به گزارش ایرنا، بیش از 27 درصد از حدود 600 واحد صنعتی سمنان با چالش کمبود آب مواجه است و حفر بی رویه چاه ها ، در این شهر باعث فرونشست زمین شده است.
به گفته کارشناسان، منابع زیرزمینی سمنان با کمبود 40 میلیون متر مکعبی آب مواجه است و این چالش، توسعه شهری و رشد صنایع در شهرستان را با مشکل مواجه کرد و مانع اصلی در اجرای برنامه های اقتصادی و طرح های توسعه ای است.
در شهرستان سمنان حدود 105 میلیون و 250 هزار مترمکعب آب در سال تولید می شود که 80 درصد در بخش کشاورزی، حدود 10 در بخش صنعت و خدمات و معدن و حدود 10 درصد در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: اکنون برای تمامی نواحی صنعتی استان سمنان 360 لیتر در ثانیه آب تامین شده که این مقدار کافی نیست و با توجه به این که آب یکی از شاخص های اصلی برای جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد واحد صنعتی است، کمبود این منابع ، موجب بی‌رغبتی فعالان اقتصادی می شود.
علی اصغر جمعه ای با بیان این که در کوتاه مدت و با توجه به شرایط کنونی، شهرک صنعتی سمنان به 110 لیتر در ثانیه آب نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در صورت تامین آب مورد نظر، سرمایه‌گذاران بیشتری به این شهرستان جذب می شوند و در نتیجه تولید و اشتغال افزایش پیدا می کند.
وی اضافه کرد: مشکل تامین آب شهرک صنعتی سمنان را می توان با انتقال آب خزر به سمنان تامین کرد.
جمعه ای از جمله راه های تامین آب شهرک های صنعتی را تغییرکاربری چاه ها از بخش کشاورزی به بخش صنعت و تخفیف آب برای صنعت در برنامه ششم توسعه کشور اعلام و اضافه کرد : با تامین آب مناسب در مرحله اول برای جوانان بومی سمنان اشتغال ایجاد می شود و در گام های بعدی موجب توسعه و رشد استان می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود و حدود 150 میلیون مترمکعب کسری مخزن وجود دارد.
کارشناسان امر می گویند، استان سمنان اکنون با چالش جدی کم آبی مواجه است که مسوولان باید با اتخاذ برنامه ریزی اصولی برای رفع این چالش تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.
واحدهای تولیدی و صنعتی یکی از شاخص های توسعه اقتصادی هر منطقه است، به گزارش ایرنا،به گفته صاحبنظران اقتصادی باید برای توسعه همه جانبه این واحدها و رفع مشکلات فراروی آنها اقدام اساسی صورت گیرد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.