در ادامه این مطلب آمده است : بنا به شواهد و مستندات موجود، طرح‌ها و برنامه‌ها و اجرای قانون آنچه مربوط به راه و ترابری است در استان ما به ویژه در مرکز استان، هرگز رضایت‌بخش نبوده است. اگر پاسخ منفی است، این وزارت خانه و زیرمجموعه‌ی متبوع آن به دفاع بگویند آیا راه‌های استان، مناسب عبور سالانه بیش از بیست میلیون زایر حضرت رضا‌(ع) و مسافر هست؟ آیا آمار آسیب دیدگی خارجی‌هایی که وارد راه‌های غیر استاندارد استحفاظی استان می‌شوند بسیار نیست؟ آیا در همین ماه‌های اخیر سانحه‌ی پاکستانی‌ها و... دلخراش و مایه‌ی شرمساری نبود؟ آیا سانحه‌ی قطار تبریز مشهد، آبرویی برای استان ما گذاشت؟ این وزارت نه فقط در دولت یازدهم و دوازدهم بلکه در دوره‌های پیشین بگوید که در مقام قیاس با استان‌های دیگر، چه گلی بر سر استان زده است؟
در کدام مرکز استان کشور، ورودی و خروجی به اسفناکی سمنان است؟ حتی ورودی و خروجی شهرهای اقماری سمنان، به مراتب بهتر است حتی قابل قیاس با مرکز استان نیست. این تفاوت‌ها و جفاها و تعدی به حقوق مردم چه معنایی دارد و چگونه می‌توان دفاع کرد؟
پل‌های مسئله‌دار احداثی، کمیت لنگ فرودگاه سی ساله که اکنون به همت نماینده‌ی سمنان و همکاری دیگر مسئولان شهری و استانی و کشوری در آستانه‌ی بهره‌برداری رسیده و وضع اسفناک راه آهن سمنان و رکود اقدامی در ده‌ها مورد از جمله پله برقی راه‌آهن سمنان و... جز تحسر و تاسف چه نکات مثبتی می‌توان در آن همه کاستی‌ها و بدعملی‌ها دید؟
بازگشت قطار خالی از سمنان، پیش چشم دانشجویان، سربازان، مردم مسافر به دستور مرکز و جاگذاشتن همه‌ی این چشم به راهان هیچ توجیهی نمی‌تواند داشته باشد. مشکلی که باید درباره‌ی آن آسیب شناسی شود. در این باره به جرات می‌توان گفت که بی‌نظمی، تاخیر، نبود قطار مشخص، جابه جایی مدام قطارها و... بیش از هر موضوع و نارسایی‌های دیگر، مورد اعتراض مسافران استان بوده است و با نهایت تاسف جز بی‌جوابی و یا توجیه غیرمنطقی، هیچ اثر و ثمری نداشته است!
البته مقصود زیر سوال بردن شخص وزیر و شخصیت ذاتی ایشان نیست اما بحث در زیرمجموعه و تعدد نامعقول تصمیم گیری‌هاست. خبر تجمع مردم و کامیون‌داران در حاشیه‌ی استانداری در زمان مسئولیت دکتر خباز، متاسفانه از مرزها گذشت و آبروداری نکرد و هنوز هم بحث قاطعانه‌ی اجرای قانون، نقل محافل است و چشم امیدی است بر اقدام قاطعانه‌ی قانونی،
از طرفی، موضوع اسفناک اداره‌ی کل مسکن و شهرسازی که هر چه از نامرادی‌ها و کارشکنی‌ها و نادرستی‌ها گفتیم، مسموع نیفتاد و سرانجام واقعه‌ای بسیار تلخ پیش آمد که هتک حرمتی بود ناروا در حق همه‌ی استان و حتی به ناصواب به پای آبروی رئیس جمهور محترم نوشته شد فقط به سبب این که در زادگاه ایشان اتفاق افتاد و آن چنان جهت یافت که شرمندگی همه را فراهم کرد و عجیب این که از زمان وقوع این رخداد ناگوار، تاکنون اداره مسکن و شهرسازی استان با سرپرست اداره می‌شود که همین امر موجب رکود در کارها و البته ایجاد حواشی خواهد شد. تذکرات پیاپی نمایندگان مردم در خانه‌ی ملت و استیضاح‌های مکرری که نام این وزارت نوشته می‌شود نشان از این دارد که شخص وزیر محترم باید در زیرمجموعه‌ی خود اقدام اجرایی داشته باشد.
نارضایتی‌های مردم از ساختار و محدودیت‌های مدیریت راه آهن سمنان آن چنان پرتنش و پرچالش است که جر با ارتقا و تمرکز در غرب استان، سروسامان نخواهد یافت.
البته باید پذیرفت که وزارت راه و... از وزارت خانه‌های عظیم و پرمسئولیت ماست که هرگز تخصیص بودجه و اعتبارات پیش رو، پاسخ طرح‌های عملیاتی آن را نخواهد داد اما تدبیر وزیر و انتخاب بازوهای انسانی قابل و قاطع و آینده‌نگر، می‌تواند به رکود و ایستایی و روزمرگی این مجموعه‌ی عظیم خاتمه دهد؛ یعنی، فکر جلوتر از عمل، نیازش بیش از بودجه و اعتبارات در این وزارتخانه است.
و اما امید آن داریم که انتصاب جدید و تمرکز قانونی و مورد انتظار در حوزه‌ی مسکن و شهرسازی و راه و راهداری و حمل و نقل و تدیبر مدبرانه و آینده نگرانه‌ی مدیریت کنونی استان بتواند به این دردها و مشکلات مزمن در حوزه‌هایی که در بالا مورد نقد واقع شد، برای همیشه پایان دهد.
6026/7342
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.