به گزارش ایرنا ، عملیات بیت المقدس با هماهنگی کامل ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد و پس از 578 روز در سوم خرداد 1361 شهر خرمشهر باردیگر به آغوش میهن برگشت.
دشمن که برای ادامه اشغال خرمشهر شیوه های جنگی زیادی را با کمک مستشاران خارجی بکار بسته بود ، با این واقعیت روبرو شد که دیگر تاب مقاومت در برابر رزمندگان اسلام را ندارد.
سوم خرداد از آن جهت که نماد ایستادگی و پیروزی در برابر دشمن است ، به روز مقاومت ، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است.
عملیات بیت المقدس در منطقه جنوب اهواز و خرمشهر انجام شد، منجر به آزادسازی منطقه‌ای به وسعت 6000 کیلومتر مربع از جمله آزاد سازی شهر خرمشهر ـ هویزه، جاده اهواز ـ خرمشهر و منطقه جفیر و 180 کیلومتر مرز از خرمشهر تا شلمچه و کوشک ـ طلائیه تا هورالهویزه گردید.
برای انجام عملیات الی بیت المقدس یگان های مختلفی از ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشارکت کردند که تیپ 58 ذوالفقار یکی از آنهاست .
امیر سرتیپ دوم ستاد علیرضا فخرآبادی فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر 58 ذوالفقار درصبحگاه مشترک نیروهای مسلح به مناسبت بزرگداشت آزادسازی خرمشهر که روز چهارشنبه در پادگان شاهرود برگزار شد، گفت: در این عملیات تیپ 58 ذوالفقار با چهار گردان پیاده و یک گردان تانک شرکت کرده بود.
وی از دلاوری های رزمندگان این تیپ یاد کرد و گفت: نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران دوشادوش بسیجیان و پاسداران انقلاب اسلامی صحنه های باشکوهی از ایثار و حماسه خلق کردند.
امیر فخرآبادی ادامه داد: رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی در دفاع مقدس حماسه ها آفریده و اجازه ندادند دشمنان به خاک ایران اسلامی تجاوز کنند.
وی به فرماندهی سپهبد شهید امیر صیاد شیرازی هم اشاره کرد و گفت: این فرمانده دلیر با کمک فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اتحاد و هماهنگی خوبی بین نیروهای ارتش و سپاه ایجاد کرده بودند.
امیرسرتیپ بازنشسته عباسعلی ملاابراهیمی که در دفاع مقدس جانشین لشکر57 خراسان بوده، در این آیین به تشریح تحولات اوایل پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.
وی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات زیادی برای زمین گیر کردن نظام نوپای اسلامی با حمایت استکبار انجام شد که نا آرامی های کردستان ، ترکمن صحرا، سیستان و بلوچستان و در نهایت جنگ تحمیلی بخشی از آنهاست.
وی افزود: صدام با اعتماد به شرق و غرب تصور می کرد خاک ایران را در کوتاهترین زمان اشغال خواهد کرد، اما نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران مقابل ارتش مجهزبعثی صف آرایی کردند و اجازه نداند رویاهای صدام تعبیر شود.
ملاابراهیمی گفت: نقش امام خمینی (ره) و فرماندهی بی بدیل ایشان یکی از رمزهای پیروزی رزمندگان اسلام بود و امروز هم برای بدست آوردن دستاوردهای بیشتر باید پیرو رهبر انقلاب باشیم.
در این آیین از برخی خانواده های معظم شاهد، ایثارگران و نیروهای نظامی و انتظامی بازنشسته تجلیل شد.
لشکر 58 تکاور ذوالفقار دارای دو گردان 158 و 258 است و در دفاع مقدس نقش به سزایی در دفاع از مرز های نظام اسلامی ایفا کرد و یک هزارو 812 شهید در این راه تقدیم نمود.
7358/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.