به گزارش ایرنا، در صورتی که به تاکید مسوولان برای رفع این چالش جدی استان سمنان در کوتاه مدت و میان مدت تدابیری اتخاذ نشود عواقب جدی در انتظار منطقه است.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی و بقیه مربوط به بخش صنعت و کشاورزی اختصاص دارد.
منابع زیرزمینی سمنان با کمبود 143 میلیون متر مکعبی آب مواجه است و این چالش، توسعه شهرها و رشد صنایع در این استان را با مشکل مواجه کرده و مانع اصلی در اجرای برنامه های اقتصادی و طرح های توسعه ای در این استان است.
متوسط بارندگی در سال زراعی جاری حدود 75 درصد کمتر از سال گذشته بوده است و بارش هم به طورعمده در مناطق شرق سمنان باریده است و مناطق مرکزی، شمال ، شمال شرق و شمال غربی استان بهره چندانی از بارش های زمستانی نبرده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : بیش از 80 درصد از منابع آبی زیرزمینی استان خشک و یا در حال خشک شدن است و برای رفع کسری آب در تابستان امسال در سمنان 6 حلقه چاه جدید حفر می شود.
محمد طاهری افزود: برای تامین آب آشامیدنی هشت شهرستان استان در 6 سال گذشته بیش از50 حلقه چاه با 800 میلیارد ریال اعتبار حفر شده است.
وی اظهارداشت: حفر این 6 حلقه چاه در سمنان، گرمسار، سرخه و آرادان با نزدیک به 85 میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار دارد و پیش بینی می شود طرح لوله گذاری و انتقال آب تا پایان مرداد اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: برای تأمین آب مرکز استان برنامه کوتاه‌مدت شامل لایروبی قنات، میان‌مدت مانند حفرچاه و بلندمدت شامل انتقال آب در دستور کار قرار دارد که حفر چاه‌های آب از اقدامات میان‌مدت برای کنترل بحران خشکسالی در سمنان محسوب می‌شود.
طاهری ادامه داد: اکنون مرکز استان سمنان با کمبود آب 150 لیتر برثانیه مواجه است و اگر طرح های فرهنگ سازی و صرفه جویی در مصرف آب صورت نگیرد به یقین در تابستان امسال با قطعی آب در برخی مناطق سمنان مواجه خواهیم بود.
وی وضعیت تامین آب در شهرستان های مهدیشهر و میامی را مثبت عنوان کرد وگفت: 20 درصد صرفه جویی در مصرف و استفاده بهینه از آب می تواند در کوتاه مدت بخشی از مشکل کم آبی را در شهرستان های استان سمنان برطرف کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان اضافه کرد: پیش بینی افزایش تدریجی دما در فصل تابستان امسال، چالش کمبود آب در مناطق شهری استان را بیش از پیش نمایان کرده و تمام سعی این شرکت بر جلوگیری از قطعی آب است.
وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از مناطق شهری استان سمنان در ناحیه گرم و خشک قرار دارد و مدیریت مصرف برای جلوگیری از قطعی آب، از سوی مسوولان، صاحبان واحدهای صنعتی و کشاورزی و آحاد جامعه ضروری است.
وی اضافه کرد: سالانه حدود 350 میلیون متر مکعب آب از سرچشمه های گل رودبار و 450 میلیون متر مکعب از قنوات سمنان آب بهربرداری می شود که احتمال کاهش بهره برداری از آن ها به دلیل خشکسالی متداول در سال های اخیر وجود دارد.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در این استان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.