به گزارش ایرنا، رویدادهای متعدد در منطقه و جهان و ترفندهای اقتصادی برخی کشورهای دارای ذخایر انرژی، درآمد کشور از منابع انرژی را دچار نوسان کرده و تامین بودجه را در برخی دوره ها دشوار ساخته است.
این تجربه، برنامه ریزان را به سوی رونق اقتصادی در دیگر بخش ها سوق داده که گردشگری یکی از این حوزه ها بوده است، دولت تدبیر و امید بر همین مبنا روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را برای توسعه زیرساخت‌ها در دستور کار قرار داده است.
به گزارش مجمع جهانی اقتصاد در صنعت گردشگری، ایران در شاخص رقابت پذیری صنعت گردشگری در سال 2012 در بین 140 کشور رتبه 114، در سال 2013 رتبه 98 و در سال 2015 رتبه 97 را داشت، بر اساس همین گزارش ایران در بین 16 کشور منطقه در شاخص قیمت رقابت‌پذیر رتبه اول را دارد.
ایران با تنوع اقلیمی و داشته های متعدد فرهنگی، تاریخی، طبیعی و معنوی، در سال های اخیر تمرکز بیشتری بر صنعت گردشگری داشته و از سویی مزیت بالا، ارزش افزوده قابل توجه، تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری و بی‌نیازی صنعت گردشگری از بودجه‌های دولتی، گردشگری را در کشور و در استان سمنان به عنوان محور توسعه برجسته کرده است.
شعار 'سمنان مقصد سفر به جای معبر' با برنامه ریزی های مناسب اثربخش بوده و سالانه شاهد افزایش اقامت و بازدید گردشگران از آثار تاریخی این استان بوده ایم تا آنجا که بازدید گردشگران از جاذبه های گردشگری استان سمنان در تعطیلات نوروز 97 در مقایسه با پارسال 160 درصد افزایش یافت.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : صنعت گردشگری می تواند برای ایران بهترین جایگزین برای نفت و درآمدهای وابسته به آن باشد.
محمد جهانشاهی با اشاره به نوسانات قیمت نفت در جهان و ناپایدار بودن درآمدهای نفتی برای کشور، خاطرنشان کرد: گردشگری با برنامه ریزی مناسب می تواند جایگزین مطمئنی به عنوان منبع درآمد کشور باشد.
وی با تاکید بر این که توسعه گردشگری کشور در گام اول نیاز به تامین زیرساخت دارد، گفت: با تصمیم و تمرکز دولت تدبیر و امید برای آسان‌سازی سرمایه‌گذاری ها در بخش گردشگری، نقش این صنعت در کشور پررنگ تر از گذشته خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان، بوم گردی را ظرفیت برجسته ایران بر پایه تنوع اقلیمی و ظرفیت های بومی برشمرد و بیان کرد : بوم گردی از بخش های مهم گردشگرپذیری و مدیران اقامتگاه های بوم گردی از شریف ترین فعالان حوزه گردشگری هستند.
وی با تاکید بر این که روحیه نوجویی موتور محرکه گردشگری بوم‌گردی است، بیان داشت : بوم گردی به شکل کنونی صنعت نوپایی در ایران است و مدیران این حوزه باید از طریق آموزش، فراگیری علوم مرتبط و بهره گیری از تجربه کشورهای مشابه، کسب و کار خود را رونق بخشند.
جهانشاهی خاطرنشان کرد: دولتی نبودن از ویژگی ها خوب بوم گردی است، فعالان و مدیران اقامت گاه های بوم گردی از دلسوزان و علاقه مندان به فرهنگ و زنده نگهداشتن رسوم و آیین های بومی هستند پس در مسیر مورد علاقه خود در کنار راهکارهای افزایش درآمد، توسعه فرهنگی استان را نیز مدنظر دارند.
وی، حضور جوانان را در توسعه اقامتگاه های بوم گردی در استان سمنان برجسته ذکر و اضافه کرد: مدیریت این اقامتگاه ها به صورت خانوادگی یکی از عوامل پایداری، حرکت همیشگی به سمت بهبود خدمات و وابستگی درونی به تداوم صنعت بوم گردی است.
وی با اشاره به مردمی بودن توسعه بوم گردی از طریق ایجاد اقامتگاه ها، بر استانداردسازی این اقامتگاه ها بر اساس شرایط و ویژگی های هر منطقه و بوم تاکید کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان، هدفگذاری سال 2020 در حوزه گردشگری استان را جذب هرچه بیشتر مسافران عبوری از محور اصلی تردد در استان برشمرد و گفت: ابتدا بهترین زمینه باید برای جذب گردشگران داخلی در استان فراهم شود زیرا هر گردشگر به تنهایی در صورت دریافت خدمات مناسب، بهترین مُبلغ برای گردشگری استان می تواند باشد.
وی با اشاره به اینکه مدیران اقامتگاه های بوم گردی استان باید به علم روز و شیوه های نوین جذب گردشگر توجه ویژه داشته باشند، بیان کرد: گردشگری الکترونیک یکی از این حوزه هاست که مدیران بوم گردی در صورت آشنایی لازم می توانند به جذب هرچه بیشتر گردشگران حتی از دوردست ترین نقاط اقدام کنند.
وی گفت: مدیران اقامت گاه های بوم گردی تا جای ممکن ارتباط خود با دیگر بخش ها به ویژه ابزارهای ارتباط جمعی تقویت کنند تا با معرفی خود به رونق کسب و کار خود کمک کنند.
جهانشاهی با اشاره به زمینه‌چینی برای اتصال اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان به سامانه رزرواسیون به نشانی www.BiaBoom.ir، گفت: در این سامانه اطلاعات اقامتگاه های بوم‌گردی از جمله رزرو غذا، کالای بوم‌گردی، تولیدات صنایع‌دستی بومی و آداب و رسوم و آیین های منطقه، در اختیار علاقه‌مندان به اقامت در واحدهای بوم‌گردی قرار می‌گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی سمنان با بیان این که تاکنون اطلاعات اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان‌های کرمان، یزد و فارس وارد این سامانه شده است، افزود : به زودی اطلاعات اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان وارد این سامانه می‌شود.
از 94 مرکز اقامتی در استان سمنان 43 مورد اقامتگاه بوم گردی است و بقیه شامل 12 هتل، 2 هتل آپارتمان، پنج مهمانپذیر،26 خانه مسافر، یک متل و پنج مجتمع اقامتی، محوطه و مجموعه گردشگری می‌شود که در مجموع دارای یک‌هزار و 309 تخت برای اقامت گردشگران است.
ظرفیت اقامتی رسمی در استان سمنان بیش از 2 هزار نفر شب است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.