به گزارش ایرنا، آمار اشتغال کشور نشان می دهد در 9 ماه سال 1396 نسبت به مدت مشابه سال قبل اشتغالزایی رشد 3.6 درصدی داشته است و این آمار در سال 95 رشد 2.8 درصدی و در سال های پس انقلاب به طور متوسط 2.5 درصد ثبت شده است.
در سال های اخیر اشتغالزایی در قالب طرح هایی مانند اشتغال روستایی، خانگی، تعهد دستگاه های اجرایی و یا در قالب بنگاه های زودبازد دنبال شد، و تجربه اجرای این طرح ها نشان داد مطمئن و پایدارترین شکل اشتغالزایی، ایجاد شغل از مسیر مطمئن تولید است.
در دولت تدبیر و امید در قالب برنامه ارایه تسهیلات به منظور رفع تمام موانع تولید و فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، خروج تولید از رکود به منظور اشتغالزایی و رونق اقتصادی دنبال شد که تاکنون در استان سمنان از بیش از 2 هزار واحد تولیدی ثبت نام شده در سامانه بهین یاب، 860 واحد به ارزش بیش از پنج هزار و 100 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند که از این مبلغ پرداختی چهار هزار و 10 میلیارد ریال مربوط به بخش صنعت و یکهزار و 90 میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی است.
در تازه ترین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان سمنان نیز مطرح شد که تاکنون پرونده یکهزار و 679 واحد تولیدی استان برای دریافت تسهیلات به ارزش بیش از 13 هزار میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی شده است که پرداخت این مبلغ تسهیلات به واحدهای تولیدی، بیش از 6 هزار و 900 فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد کرد.
تعهد اشتغال سال 96 دستگاه های اجرایی استان سمنان 10 هزار و 400 شغل بود که موفق به ایجاد 10 و هزار و 700 شغل شدند، سمنان پس از استان مرکزی پایین ترین نرخ بیکاری کشور را دارد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه تمرکز اشتغالزایی استان بر تولید است، گفت: راهبرد ایجاد شغل در استان سمنان ابتدا رونق بخشی به تولید و اشتغالزایی از مسیر تولید است.
حشمت الله عسگری افزود: به همین منظور دولت تدبیر و امید توجه ویژه به رونق فعالیت واحدهای تولیدی دارد تا اشتغالزایی پایدار برای جویندگان کار فراهم شود.
وی یادآور شد: تکمیل طرح های با پیشرفت بیش از 60 درصد، اجرای طرح های توسعه واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت واحدهای دارای این قابلیت، سه راهبرد دولت در بخش واحدهای تولیدی برای افزایش رونق تولید است.
وی با اشاره به ساماندهی واحدهای تولیدی استان در این سه قالب به صورت شهرستانی، خاطرنشان کرد: جهت دهی اشتغال در شرق و غرب سمنان متفاوت است، ظرفیت غرب استان اشتغالزایی بر مبنای صنعت و در شرق استان بر مبنای کشاورزی است زیرا بافت متفاوت مناطق نسخه متفاوت در اشتغالزایی می طلبد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان یادآور شد: در جذب تسهیلات کشاورزی در شرق استان ظرفیت 100 درصدی وجود دارد و فقط موانع جذب تسهیلات باید برطرف شود.
عسگری با اشاره به ظرفیت بخش هایی مانند کشاورزی در استان سمنان برای اشتغالزایی، گفت: اگر اقتصاد ورزش و مسکن در استان فعال شود، این حوزه ها هم می توانند ظرفیت ایجاد اشتغال داشته باشند.
وی تاکید کرد: برخی قوانین و دستور العمل ها در مسیر اشتغالزایی دست و پاگیر است و گاهی در این مسیر شیوه نامه های بانکی افزوده می شود و در مسیر سرعت‌بخشی به اشتغالزایی مشکل آفرین می شود.
عسگری، طولانی شدن روند پاسخگویی مرکز کشور درباره تعیین تکلیف برای ارایه تسهیلات را در برخی موارد مشکل ساز برشمرد و بیان کرد: دلسرد شدن سرمایه گذاران مهمترین آسیب طولانی شدن روند ارایه تسهیلات است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان افزود: تفویض اختیار درباره برخی تصمیم گیری ها از مرکز کشور به استان ها می تواند راهگشای روان سازی سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در استان ها باشد که اعتماد سرمایه‌گذار و سرعت بخشی به روند اشتغالزایی را به دنبال دارد.
سهمیه امسال استان سمنان از تسهیلات مشاغل خانگی 100 میلیارد ریال، در اشتغال فراگیر یکهزار و 546 میلیارد ریال و در اشتغال روستایی 92 میلیارد ریال است.
یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی در استان سمنان فعالیت دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.