امیر بینایی روز چهارشنبه در گفت‌ و ‌گو با ایرنا با اشاره به این که طرح جایگزینی حبس یک اقدام مثبت در بخش اجتماعی است، افزود: با مشارکت معاونت اجتماعی دادگستری استان و رایزنی با دستگاه‌های اجرایی سمنان درباره نیاز آن‌ها به نیروهای کار، 400 نفر از محکومان به حبس مشمول پرداخت جزای نقدی و یا اشتغال در بخش اجتماعی و خدمات شهری شدند.
وی با اشاره به هم‌افزایی و همکاری دادگستری استان در اجرای طرح جایگزینی حبس، بیان‌کرد: مشارکت و همکاری بخش‌های اجرایی و قضایی استان برای کاهش آمار محکومان به زندان، پیامدهای مثبت اجتماعی به همراه داشته ‌است.
وی به برخی از اثرات نامطلوب محکومیت به حبس زندان برای افراد و خانواده‌هایشان اشاره و تصریح‌کرد: تعیین مجازات حبس برای یک زندانی، موجب شکسته ‌شدن قبح زندان برای شخص و آثار نامطلوب اجتماعی و فرهنگی می‌شود.
بینایی اضافه‌کرد : در پاره‌ای از موارد این اثرات به فرد ختم نمی‌شود و پیامدهایی را هم برای خانواده او رقم می‌زند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان بیان داشت: محکومیت به حبس برای فرد، خانواده و جامعه آسیب‌های پیدا و پنهان فراوانی دارد که این امر در بسیاری از موارد همان طور که قانون در نظرگرفته با استفاده از مجازات‌های جایگزین، می توان آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.
وی ادامه‌داد: کاهش تعداد زندانیان علاوه بر پیشگیری از پیامدهای ناگوار فردی و اجتماعی، هزینه‌ها و صرف بودجه‌های کلان دولت را نیز کاهش می‌دهد که گام مهمی محسوب می‌شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان یادآور‌شد: توجه ویژه قضات استان و همکاری و هم افزایی دادگستری و سوق دهی محکومام به اجرای احکام جایگزین توانسته استان را از این حیث در رتبه‌های اول کشور قرار داده و تا حد زیادی از آسیب‌ها و ناملایمات اجتماعی برای فرد و جامعه بکاهد.
به گزارش ایرنا، صدور احکام جایگزین حبس از مهمترین دستاوردهای قانون مجازات اسلامی است.
یکی از راه‌های استفاده از مجازات جایگزین حبس، به کارگیری متهمان یا مجرمان در نهادهای دولتی است؛ به این صورت که آنان با توجه به میزان و نوع جرم ارتکابی به خدمت رایگان در یکی از نهادها و سازمان‌ها محکوم می شوند که ماده 79 قانون مجازات اسلامی در این باره می‌گوید: تعیین انواع خدمات‌عمومی در دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی و عمومی پذیرنده محکومان و نحوه همکاری آنان با قاضی اجرای احکام و محکوم، به موجب آیین‌نامه صورت می پذیرد.
استان سمنان با جمعیت 700 هزار نفری،بیش از 2 هزار نفر زندانی دارد که 135 نفر به علت جرایم غیرعمد در زندان به سر می برند.
6026/س.خ
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.