به گزارش ایرنا، عشایر سمنان به عنوان یک جامعه پویا و مولد، نقش انکارناپذی در جغرافیای استان داشته و به خاطر دارا بودن ویژگی های خاص از غنای فرهنگی بیشتری برخوردار بوده و در قرون متمادی ارزش و جایگاه ویژه ای در استان داشته اند.
جاذبه های مختلف و متنوع محیطی، چشم اندازهای زیبا ، نوع زندگی (کوچ)، صنایع دستی، تولیدات لبنی و مجموع جاذبه های فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی عشایر در یک مکان، دارای جایگاه ویژه ای برای جذب گردشگران است که در صورت توجه به آن می تواند به عنوان یکی از مراکز و کانون های بزرگ گردشگری در ایران تبدیل و سبب جذب ایرانگردان و جهانگردان شود.
به گفته کارشناسان، احداث دهکده گردشگری عشایری می تواند راهکار مناسبی برای حفظ فرهنگ جامعه عشایری سمنان و هم چنین منبع در آمد برای عشایر و دیگر اقشار گوناگون در استان باشد.
سه هزار و 181 خانوار عشایر با جمعیت 15 هزار نفر 65 درصد دام سبک استان سمنان به تعداد یک میلیون و 70 هزار راس را در اختیار دارند و سالانه 9 هزار و 330 تن گوشت قرمز به ارزش سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می کنند.
نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: گردشگری یکی از ظرفیت‌های عشایر است که استفاده از آن مغفول به نظر می‌رسد و بوم گردی در مناطق عشایر نشین استان که جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارند می‌تواند به رونق گردشگری عشایر منجر شود.
احمد همتی بابیان این که گردشگری به اقتصادی عشایر کمک شایانی خواهد کرد، افزود : جذب گردشگران داخلی و خارجی به استفاده از ظرفیت‌های فراوان عشایر مانند طبیعت بکر، آداب ‌و رسوم، فرهنگ عشیره‌ای مقدور است.
وی اظهارداشت : نزدیکی به پایتخت ویژگی مهم عشایر استان است و وقتی گردشگری از تهران قصد حضور در مناطق بکر طبیعی را دارد، می‌تواند در مناطق جنوبی رشته کوه البرز تنها با چند ساعت رانندگی حضور یافته و در بوم گردی های عشایر اقامت کند و باید بر روی ظرفیت‌های گردشگری عشایر سرمایه‌گذاری کرد.
وی خاطرنشان کرد : مهمترین نیاز تولیدات عشایر استان معرفی محصولات لبنی و تولیدات دستی است تا بتواند برای این تولیدات بازار کسب کند و توسعه بخش گردشگری یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی در بین این قشر از جامعه است.
همتی با بیان این که سالانه میلیون ها مسافر از سمنان عبور می کنند، ادامه داد : با توسعه گردشگی عشایری همچون ایجاد دست انداز،می توانیم ماندگاری مسافران در این استان را افزایش دهیم و به صنعت گردشگری و توسعه سمنان کمک کنیم.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : حفظ آثار فرهنگی، سنتی، قومی و ایلی عشایر و بخشی از میراث فرهنگی تاریخ سمنان، توسعه فعالیت های اشتغال زا و ایجاد درآمد، ایجاد جاذبه برای توسعه گردشگری و جلب گردشگر خارجی و داخلی و فراهم آوردن زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی از جمله ویژگی توسعه گردشگری عشایری در استان است.
بر اساس آمار موجود سالانه 15 هزار تن گردشگر خارجی از استان سمنان دیدن می کنند که این رقم به تاکید کارشناسان با فراهم کردن زیرساخت های صنعت گردشگری باید افزایش یابد.
660 کیلومتر از بزرگراه بیش از 850 کیلومتری تهران- مشهد در استان سمنان واقع شده است.
سالانه دستکم 15 میلیون مسافر و گردشگر از محورهای ارتباطی استان سمنان عبور می کنند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.