق گردشگری فرهنگی می تواند بخشی از مشکل اشتغال جوانان را حل کند و برگزاری رویدادهای گوناگون برای معرفی جاذبه های شهرستان، می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی منطقه از راه گردشگری منجر شود.
پازوکی افزود: به این ترتیب با نهادها و شخصیت های حقیقی و حقوقی که تصور می شد توانایی همکاری در اجرای برنامه را داشته باشند وارد گفت و گو شده و خوشبختانه همدلی و هماهنگی خوبی برای برگزاری این رویداد علمی و فرهنگی فراهم شد.
وی به حضور نمایندگانی از یونسکو در این همایش نیز اشاره ای داشت و گفت: امید است ثبت جهانی میراث های ارجمند علمی، ادبی، فرهنگی و عرفانی شاهرود به زودی تحقق یابد.
همایش میراث جهانی شاهرود، بسطام و خرقان قرار است با همکاری انجمن دوستداران حافظ دفتر شاهرود ، شهرداری و شورای اسلامی شهرهای شاهرود و بسطام، دهیاری و شورای اسلامی روستای قلعه نو خرقان ، مردم این روستا و نماینده مردم شاهرود ومیامی در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.
علاوه بر این قرار است خانم اسین چلبی، نواده بیست و دوم مولانا و مدیر بنیاد جهانی مولانا در ترکیه، شخصیت های فرهنگی کشور همچون محمد علی موحد و شهرام ناظری نیز در این همایش حضور یابند.
به گفته پازوکی ،مدیرکل یونسکو و کارشناسان این موسسه، مدیرکل سازمان منطقه ای اکو و مدیرعامل موسسه میراث مکتوب نیز به این برنامه دعوت شده اند.
شهرستان شاهرود دارای 148 اثر تاریخی در فهرست میراث ملی است که از این تعداد، 63 اثر مربوط به بناها و محوطه های تاریخی، 73 تپه تاریخی و 11 اثر معنوی است.
این شهرستان یک شهر ، هشت روستا و هشت منطقه نمونه گردشگری دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.