محمدرضا رجبی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون در 585 هزار هکتار شامل 49 حوزه سیل خیز این استان طرح های مطالعاتی آبخیزداری انجام شده است.
وی اظهارداشت: اکنون در 16 حوزه به مساحت 183 هزار هکتار طرح های مطالعاتی انجام شده و اجرای آن نیازمند یک هزار و 870 میلیارد ریال اعتبار است.
وی خاطرنشان کرد: مساحت استان سمنان بیش از 9 میلیون هکتار است که از این میزان، حدود 2 میلیون و 40 هزارهکتار آن مناطق سیل خیز است.
رجبی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و قرارگیری 96 درصد وسعت استان در حاشیه کویر مرکزی در صورت مهار و استفاده نکردن از سیلاب ها این آب ها موجب خسارت به مناطق مسکونی و کشاورزی می شود.
رییس اداره آبخوان‌داری و کنترل سیلاب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان ادامه داد : اجرای طرح های آبخیزداری در مناطق سیل خیز راهکاری برای تثبیت جمعیت روستاها و جلوگیری از خسارت به مناطق مسکونی و کشاوزری، تقویت سفره آب های زیرزمینی، تامین آب آشامیدنی است.
وی تصریح کرد : براساس آمار از سال 1375 تا سال گذشته، 355 مورد سیل در این استان رخ داد که از این تعداد 84 مورد بدون خسارت بوده و در 271 مورد دیگر موجب کشته و مجروح شدن 15 تن و خسارت بیش از 24 میلیارد ریال شده است.
وی تصریح کرد: برای کاهش و کنترل سیلاب و افزایش بهره وری از سیلاب های فصلی در مناطق سیل خیز از سال 1375 تاکنون 107 طرح ذخیره ای و مخزنی شامل بند های خاکی و سنگ ملاتی ذخیره ای با ارتفاع بیش از پنج متر و مجموع حجم مخزن 17 میلیون متر مکعب اجرا کرده است.
به گزارش ایرنا، اعتبار مصوب اجرای طرح های آبخیزداری 133 میلیارد ریال بود که 51 میلیارد ریال آن استانی و 83 میلیارد ریال ملی بوده است که تاکنون تخصیص نیافته است.
به گزارش ایرنا ، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
7342/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.