به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید با علم بر این که آموزش‌های مهارتی راهکار حل مشکل بیکاری در جامعه است، سیاست ‌های هدفمندی را به منظور تکمیل زنجیره مهارت تا فضای کسب و کار در پیش گرفته است.
متناسب نبودن آموزش های عالی با نیازهای شغلی، باعث خروج تعداد زیادی از جوانانی شده است که مهارتی ندارند و فقط با تکمیل تحصیلات دانشگاهی به دنبال مشاغلی هستند که امکانی برای دستیابی به آن وجود ندارد.
بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، سال 96 فقط یک میلیون و 200 هزار نفر آموزش های مهارتی را در بیش از 500 مرکز فراگرفتند و اختصاص تنها یک درصد از بودجه آموزش کشور برای آموزش های مهارتی با هدفگذاری های کشور برای اشتغالزایی با اتکا به مهارت آموزی به جوانان همخوانی ندارد.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته ، بیشتر جوانان یا افراد جویای کار پیش از این که به تحصیل در دانشگاه‌ها و اخذ مدارک رسمی دانشگاهی فکر کنند، به طی دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای مبادرت می‌ورزند و همین مهارت‌ها در حد تکنسین برای ورود آن ها به بازار کار کافی است، علاوه بر این بسیاری از افرادی که با مدارک دانشگاهی در جایگاه های شغلی مختلف قرار می گیرند، موظف هستند برای به روزرسانی دانش حرفه‌ای خود یا ارتقای شغلی همه ساله به گذراندن دوره‌های مهارتی کوتاه مدت و میان مدت اقدام کنند.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت : فراگیری و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای کاهش آمار بیکاری در سمنان بسیار حیاتی است و این طرح ابزاری برای توسعه اشتغال در استان است.
ابوالفضل حسن بیگی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جایگاه آموزش فنی و حرفه‌ای از ضروریات و نیاز امروز جامعه ماست که باید تقویت شود.
وی اظهارداشت: آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای استان سمنان دارای امکانات مناسبی است که باید از این ظرفیت به‌خوبی بهره گرفت و جوانان جویای کار را برای کسب مهارت و وارد شدن به بازار کار به این مراکز سوق داد.
وی با تاکید بر این که توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای شتاب‌دهی به تولید ملی امری حیاتی و مهم است، گفت : تولید ملی در جامعه یک سرمایه است و باید با برنامه‌ریزی درست و صحیح از آن استفاده کرد تا زمینه حمایت و ورود آن به جامعه فراهم شود.
حسن بیگی ادامه داد : مهارت‌های فنی و حرفه‌ای نمونه‌ای از اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم طرح‌ها و برنامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با هدف رشد و تربیت نیروی انسانی کارآمد برای کار محقق شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که خانواده ها نگاه مثبتی به آموزش فنی و حرفه ای ندارند، خاطرنشان کرد : در سال گذشته برای معرفی حرفه های مهارتی در برنامه ای رسمی از تمام خانواده های دانش آموختگان کار و دانش دعوت کردیم تا بخشی از یک روز آموزشی را در کنار فرزندانشان باشند اما با استقبال کمی از سوی خانواده ها مواجه شدیم و این بدان معناست که هنوز هویت مهارت های فنی حرفه ای برای خانواده ها و دانش آموزان معنا سازی نشده است.
وی نبود مهارت های لازم در بین جوانان را عامل مهمی در بیکاری آن ها دانست و افزود : باید در توانمندسازی آنان اقدامات بیشتری صورت گیرد تا بازار کار، جوانان دارای مهارت را به خوبی جذب کند.
حسن بیگی ادامه داد : توانمندی های فردی در اولویت است و جوانان برای یافتن شغل، چاره ای جز مهارت‌ آموزی ندارند و این امر مهم در دنیا مرسوم شده و درجه های مهارت از مدارک دانشگاهی معتبرتر است.
در استان سمنان یکهزار و 800 واحد تولیدی و صنعتی فعالیت دارد.
نرخ بیکاری در سال 96 در استان سمنان 9.4 درصد بود و سمنان پس از استان مرکزی کمترین نرخ بیکاری کشور را داشت،از سوی دیگر، استان سمنان با داشتن بیش از 40 دانشگاه و موسسه آموزش عالی، بالاترین نرخ دانشجو نسبت به جمعیت را داراست و معضل اصلی اشتغالزایی در استان سمنان دانش‌آموختگان دانشگاهی فاقد مهارت عنوان شده است.
در سال 96 در مراکز دولتی و غیردولتی آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان بیش از 21 هزار و 200 نفر آموزش ها را فراگرفتند و در سال 97 سمنان جز هفت استان نمونه کشور در زمینه به‌روز رسانی مهارتها در رشته‌های گردشگری و فناوری اطلاعات انتخاب شده است.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.