به گزارش ایرنا، استان سمنان با داشتن زمین های بلامعارض، نیروی انسانی دانش‌آموخته، نزدیکی به تهران، قرارداشتن در چهارراه ارتباطی کشور، دستگاه‌های اجرایی همسو و ظرفیت قابل توجه در بخش های مختلف، زمینه سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه‌های متنوع را دارد.
حوزه تولید داروهای دامپزشکی برای دام و طیور از بخش های مرتبط با حوزه مهم سلامت غذایی است که استان سمنان در این زمینه با داشتن رتبه نخست در شاخص تعداد و حجم اقلام تولیدی رتبه اول در کشور را دارد.
با وجود این، هنوز فناوری تولید برخی اقلام دارویی حوزه دامپزشکی در ایران وجود ندارد و نیاز به مشارکت خارجی‌ها برای خودکفایی کشور در زمینه تولید داروهای دامپزشکی به منظور تامین امنیت و سلامت غذایی داریم.
استان سمنان به دلیل داشتن ظرفیت و سرمایه‌گذار علاقه‌مند، بهترین بستر را برای پذیرش سرمایه‌گذار خارجی برای رفع نیاز کشور و حتی کشورهای منطقه در تولید نیاز داروهای دام و طیور دارد.
در استان سمنان یک میلیون و 650 هزار راس دام سبک وجود دارد که یک میلیون و 100 هزار راس آن مولد است، از سوی دیگر وجود یک میلیون و 600 هزار مرغ تخمگذار، تولید مرغ گوشتی در یک دوره 10 میلیون و در سال 50 میلیون قطعه، دیگر ظرفیت های حوزه دام و طویر استان سمنان است.
در دوره های شیوع بیماری های مختلف دام و طیور در استان های مختلف کشور، سمنان از استان های پاک بوده، به ویژه در سال گذشته در زمان شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، سمنان تامین کننده بخش مهمی از نیاز تخم مرغ کشور بود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به زمینه‌سازی برای مشارکت خارجی در تولید داروهای دامپزشکی در این استان، گفت: یک سرمایه‌گذار روسی با همکاری سرمایه‌گذار ایرانی در بخش تولید واکسن دام و طیور در سمنان همکاری می کند.
محمد سعیدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: واحد تولید واکسن دام و طیور در شهرک صنعتی سمنان با سرمایه‌گذاری 10 میلیون یورویی یک تولیدکننده روسی و ایرانی آغاز به کار می کند.
وی با اشاره به سرمایه گذاری 25 درصد شرکت روسی و 75 درصدی سرمایه‌گذار ایرانی، گفت: حدود 65 درصد واکسن طیور که در کشور مصرف می شود وارداتی است و هدفگذاری از احداث این واحد در سمنان با سرمایه‌گذاری مشترک از روسیه، کمک به تولید داخلی این نوع واکسن است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تاکید کرد: استقلال کشور در زمینه تولید واکسن های دام و طیور، خودکفایی کشور در تامین امنیت زیستی مرغداری و دامداری‌ها، جلوگیری از خروج ارز و قطع هر گونه وابستگی خارجی هدف اصلی در احداث این واحد تولیدی در سمنان است.
وی خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه این طرح در زمینه مسایل علمی، نیازسنجی و بازاریابی منطقه‌ای پایان یافته و به دلیل قابل توجه بودن طرح از نظر سرمایه‌گذاری و مسایل تخصصی تولید، تا پایان سال 97 احداث این واحد تولیدی در شهرک صنعتی سمنان کلنگ‌زنی می شود.
به گفته سعیدی، این واحد برای 50 تا 100 نفر به صورت مستقیم و برای 300 نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد می کند.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به سابقه سرمایه‌گذار داخلی این واحد تولیدی در مشارکت با کارخانه‌های اروپایی در تولید داروهای دامی در سمنان، بیان کرد: بهره برداری نهایی و تکمیل 100 درصدی این طرح به صورت گام به گام تا سه سال آینده انجام خواهد شد.
وی یادآور شد: با مشارکت و حضور این تولیدکننده روسی که سالانه ظرفیت تولید یک میلیارد واکسن را دارد، فناوری روز دنیا در تولید واکسن های دام و طیور وارد ایران می شود و صنعت دام و طیور کشور می تواند از نظر خودکفایی در تولید داروهای مورد نیاز به حدی برسد که درصد بالایی از امنیت و سلامت غذایی در تولیدات داخلی تامین شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان از سوی این اداره کل در بخش های مختلف فراهم است.
حدود 45 درصد داروهای دامپزشکی از سموم، واکسن و مکمل های مورد نیاز بخش دام و طیور کشور در استان سمنان تولید می شود.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.