به گزارش ایرنا، تولید فرآورده های پروتئینی تامین کننده نیاز روزانه هر جامعه ای است که باید در شرایط کنونی تحت بالاترین نظارتهای بهداشتی باشد.
استان سمنان به عنوان کانون تولید فرآورده های دام و طیور و محصولات پروتئینی مانند تخم مرغ علاوه بر تامین نیاز استان، نیاز استان‌های همجوار به‌ویژه تهران را تامین می کند.
سال 96 بود که شیوع بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان در کشور واحدهای مرغ تخمگذار را درگیر کرد و به ویژه در استان های بزرگ باعت کم شدن دسترسی به تخم مرغ و دغدغه های بهداشتی در این زمینه شد.
سمنان یکی از قطب های تولید تخم مرغ کشور در جریان شیوع بیماری آنفلونزای پرندگان پاک ماند و واحدهای مرغ تخمگذار این استان توانستند بخش مهمی از نیازهای استانهای مهم کشور را تامین کنند.
تکمیل زنجیره امنیت غذایی در این بخش یکی از برنامه های راهبردی دامپزشکی در استان سمنان بود که در بخش تولید و عرضه با نظارت و اعمال روشهای نو در حال تکمیل است.
مدیرکل دامپزشکی سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : ساماندهی بهداشتی در بخش تولید در استان ظرف سه سال 100 درصد تکمیل شد و در اولین گام تمام تولیدکنندگان مکلف به درج و چاپ شناسه تولید بر روی تمام تخم مرغ ها شدند که شامل تاریخ تولید و مصرف است.
محمد سعیدی گفت: مرحله دوم تکمیل امنیت بهداشتی تخم مرغ در استان تامین شرایط 100 درصدی در مراحل حمل و عرضه تخم مرغ است که در کمیته فنی بهداشتی استان و کارگروه سلامت و امنیت بهداشتی شهرستانها مصوب شد.
وی با اشاره به الزام واحدهای تولید تخم مرغ به اتاق سرد برای نگهداری تا 48 ساعت، خاطرنشان کرد : در بخش حمل خودروهای ویژه باید مجهز به یخچال باشند.
سعیدی تاکید کرد : در استان سمنان 13 واحد پخش تخم مرغ شامل چهار مرکز بزرگ و مرکز عمده وجود دارد که تاکنون 9 واحد به سردخانه و اتاق سرد مجهز شدند و چهار واحد در این زمینه درحال اقدام هستند و همچنین چهار واحد به خودروی دارای سردخانه مجهز شده اند.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به ساماندهی واحدهای عرضه تخم مرغ در استان، گفت: 48 واحد فروش تخم مرغ را در بسته بندی در داخل یخچال ارایه می دهند، 312 واحد پروتئینی و لبنیاتی و 290 واحد مجهز به یخچال و سردخانه ارایه دهنده تخم مرغ هستند و به 22 واحد نیز درباره ارایه و نگهداری تخم مرغ در یخچال اخطار داده شده است.
سعیدی با اشاره به سه هزار فروشگاه زیر نظارت شبکه بهداشت در استان ، بیان کرد: 600 فروشگاه در سمنان اکنون تخم مرغ را در یخچال به فروش می رسانند.
وی ادامه داد: 16 مورد اخطار در بازرسی ها به واحدهای تولید و عرضه ارایه شد و یک تن تخم مرغ غیرقابل مصرف نیز کشف و از چرخه مصرف خارج شد.
ظرفیت تولید تخم مرغ در استان سمنان زوزانه 24 تن در 32 واحد است که بخش زیادی از این تولیدات به استان‌های تهران، مازندران، خراسان و البرز ارسال می شود.
در چهار نوبت شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان از سال 1384 در کشور واحدهای مرغداری استان سمنان پاک ماندند.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.