به گزارش ایرنا، آموزش بنیادی و همگانی مهمترین بخش هر گونه توسعه ای در هر جامعه است، نظام تربیتی بر اساس هدفگذاری و چشم انداز کلان تعیین شده، قابل تبیین و اتخاذ راهبرد است و بررسی نقشه توسعه کشورهای مختلف نشان داده است گام های اولیه هر توسعه ای در نظام آموزشی همگانی نهفته است.
از سوی برنامه ریزان کلان کشور، نظام آموزش برای هماهنگی با دگرگونی ها و مواجهه با چالش های برآمده از دنیای امروز و برنامه های خصمانه دشمنان به ویژه در حوزه فرهنگی، نیازمند نوآوری و تغییر شناخته شد که نتیجه آن در قالب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تایید راهبری رسید.
تجهیز نظام آموزشی به مبانی فرهنگی و پرورشی که دانش آموزان را در برابر انواع برنامه های ضدفرهنگی دشمنان آماده و مصون کند و از سویی با توجه به معضل اشتغالزایی، ایجاد توازن در ورود دانش آموزان به رشته های مهارتی و نظری به منظور آماده سازی آنها از نظر مهارتی برای ورود به بازار کار مورد نیاز جامعه، در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صورت جدی مورد تاکید قرار گرفته است.
نظام آموزشی کشور پیش از سند تحول بنیادین با چالش تک بعدی بودن آموزش ها مبتنی بر مباحث علمی صرف روبه رو بود و با ارایه سند تحول بنیادین انتظار می رود رویکردها به مرور به سمت هدفگذاری کلان این سند در برونداد دانش آموزانی در تراز نظام جمهوری اسلامی از نظر تربیتی و پرورشی و از سویی مهارت آموخته برای ارایه خدمت هر چه بیشتر به جامعه سوق یابد.
بسیاری از کارشناسان معتقدند خلاصه شدن نظام تعلیم و تربیت کشور در ارایه مسایل تئوری و محفوظاتی که فقط به کار برگه امتحانی می آید، نظام آموزشی را از کارآمدی لازم دور کرده و عملیاتی شدن هر چه بیشتر مبانی سند تحول بنیادین به شکل واقعی، می تواند راهگشای بسیاری از آسیب های اجتماعی، معضلات اقتصادی و گره های فرهنگی کشور باشد.
در استان سمنان 120 هزار دانش آموز در چهار هزار و 800 کلاس درس در 800 واحد آموزشی تحصیل می کنند، در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده 50 درصد دانش آموزان در رشته تحصیلی نظری و 50 درصد در رشته های فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل شوند تا زمینه ساز ورود به رشته های فنی در دانشگاه ها و افزایش اشتغال شود.
سمنان از استان های برتر کشور در اجرای این بخش از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده است.
** تحقق 30 درصدی سند تحول مطلوب نیست
وزیر آموزش و پرورش درباره میزان تحقق سند تحول بنیادین در این نهاد، گفت: با گذشت بیش از 6 سال از ابلاغ سند تحول بنیادین نظام آموزشی، تنها 30 درصد آن اجرا شده است که این رقم قابل قبول نیست و بیانگر آن است که در استقرار سند به خوبی عمل نکرده ایم.
سیدمحمد بطحائی بیان کرد: کارهای مقدماتی سند تحول از سال 80 آغاز و در سال 90 ابلاغ شد و برای رسیدن به سطح قابل قبولی از مطلوبیت آموزشی و پرورشی مورد توجه قرار گرفت، اما در مدت اجرا نتوانستیم آن گونه که باید به جلو برویم.
وی اظهارداشت : همین 30 درصد اجرای سند تحول بیشتر در بخش هایی بوده که با سختی کمتری مواجه بوده است و در بخش های کیفی، سند با درصد پایین تری به اجرا در آمده است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در میان راهکارهای مختلف، سند تحول پیشرفت متوازنی نداشته و نامتقارنی را در استقرار سند مشاهده می کنیم.
بطحائی با بیان اینکه در بخش نیروی انسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز پیشرفت خوبی صورت نگرفته است، یادآور شد: در بخش های فضای فیزیکی و تجهیزات نیز در قالب سند تحول خوب عمل نکرده ایم و در حوزه برنامه درسی به نسبت خوب پیش رفته ایم اما در بخش منابع انسانی به عنوان مهمترین منابع تحولی از سایر راهکارهای مرتبط با سند عقب افتاده ایم.
وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه بخش بزرگی از نقد و انتقادها از آموزش و پرورش به این خاطر است که نتوانسته ایم مفاد سند تحول را پیاده و اجرایی کنیم و با تاکید بر اینکه تحول در نظام آموزش و پرورش در 2 بعد شکل می گیرد، افزود: یک بعد در حوزه محتوا و متن است به نوعی که بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم و بخش دیگر تحول نیز که ناظر بر اصلاح روش ها است،باید بتواند روش اداره آموزش و پرورش را تغییر دهد.

**مهمترین هدف سند تحول تربیت دانش آموزان تراز ارزش جمهوری اسلامی است
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان تاکید کرد: مهمترین هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت دانش آموزانی در تراز ارزش های جمهوری اسلامی از نظر تربیتی و پرورشی است.
محمد دستورانی در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد : بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا برونداد آن، سربازانی برای اقامه احکام اسلامی و برقراری حکومت الهی باشند.
وی با اشاره به مهمترین رویکرد آموزش و پرورش در سال 97، بیان کرد: توجه به اخلاق، معنویت و نماز در حوزه فرهنگی مهمترین هدفگذاری نظام تعلیم و تربیت در حوزه پرورشی و فرهنگی است.
وی با تاکید بر ایجاد نشاط و اعتماد اجتماعی در قالب برنامه های فرهنگی در نظام تربیتی، گفت: در کنار مسایل تربیتی، مهارت آموزی با هدف تقویت خلاقیت از طریق تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها و به روزرسانی امکانات و تجهیزات در سال 97 در بخش علمی و آموزشی پیگیری می شود.

**تک بعدی بودن بلای جان نظام تعلیم و تربیت شد
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود : تمرکز بر ساحت تک‌بعدی علمی امروز بلای جان نظام تعلیم و تربیتی کشور شده و آموزش و پرورش را از حرکت بازداشته است.
علیرضا کاظمی تاکید کرد : توجه به مساله تربیت و ارایه آموزش در کنار مسایل پرورشی یکی از اهداف سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است و یکی از مشکلات درونی نظام تعلیم و تربیتی همین تمرکز صرف بر ساحت علم است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر آسیب زا بودن نگاه تفکیکی به مسایل تربیتی و آموزشی ، تصریح کرد : کوچک‌انگاری مسایل تربیتی یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش است و امیدواریم در دولت تدبیر و امید، با اولویت قرارگرفتن مساله تربیت، بخشی از مشکلات این نهاد برطرف شود.
کاظمی بیان کرد : معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سه اولویت بندی راهبردی اهداف خود را دنبال می کند که شامل توسعه فرهنگ اقامه نماز و قرآن و عترت، توسعه مهارت های ارتباطی و فضائل اخلاقی و ایجاد فضای امید و نشاط در بین دانش آموزان است.
وی با بیان این که معلمان سنگ بنای اجرای سند تحول بنیادین هستند و توسعه در کشورهای پیشرفته دنیا از توجه به معلمان آغاز شده است، افزود : توجه به مسایل معلمان در ابعاد مختلف بسترهای توسعه را ایجاد می کند و هفته معلم بهترین فرصت برای تبلور جلوه های محبت معلمان در جامعه است.
وی معلمان را محبوب‌ترین و دارای بزرگترین سرمایه اجتماعی در جامعه ذکر و خاطرنشان کرد: قدردانی جامعه از معلمان و مقام معلم به عنوان قلب تپنده جامعه، زمینه ساز اقتدار علمی، استقلال فرهنگی سربلندی کشور در حوزه های مختلف است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، بر تبیین نقش جامعه در تقویت نهاد تعلیم و تربیت تاکید و اضافه کرد: آموزش وپرورش بدون پشتوانه و مشارکت مردمی در فرآیندهای مختلف به اهداف تعیین شده به ویژه در سند تحول بنیادین دست نمی یابد.
وی تاکید کرد : مهمترین چالش آموزش و پرورش این است که دغدغه اول جامعه و مسوولان قرار نگرفته است و امید است در هفته معلم شکاف بین گفتمان و عمل در پاسداشت نظام تعلیم و تربیت کمتر شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، بیان داشت: آموزش و پرورش آئینه تمام‌نما جامعه است و باید با اولویت به مسایل آموزش و پرورش پرداخته شود.

** راهبرد تربیتی و پرورشی در قالب برنامه‌های نشاط آفرین
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به هدفگذاری ایجاد امید و نشاط در بین دانش آموزان به عنوان یکی از راهبردهای این نهاد، بیان کرد: دانش آموزان نسل کنونی از نسل گذشته بانشاط تر هستند و در بخش های مختلف امسال برای نشاط آفرینی طرح هایی آغاز می شود.
کاظمی اضافه کرد : هفته تئاتر در مدرسه و تئاتر زنگ تفریحی طرحی بود که امسال به صورت آزمایشی در استان فارس اجرا شد و از سال آینده در تمام کشور اجرا می شود.
به گفته وی سرودهای همگانی با محتوای ملی و دینی، تقویت اردوهای استانی با تمرکز بر نشاط و شادابی، برگزاری اردوها با دامنه بیشتر دانش آموزی و هزینه کمتر، تعریف سبدهای اردویی مختلف مانند اردوهای راهیان نور، اردوهای زیارت‌اولی، اردوی دانش آموزان عشایر و مناطق محروم و اردوهای یک روزه علمی و گردشگری با هدف تقویت روحیه نشاط در بین دانش آموزان امسال اجرایی می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، تقویت معنویت و بهره گیری از قرآن را یکی از راهکارهای تبیین شده در سند تحول بنیادین برای مقابله با برنامه های ضدفرهنگی دشمنان دانست و گفت : 20 راهبرد در حوزه فرهنگی و پرورشی درنظر گرفته شده است که پیوند دانش آموزان با معنویت و سبک زندگی اسلامی در اولویت این برنامه هاست.
وی تصریح کرد : همگانی کردن نهضت حفظ قرآن از برنامه های پیوند دانش آموزان با قرآن است که در کنار آموزش همگانی قرآن با هدف آشنایی دانش آموزان با مفاهیم، تلاوت و درک و ترجمه قرآن در آن هدفگذاری شده است.
وی، آشناکردن دانش آموزان با فضائل اخلاقی با هدف رفع مشکلات دانش آموزان که در معرض آسیب های اجتماعی قرار می گیرند را دیگر هدف معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برشمرد و افزود: طرح های مختلفی برای مهارت آموزی از ابتدای مهر 97 در مدارس کشور رونمایی می شود.

**جای خالی مهارت‌آموزی در نظام آموزشی کشور
استاندار سمنان با اشاره به نیاز جامعه به اشتغال‌آفرینی، گفت: در آموزش و پرورش در کنار مباحث علمی و تربیتی، از رویکرد آموزش های مهارتی غفلت شده است.
سیدشهاب‌الدین چاوشی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای تغییر نگاه نوجوانان و جوانان به مساله اشتغال باید بیشتر نقش‌آفرین باشد، افزود : نیاز اصلی جامعه کنونی اشتغالزایی است که نظام تعلیم و تربیت برای تحول در فرهنگ اشتغال باید سهم خود را داشته باشد.
وی با بیان این که تعداد زیادی دانش آموخته کارشناسی ارشد و دکتری در کشور داریم که فاقد شغل هستند، بیان کرد: اگر نگاه نظام تربیتی به جای مباحث تئوری صرف، به مباحث مهارتی تغییر کند، می تواند راهگشای اشتغالزایی در آینده برای دانش آموزان امروز باشد.
چاوشی با اشاره به این که باید فرهنگ اشتغال در جامعه را دگرگون کنیم و نظام تعلیم و تربیت در این زمینه نقش مهمی دارد، یادآور شد: در سال های گذشته ظرفیت تحصیلی در کشور گسترش یافته در حالی که ظرفیت ایجاد شغل در بخش دولتی وجود ندارد.
وی ادامه داد : جامعه اکنون با حجم وسیعی از دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی با توقع شغل متناسب مواجه است که برای آنان شغلی وجود ندارد و این مساله در نظام تعلیم و تربیت باید از پیش، با تعریف درستی از فرهنگ اشتغال اصلاح می شد.

** معلمان نقش‌آفرین اصلی سند تحول بنیادین
استاندار سمنان با اشاره به لزوم پاسداشت مقام معلم، گفت: معلمان نقش اصلی در تحقق چشم انداز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دارند.
چاوشی گفت: حداقل شدن آسیب های اجتماعی ، ساماندهی نظام مدیریتی کشور و کاهش آمار جرم و جنایت همه با تکریم مقام علم و توجه به مسایل معلمان محقق می شود.
وی بیان کرد : بدون پاسداشت مقام علم و معلم جامعه به سعادت نمی رسد و ادای احترام به معلمان حداقل کاری است که در مقام معلمان می شود،انجام داد.
استاندار سمنان یادآور شد : معلمان الگوهای جامعه و راهنمای مسیر زندگی دانش آموزان هستند و همه افراد در هر جایگاهی، مدیون معلمان است.
950 هزار معلم و بیش از دوازده میلیون و 600هزار دانش آموز در کشور به تدریس و تحصیل مشغول هستند.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.