به گزارش ایرنا، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در کشاورزی، حدود هشت درصد در صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود که به منظور مقابله با بحران کم آبی توجه به افزایش بهره وری در مصرف آب در بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
با تجهیز 198 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان به سامانه های نوین آبیاری ، بیش از 50 میلیون متر مکعب آب صرف جویی می شود و به دنبال آن افزایش تولید و ماندگاری خوشه های طلایی محصولات را خواهیم داشت.
زمین های کشاورزی استان سمنان 198 هزار هکتار و تعداد بهره برداران این بخش 45 هزار نفر است، میزان تولیدات کشاورزی استان در مجموع بیش از یک میلیون و 660 هزار تن است که شامل 331 هزار تن تولیدات باغی و 734 هزار تن تولیدات زراعی است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سمنان روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان این مشکل نقدینگی در پرداخت یارانه سامانه های نوین آبیاری استان وجود ندارد، گفت: دولت سیاست بهینه سازی مصرف آب را در اراضی کشاورزی دنبال می کند.
سیدحسن میرعماد افزود: درسال جاری حدود 800 میلیارد ریال برای اجرای سامانه های نوین آبیاری در بیش از 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان اعتبار تخصیص یافته است.
وی اظهارداشت : در هر هکتار راه‌اندازی سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی، 100 میلیون ریال تسهیلات به کشاورزان پرداخت می شود.
وی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی سمنان با خشکسالی و کمبود منابع آبی مواجه است و باید باید از آبیاری سنتی در کشت محصولات خودداری کرد.
میرعماد با بیان این که در چهارسال گذشته در بیش از 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان سامانه های نوین آبیاری نصب شده است، گفت: تنها در سال 96 حدود 6 هزار هکتار از اراضی استان سمنان به این سامانه ها تجهیز شد.
وی ادامه داد : حدود 60 درصد از آب در آبیاری غرقابی هدر می رود و با اجرای سامانه های نوین آبیاری می توان کمبود آب در بخش صنعت و آشامیدنی استان را کاهش داد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: با شرایط کنونی آب، دیگرکشاورزی سنتی نمی تواند به حیات خود در استان ادامه دهد و باید با اتخاذ تدابیر راهبردی استفاده بهینه در مصرف آب و افزایش بهره وری و کیفیت بخشی محصولات کشاورزی را ترویج داد.
وی خاطرنشان کرد : با راه اندازی سامانه های نوین آبیاری علاوه بر افزایش تولید محصول، در هکتار شاهد صرفه جویی 70 درصدی در مصرف آب خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، سمنان 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و بیش از 40 هزار بهره بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی این استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.