کارشناسان حاضر در میزگرد ایرنا سمنان گفتند سرزمین ایران نه تنها در سوخت های فسیلی غنی است بلکه در انرژی های تجدید پذیر هم ظرفیت های زیادی داراست که باید از آن نهایت بهره برداری را کرد.
هم اکنون بنابر آمار موجود بخش های خانگی 23 درصد، صنعت 32 درصد ، کشاورزی 14 درصد ، عمومی 12 درصد ، روشنایی معابر چهار درصد و سایر مصارف هفت درصد انرژی الکترونیکی را در ایران به خود اختصاص دادند.
آمارهای موجود می گوید میزان تابش متوسط روزانه آفتاب در ایران به چهار کیلووات ساعت بر متر مربع می رسد و متوسط تعداد ساعات آفتابی، از 2 هزار و 800 ساعت در سال بیشتر است.
به تاکید کارشناسان، ایران امروز با توجه به اتمام سوخت های فسیلی در آینده نزدیک، نیازمند برنامه ای مدون در جهت ارتقا استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر است که برای تحقق این مهم باید راهکارهای اساسی اتخاذ شود.
منابع تامین کننده انرژی را می توان در سه گروه عمده انرژی های فسیلی، انرژی هسته ای و انرژی های تجدید پذیر (باد، خورشید و ...) طبقه بندی کرد.
به باور کارشناسان استفاده از منابع انرژی های تجدیدپذیر نه آلودگی ها و تخریب های زیست محیطی انرژی های فسیلی و هسته ای را دارند و نه پایان پذیر و تمام شدنی هستند.
اگرچه در سال های اخیر فعالیت در زمینه انرژی خورشیدی در ایران گسترش یافته اما واقعیت این است که ظرفیت تولیدی کشور ما بسیار بیشتر از این حرف‌هاست بنابراین ضروری است راهبردهای اصولی برای استفاده بیشتر از این منابع تدوین شود.
براساس آمارهای وزارت نیرو، ظرفیت کنونی نصب شده نیروگاهی کشور در بخش انرژی های تجدیدپذیر فقط یک درصد سبد انرژی کشور است و پیش بینی می شود در افق 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.
ظرفیت کنونی نیروگاهی کشور در مجموع، افزون بر 75 هزار مگاوات است که از این نظر، ایران در رتبه نخست منطقه و چهاردهم جهان قرار دارد.
در منابع دیگر کل ظرفیت منصوب به نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور 243 مگاوات عنوان شده است که حدود 158 مگاوات آن نیروگاه‌های بادی و بقیه نیروگاه‌های خورشیدی، برق آبی کوچک و زیست توده تشکیل می دهند.
در لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، ساخت 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید برنامه ریزی شده است که 16هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه های گازی موجود به سیکل ترکیبی، سه هزار مگاوات آن با ساخت نیروگاه های تولید پراکنده، DG(نیروگاه تولید پراکنده) و CHP (تولید همزمان برق و حرارت) و پنج هزار مگاوات دیگر آن با ساخت نیروگاه های تجدیدپذیربادی و فوتوولتائیک (خورشیدی) تامین خواهد شد.
در همین راستا ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایران با ظرفیت تولید 600 مگاوات برق، 29 شهریور سال گذشته با حضور مسوولان ایران و وزیر تجارت، انرژی و راهبرد صنعتی انگلیس در لندن منعقد شد.
خبرگزاری ایرنا سمنان در این همین ارتباط میزگردی با عنوان 'ضرورت استفاده از انرژی خورشیدی در ایران' با حضور سعید کامیابی دانشیار حوزه اقلیم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، سیدمحمد حسینی نژاد معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق استان سمنان، عباس افتخاری ممقانی مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی صنایع الکترونیک سازان سمنان، محمدحسن عصار حسینی رییس هیات مدیره و مدیرعامل گروه صنعتی سازان استان سمنان، حمیدرضا حسینی مدیرکل امور عشایری استان سمنان و محمدرضا شفیعی مجری طرح تولید پراکنده شرکت توزیع برق استان سمنان برگزار کرد.
در استان سمنان به 2 روش انرژی خورشیدی و بادی به عنوان بهترین گزینه های برای تولید انرژی ارزیابی شده و وجود بیش از 300 روز آفتابی در سال، این نوع انرژی را مناسب ترین و اقتصادی ترین روش برای تولید برق و دیگر انواع انرژی مورد تاکید قرار می دهد.
**استفاده سلول های خورشیدی در ایران افزایش یابد
دانشیارحوزه اقلیم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در این میزگرد گفت : انرژی خورشیدی و استفاده از آن در کشور دچار چالش در زمینه قیمت و میزان بازدهی است.
سعید کامیابی افزود : اکنون از 100 واحد انرژی دریافتی خورشید تنها 10 درصد قابل استفاده است و در برخی کشورها بهره وری را به 20 درصد رسانده اند و باید تلاش شود در ایران هم میزان بهره وری استفاده از سلول های خورشیدی افزایش یابد.
وی ادامه داد : هزینه راه اندازی سلول های خورشیدی در ایران هزینه بالایی دارد و این موضوع توجیه اقتصادی طرح را تحت تاثیر قرار می دهد و باید با انجام طرح های دانش بنیان با کمک دانشگاه ها، نهادها و سازمان ها هزینه راه اندازی تا جایی که ممکن است برای توجیه اقتصادی تعدیل شود.
دانشیارحوزه اقلیم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان تصریح کرد : در میان استان های کشور سمنان با توجه به ظرفیت و اقلیم، شرایط خوبی برای سرمایه گذاری و بهره برداری از انرژی خورشیدی دارد.
وی سرمایه گذاری، برنامه ریزی، انجام کارهای دانش بنیان و هدفمند، ارتباط بین صنعت و دانشگاه، ارتباط و هماهنگی سازمان و متولیان امر را لازمه و پیشنیاز استفاده مطلوب از این ظرفیت بالقوه در استان برشمرد.
کامیابی با بیان این که استان سمنان 6 درصد مساحت کل کشور را دارد، تصریح کرد : متوسط ساعت آفتابی در این استان بیش از 340 ساعت است.
وی ادامه داد: از 365 روز سال سمنان در 325 روز سال هوای آفتابی دارد به عبارتی این استان در حدود سه هزار ساعت در سال از هوای آفتابی بهره مند است.
وی گفت: به مرور زمان و باپیشرفت فناوری، نفت عنوان کالای راهبردی خود را از دست می دهد و اکنون بسیاری ازکشورهای پیشرفته به این سو گام برداشته اند.
وی تصریح کرد : از لحاظ بُعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ،زیست محیطی و سازمانی و نهادی نقاط قوت و دلایل مهمی برای استفاده از انرژی خورشیدی وجود دارد و با توجه به وجود تکنولوژی و ظرفیت کشور و به ویژه استان سمنان باید بیش از بیش از این ثرورت خدادادی که به رایگان در خدمت بشر است استفاده کنیم.
کامیابی با بیان این که در خوش بینانه ترین وضعیت از 100 درصد انرژی خورشیدی فناوری کنونی تنها 20 درصد انرژی را به برق تبدیل می کند، افزود : باید صنعت و دانشگاه در ارتباط با یکدیگر و انجام کارهای دانش بنیان میزان بازدهی را افزایش دهند تا چند سال آینده دوباره نیاز به بهسازی و هدر رفت سرمایه و در راستای توسعه پایدار دچار زیان نشویم.
وی با اشاره بر دارا بودن بیش از سه هزار ساعت آفتابی در استان و داشتن بیش از 337 ساعت آفتابی در تیر ماه و 200 ساعت آفتابی در اسفنده ماه که کمترین تابش خورشید را داریم، افزود : این میزان ساعت آفتابی مقدار قابل توجهی است که باید از این ظرفیت استفاده کرد و از لحاظ اقتصادی قیمت ها به گونه ای باشد تا اقشار جامعه توانایی خرید داشته باشند.
دانشیارحوزه اقلیم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با تاکید بر استفاده از انرژی پاک و انرژی تجدید پذیر افزود : با توجه به پتانسیل کشور استفاده از انرژی خورشیدی در اولویت قرار دارد.
وی تصریح کرد : در زمان حاضر بحث انرژی از حالت بخشی خارج و دیگر یک مسیله فرابخشی است و برای تحقق اهداف در این حوزه همه مسوول هستند و باید یک نگاه هم افزایی شکل بگیرد.
کامیابی بیان داشت : جهان به سمت استفاده از انرژی نو حرکت می کند و اگر از الان در کشور افق برنامه ریزی داشته باشیم می توانیم ادعا کنیم در افق برنامه چشم انداز در مسیر خوداتکایی شهرهای خلاق هستیم و در غیر این صورت در آینده که بحران انرژی پیش بینی شده بتوانیم متکی به خود باشیم.
وی اضافه کرد : اگر برنامه ریزی در بخش انرژی به این منوال پیش رود در آینده حتی از لحاظ منافع ملی و حاکمیتی نیز دچار مشکل خواهیم شد.
وی یادآور شد : باید برای پیشرفت کشور نگاه توسعه و ارشادی جای خود را به نگاه راهبردی بدهد.
**جنگ آینده، جنگ انرژی است
معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق استان سمنان گفت : با توجه به روند افزایشی گازهای گلخانه ای در جهان، ضرورت استفاده از انرژی خورشیدی برای همه واضح و توجیه پذیر است.
سیدمحمد حسینی نژاد افزود : با توجه به شرایط کنونی جهان حرکت به سمت استفاده از انرژی ها نو امری اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد : آینده جنگ بر سر انرژی است نه آب ، و برخی کشورها با ارزان کردن انرژی های نو در مقطعی از زمان به عنوان راهکار برای سوق دادن و تشویق مردم استفاده کردند.
حسینی نژاد خرید برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی به صورت تضمینی تا 20 سال توسط دولت را از اقدامات انجام شده برای تشویق و ترغیب مردم و سازمان ها برای استفاده از انرژی نو برشمرد.
وی اضافه کرد : در زمان حاضر قیمت خرید برق از افرادی که پنل های خورشیدی نصب کرده اند قیمت تشویقی است و قیمت خرید برق برای افراد دارای انشعاب هستند با افرادی که انشعاب ندارند متفاوت است.
وی تصریح کرد: افرادی دارای انشعاب برق به 2 گروه زیر 20 کیلو وات و گروه زیر 100کیلو وات تقسیم می شوند.
به گفته وی اکنون برق نیروگاه خورشیدی تا 20 کیلو وات برای افراد دارای انشعاب به ازای هر کیلو وات با در نظر گرفتن ضریب تورم و ضریب درون شبکه هشت هزار و 500 ریال از سوی دولت خریداری می شود و در مدت سه تا چهار سال سرمایه بازگشت دارد و برای نیروگاه های تا یکصد کیلو وات خرید به ازای هر کیلو وات با در نظر گرفتن ضرایب تورم و درون شبکه در حدود هفت هزار و 300 ریال پیش بینی شده است که بین چهار تا پنج سال با این نرخ خرید در نظر گرفته شده سرمایه بازگشت دارد.
معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق سمنان گفت: خرید برق از نیروگاه خورشیدی با تولید برق بیش از یکصد کیلو وات و یا افراد بدون انشعاب به ازای هر کیلو وات چهارهزار و 900 درنظر گرفته شده ومدت زمان بازگشت سرمایه حدود پنج سال است.
حسینی نژاد بیان کرد : خرید برق به مدت 20 سال به صورت تضمینی صورت می گیرد و طرح سلول خورشیدی طرحی توجیه پذیر است.
وی ادامه داد : آگاه سازی مردم و در معرض دید قرار گرفتن نیروگاه های خورشیدی و توضیح درباره ی توجیه اقتصادی آن نقش مهمی در جذب مردم برای استفاده از این پنل ها دارد.
وی کمتر شدن تاسیسات زیر بنایی، کاهش هزینه های نگهداری و انتقال، کاهش تلفات شبکه و همچنین ایجاد منافع برای افراد را از جمله مزایای استفاده از انرژی خورشیدی دانست.
معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق استان سمنان تصریح کرد مشکل اساسی نبود فرهنگ سازی ونبود آموزش است و باید در زمینه استفاده از سلول خورشیدی بیشترکار شود و رسانه باید دراین حوزه کمک کند.
حسینی نژاد ادامه داد : سیاست دولت ورود مستقیم به این بخش نیست و رویکر ورود بخش خصوصی است و به دلیل ضرورت تشویق سرمایه گذار اقدام به خرید تضمینی برق کرده است.
وی خاطرنشان کرد : به عنوان راهکار به کمیته امداد پیشنهاد شده به جای کمک بلا عوض به مددجویان و صرف هزینه برای اشتغال زایی این مبلغ را در ایجاد سلول های خورشیدی صرف کند و با انجام این کار در زمستان کمترین نور خورشید پنج میلیون ریال می شود و در تابستان این رقم افزایش می یابد.
وی اضافه کرد : سال گذشته در خراسان رضوی این طرح بین 500 خانوار اجرا و در سمنان تنها در یک مورد اجرا شد..
معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق استان سمنان با بیان این که سازمان های دولتی ضروری است در این حوزه ورود کنند، خاطرنشان کرد : برای ترویج استفاده از انرژی خورشیدی دستورالعملی پیش بینی شده که بر این اساس از شهریور ماه سازمان ها و دستگاه های دولتی باید 20 درصد انرژی را قیمت تمام شده پرداخت کنند.
**راه اندازی انرژی خورشیدی در سمنان توجیه اقتصادی دارد
مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی صنایع الکترونیک سازان سمنان گفت : کشور و به ویژه استان سمنان توجیه پذیر ترین نقاط برای استفاده از سلول های فتوولتایی است.
عباس افتخاری ممقانی افزود : در سال 1384 هزینه برای نصب نیروگاه خورشیدی در حدود 11 تا 12 هزار دلار بوده و با پیشرفت تکنولوژی این رقم به ازای هر کیلو وات حدود یک هزار و صد دلار رسید.
وی ادامه داد : در زمان حاضر راندمان پنل های خورشیدی در حالت تجاری 15 تا 18 درصد و پنل های دارای گرید اِی پلاس تا 22 درصد است.
به گفته وی اشغال فضا نسبت به سازه و میزان دریافت انرژی روز به روز در حال رشد است.
افتخاری ممقانی تصریح کرد : در کشور ایران به دلیل وجود بیابان های وسیع محدودیت فضا وجود ندارد و باید از این ظرفیت بیابان ها و هوای آفتابی بیشترین بهره برداری را داشت.
مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی صنایع الکترونیک سازان سمنان گفت: چالش انرژی ارزان توجیه پذیری این طرح را ازبین می برد و نمی توان با هزینه شخصی سرمایه گذاری کرد و در نظر گرفتن کارهای تشویقی عامل جذب سرمایه گذاران است.
وی تصریح کرد : دولت به این نتیجه رسیده که برای جذب سرمایه گذار باید جذابیت ایجاد کند و بر همین اساس در زمان حاضر ایران نسبت به کشورهای جهان بیشترین نرخ خرید برق نیروگاه های خورشیدی را دارد.
به گفته وی کشور آلمان سردمدار خرید گرانترین برق نیروگاه های خورشیدی است و اکنون کشور ایران 15 درصد بیشتر از آلمان خرید برق نیروگاه خورشیدی دارد و با در نظر گرفتن چنین جذابیتی، همه سرمایه گذاران خواهان سرمایه گذاری در کشور ایران هستند.
افتخاری ممقانی اظهارکرد : در سال 95 خرید هر کیلو وات 10 هزار ریال و نیروگاه های بزرگ پنج هزار و 700 اعلام شد و همه برای سرمایه گذاری هجوم آوردند و متاسفانه قیمت خرید کاهش یافت و شوک قیمتی در بازه ی زمانی کوتاه موجب عقب نشینی و کاهش استقبال مردم و سرمایه گذاران شد.
وی خاطرنشان کرد : اکنون قیمیت خرید تضمینی تقریبا ثابت است و همین موضوع موجب جذب سرمایه گذار می شود.
وی سرمایه گذاری با نیاز به سرمایه کم و دریافت سود در حدود 22 تا 25 درصد را از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در استفاده از انرژی خورشیدی برشمرد.
وی بر فرهنگ سازی و آگاهی سازی مردم از مزایای استفاده از پنل های خورشیدی برای افزایش سرمایه گذاری تاکید و اضافه کرد: استفاده از این نوع انرژی مشکلی از لحاظ تکنولوژی وجود ندارد.
وی نداشتن نقشه راه را بزرگترین مشکل استفاده از این انرژی دانست و اظهار داشت: باید برنامه ای داشته باشد تا معین شود در یک دوره زمانی چه باید کرد.
افتخاری ممقانی خرد جمعی را لازمه ساماندهی مشکلات و افزایش بهروری از لحاظ کمی و کیفی در استفاده از انرژی خورشیدی دانست و تصریح کرد : برای افزایش بهره وری باید دانشگاه در کنار صنعت باشد.
وی با اشاره به طرح برکت آفتاب و پیشنهاد به کمیته امداد امام خمینی (ره) برای احداث پنل های خورشیدی برای مددجویان و ایجاد درآمد برای آن ها گفت: بیشتر منازل مددجویان مساحت کمی دارد یا استحکام کافی ندارند و یا مددجو اصلا توانایی فعالیت وکار را ندارد.
وی اضافه کرد : ایجاد نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی در سطح گستره به وسیله کمیته امداد امام خمینی (ره) موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی می شود چرا که نیروگاه در سطح وسیع نیازمند نگهداری و جذب نیروی انسانی است و هم با تقسیم هزینه فروش برق می توان برای مددجویان اشتغال ایجاد کرد.
**انرژی خورشیدی باعث صرفه جویی سوخت فسیلی می شود
رییس هیات مدیره و مدیرعامل گروه صنعتی سازان سمنان در این میزگرد ایرنا گفت: موضوع آلاینده های محیط زیستی که از مصرف سوخت های فسیلی بوجود می آید و بحث گازهای گلخانه ای و گرمایش جهانی موجب شده رویکرد به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا مورد توجه قرار بگیرد.
محمدحسن عصار حسینی افزود : در تولید انرژی به جز استفاده از انرژی خورشیدی به روش استخراج باید آب مصرف شود و با توجه به کم آبی در کشور، افزایش و توسعه نیروگاه های خورشیدی امری اجتناب ناپذیر است.
وی اظهارداشت : تولید انرژی به کمک سیستم های دینامیکی نیازمند تجدید سرمایه گذاری هر 6 سال هستند به طور مثال تولید انرژی در سیستم گازی در نیروگاه ها اگر 1.4 واحد هزینه کند در پنج سال بعد دوباره باید 70 درصد برای تجهیزات هزینه شود.
به گفته عصارحسینی در مدت 20 سال سرمایه گذاری در بخش دینامیک تقریبا 2.5 برابر سیستم های فتوولتایی است.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل گروه صنعتی سازان با اشاره به کمبود آب و ارزان بودن و در دسترس بودن فضای کافی در بیابان ها بر استفاده از سلول های فتوولتایی تاکید کرد.
به گفته وی از شهرستان سرخه تا لاسجرد زمین همواری وجود دارد که می توان از این ظرفیت برای احداث نیروگاه خورشیدی به اندازه 2 هزار مگاوات استفاده کرد.
وی بیان داشت : استفاده از سلول های خورشیدی در نزدیکترین محل مصرف یکی از مبانی تصمیم گیری درست و کاهش میزان تلفات انرژی است، نصب موضعی و محلی سلول های فتوولتایی در گذشته 17 درصد و سال گذشته 13 درصد و در زمان حاضر در حدود 9 درصد در کاهش تلفات به شرکت توزیع برق کمک می کند.
عصارحسینی با بیان این که قیمت خرید برق تولیدی از پنلهای خورشیدی بالای یک صد کیلو وات کمتر از زیر 20 کیلو وات است،افزود: هدف از متفاوت بودن و پایین بودن معنادار قیمت تولید برق در یکصد کیلو وات به دلیل ترغیب سرمایه گذار و مصرف کننده برای تولید برق درنزدیکترین محل مصرف برای کاهش تلفات شبکه است.
در طول 20 سال یک نیروگاه 10 مگاواتی در فلات مرکزی ایران بین 16 تا 18 میلیون کیلو وات ساعت برق تولید می کند و به ازای تولید هر کیلو وات ساعت برق در نیروگاه های سنتی در حدود 0.3 لیتر سوخت فسیلی مانند گازوییل یا یک مترمکعب گاز مصرف می شود.
به عبارتی دیگربرای تولید 18 میلیون کیلو وات ساعت برق، 6 میلیون لیتر گازوییل مصرف می شود که هزینه مصرف این میزان سوخت حدود سه میلیون دلار است.
وی تاکید کرد : انرژی خورشیدی گران نیست و اتفاقا نسبت به سوخت های فسیلی نصف قیمت است چرا که در ابتدا سرمایه گذاری و هزینه نگهداری ندارد ولی در تولید برق به روش سنتی هر پنج سال باید سرمایه گذاری مجدد برای احیای تجهیزات موردنیاز است و انرژی خورشید رایگان در دسترس قرار دارد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل گروه صنعتی سازان سمنان ادامه داد : با استفاده از انرژی خورشیدی و تولید 18 میلیون کیلو وات ساعت برق تولید شود به عبارتی 18 میلیون وات ساعت شرکت برق منطقه ای برق تولید نمی کند و در مصرف سوخت فسیلی، هدر رفت انرژی ، تلفات شبکه و هدر رفت آب جلوگیری می شود و حداکثر تا پنج سال بازگشت سرمایه دارد و از آن به بعد سود است.
وی اضافه کرد : یک آپارتمان 6 طبقه بسته به محدودیت فضا نمی تواند یک نیروگاه پنج کیلوواتی نصب کند و یا موقعیت ساختمان به گونه ای است که تمام تشعشعات خورشید را نمی تواند جذب کند و همچنین باید برای نصب ساختمان باید دارای استحکام باشد.
وی یادآورشد : براساس اصل 44 قانون اساسی تولید انرژی برق و نیروها برعهده دولت است و در زمان حاضر مشکل اساسی در بحث انرژی خورشیدی نبود نقشه راه است.
عصار حسینی بیان داشت : زمانی که هدفگذاری باشد بر اساس هدف نقشه راه تعریف شود در این صورت مشخص می شود بخش خصوصی تا کجا ورود یابد و اگر بخش خصوصی ورود نیافت چه راهبردی را باید در پیش گرفت.
به گفته وی در سال گذشته هدفگذاری شده بود 2 هزار مگاوات انرژی خورشیدی در کشور نصب شود 200 مگاوات را بخش خصوصی نصب کرده است و باید برای تحقق اهداف واحد دولتی باید یک هزار و 800وات دیگر را نصب کند.
وی ادامه داد : مسوولان مربوطه نباید با یک مصوبه از کار شانه خالی کند و بابد اگر بخش خصوصی وارد نشد دولت باید برای رسیدن به اهداف خودش وارد عمل شود.

** باید از انرژی خورشیدی نهایت بهره برده شود
مدیرکل امورعشایری استان سمنان گفت: استان سمنان دارای اقلیم کویری و نیمه خشک و با داشتن 9 میلیون هکتار عرصه هفتمین استان پهناور کشور محسوب می شود که از این میزان بیش از پنج میلیون هکتار عرصه بیابان و مرتع است که می توان از این ظرفیت به عنوان فرصت برای تولید انرژی برق استفاده کرد.
حمیدرضا حسینی با بیان این که 80 درصد در استان سمنان تابش نور آفتاب دارد، افزود : باید در استان نگاه تجاری و صنعتی حاکم شود و از بیابان های بلا استفاده این استان بیشترین بهره را بگیریم.
وی اظهارداشت : عربستان با وجود داشتن نفت فراوان در تلاش برای گسترش تولید انرژی خورشیدی و ذخیره سوخت های فسیلی برای نسل آینده و جلوگیری از فروش نفت خام است.
وی اضافه کرد : باید از ظرفیت استان و کشور نهایت استفاده برای تولید برق برای تامین نیاز داخل ، صادرات و ارز آوری برای کشور استفاده شود.
حسینی با بیان این که در استان سه هزار و 181 خانوار کوچنده دارد، تصریح کرد : استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق این عشایر که درحال کوچ به مراتع ییلاق و قشلاق هستند ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
مدیرکل امورعشایری استان سمنان ادامه داد : عشایر حداقل 9 ماه از سال به این نوع انرژی نیازمند هستند و باید برای عشایر مزایای استفاده از انرژی خورشیدی تبیین شود.
وی فرهنگ سازی و کمک رسانه برای تبلیغ و ترویج و تبیین مزایای استفاده از پنل های خورشیدی، پایین آوردن قیمت تمام شده فروش پنل های خورشیدی، کمک دولت و در نظر گرفتن تسهیلات برای خرید برای عشایر که جزو اقشار ضعیف به لحاظ اقتصادی است را از راهکارهای جذب عشایر برای استفاده از انرژی خورشیدی برشمرد.
مدیرکل امور عشایری سمنان تصریح کرد : اکنون در حوزه انرژی خورشیدی به صورت جزیره ای عمل می شود و باید آگاهسازی در این حوزه بیشتر شود و همچنین تاکید کرد کارهای پژوهشی باید کاربردی تر شود و ارتباط با صنعت در کارهای تحقیقاتی عملیاتی شود.
به گفته وی تاکنون 300 سامانه برای عشایر استان با هدف حفظ طبیعت و تامین روشنایی خانوار عشایر خریداری شده و رایگان در اختیار آن ها قرار می گیرد که این اقدام خود باعث آگاه سازی عشایر از مزایای این مهم و استقبال آنها و فرهنگ سازی می شود.
وی اعطای تسهیلات برای خرید تجهیزات، فرهنگ سازی را از راهکارموثر برای استقبال از انرژی خورشیدی برشمرد.

**خرید تضمینی راهکار جذب سرمایه گذار
مجری طرح تولید پراکنده شرکت توزیع برق استان سمنان گفت: دولت برای تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه اقدام به خرید تضمینی کرده است.
محمدرضا شفیعی در میزگرد ایرنا سمنان افزود : هدف دولت درگیری بخش خصوصی است و باید ریشه یابی شود چرا بخش خصوصی به صورت تخصصی وارد نشده است.
وی کاهش سود بانکی در برهه ای از زمان را عامل موثر در جذب مردم برای سرمایه گذاری در این بخش ذکر کرد.
شفیعی تصریح کرد : سال گذشته با استقبال مردم از پنل های خورشیدی پس از پایین آمدن نرخ سود بانکی 6 مگاوات برق از طریق 200 نیروگاه پنج کیلو واتی خانگی در کشور وارد شبکه شد.
وی خاطرنشان کرد : با توجه به وضعیت کم آبی در کشور و آلودگی زیست محیطی استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
وی اضافه کرد : نرخ خرید تضمینی برق رقم خوب ومنطقی است و باید برای مردم آگاهسازی و تبیین شود که سرمایه گذاری در این حوزه توجیه اقتصادی دارد.
مجری طرح تولید پراکنده شرکت توزیع برق استان سمنان درباره ثبات قیمت خرید تضمینی، یادآور شد: افرادی که قرارداد 20 ساله دارند نرخ براساس قرار داد است و ضرایب تعدیل به آن تعلق می گیرد و قراردادهای جدید متناسب با افزایش نیروگاه های خورشیدی نرخ کاهش می یابد.
وی گفت : بخش عمده ای از عوارض برق براساس مصوبه مجلس باید در بخش انرژی های تجدید پذیر هزینه شود.
به گفته شفیعی برای تهیه یک سیستم خانگی پنج کیلو واتی بسته به کیفیت تجهیزات مورد استفاده در حدود 300میلیون ریال باید هزینه کرد و شرکت توزیع برق به نمایندگی از سازمان انرژی تجدیدپذیر قرارداد 20 ساله با سرمایه گذار منعقد می کند که در حدود چهار سال بازگشت سرمایه دارد و نرخ پایه خرید به ازای هر کیلو وات ساعت هشت هزار ریال است و با در نظر گرفتن ضرایب تعدیل این رقم افزایش می یابد.
6026/7339/7342
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.