به گزارش ایرنا، امروز نقش مؤثر ورزش در درمان بیماری‌ها بر کسی پوشیده نیست و ورزش در دنیای معاصر و در عصر فناوری مهمترین راهبرد برای پیشگیری بسیاری از بیماری‌هاست و با ورزش بدن برابر بیماری‌ها بیمه می‌شود.
تامین امکانات ورزشی برای ورزشکاران بیماران خاص با توجه به وضعیت روحی و جسمی آنان از سوی مسوولان امری اجتناب ناپذیر است.
بر اساس اعلام منابع رسمی، ایران کشوری پیشتاز در تشویق بیماران خاص و پیوند اعضا بوده و فراهم کردن بستر برای پویایی و تحرک این افراد در جامعه در واقع اهدای حیات و زندگی سالم به این افراد است.
برقرار کردن نبض زندگی برای افرادی که در جریان چگونگی وضعیت جسمی خود هستند و از عدم توانایی و سالم بودن جسم خود رنج می‌برند کار آسانی نیست و در واقع کسانی که این ماموریت خطیر را برعهده دارند باید کارشناس و روانشناس خبره باشند.
رییس هیات ورزش های بیماران خاص استان روز چهارشنبه در گفت ‌و گو با ایرنا با اشاره به ضرورت فراهم آوردن بسترها و زیرساخت‌های لازم برای ورزشکاران بیماران خاص، گفت: ورزش برای بیماران خاص به منزله درمان این قشر است و ارتقای امکانات ورزشی بیماران خاص به ارتقای سلامت این افراد، خانواده آنان و جامعه می‌انجامد.
زهرا چگینی توجه مسوولان و خیران به ورزش بیماران خاص را توجه به حیات و اهدای حق زیستن به آنان تلقی کرد و افزود : از آنجایی که خانواده این افراد بیشتر درگیر بیماری و فرایند درمان و تامین هزینه و دارو هستند ترغیب آنان برای ورزش و حضور در مسابقات کم می‌شود.
وی اعتبار اختصاصی سالانه به این هیات با توجه به شرایط خاص این ورزشکاران را 130 میلیون ریال اعلام کرد و گفت : این مبلغ تنها برای 10 درصد از اهداف هیأت کفایت می‌کند اما با تلاش و ایجاد رغبت در این افراد بیش از 70 درصد از اهداف تأمین می‌شود.
رییس هیأت ورزش های بیماران خاص استان سمنان نداشتن بودجه، نبود حامی ورزشی، اجتماعی و فرهنگی و توجه کم مسوولان با توجه به شرایط خاص این ورزشکاران را از مهمترین چالش این هیات برشمرد و اضافه کرد: اداره کردن یک هیات ورزشی با پنج گروه بیمار که تعداد 6 رشته ورزشی را زیر پوشش قرار می‌دهد کار بسیار دشواری است که نگاه خاص و تدبیر ویژه را می‌طلبد.
چگینی ضمن دعوت از مسوولان برای حضور در صحنه تمرین این ورزشکاران و درک مشقت آنان در حین ورزش و مسابقات، تصریح کرد: ورزشکار هموفیلی که در ورزش و مسابقات خونریزی داخلی دارد و ورزشکار همودیالیزی که در حین تمرین و ورزش مجبور به دیالیز است نشان شرایط خاص این قشر دارد که اهتمام ویژه را می‌طلبد.
چگینی ایجاد سالن چند منظوره مشابه سالن اختصاصی معلولان و جانبازان سمنان برای بیماران خاص را ضروری دانست و اظهارداشت: یک بیمار خاص ورزشکار شرایط تمرین در کنار ورزشکار سالم را ندارد و باید با دایر کردن فضایی مختص این ورزشکاران به سلامت آنان کمک کرد.
به گفته وی بیماران سرطانی پیوند مغز و استخوان، بیمازان تالاسمی، هموفیلی، دیابت وابسته به انسولین ، پیوند عضو و ام.اس تحت نظر هیات ورزشی بیماران خاص استان سمنان فعال هستند که این ورزشکاران در مسابقات برگزار شده در سال جاری و در رشته‌های دارت، بدمینتون، تنیس و شطرنج موفق به کسب عناویت قهرمانی شدند.
به گزارش ایرنا، استان سمنان بیش از 30 هزار ورزشکار سازمان‌یافته دارد که بیش از 170 نفر از این تعداد را ورزشکاران بیماران خاص هستند.
7342/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.