کرمعلی قندالی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در مهدیشهر، افزود: با توجه به بارش های خوب فصل بهار، نگرانی عشایر به خاطر خشکسالی تا حد زیادی برطرف شده و فقط در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و بخش هایی از استان فارس نگرانی از خشکسالی وجود دارد.
وی تاکید کرد : شرایط عشایر به خاطر خشکسالی و توزیع علوفه اکنون به حالت عادی بازگشته است.
رئیس سازمان امور عشایری کشور یادآور شد : خسارت عشایر کشور به خاطر تلفات دام به دلیل سیل ناشی از بارندگی های بهاری بسیار ناچیز بود زیرا اطلاع رسانی مناسبی انجام شد و خسارت سنگین در کشور گزارش نشده است.
وی با اشاره به تمهیدات برای جبران خسارت عشایر به خاطر سیل، گرگ زدگی یا هر خسارت دیگر، یادآور شد : بر اساس مصوبه و ابلاغ به استان ها تسهیلاتی تا سقف 500 میلیون ریال به هر فرد با سود چهاردرصد و دوره بازگشت پنجساله با ضمانت زنجیره ای قابل پرداخت است که نیاز به طی فرآیند ثبت خسارت از سوی عشایر است.
قندالی با اشاره به برخی معارضات برای عشایر در مسیر ایل راه های کشور، گفت: برای 66 هزار کیلومتر ایل راه های کشور از سال گذشته مراحل شناسایی و ثبت انجام و موانع و مشکلات آن ها بررسی شد.
وی اضافه کرد : تا یکسال آینده تمام ایل راه های کشور با همکاری سازمان ثبت املاک به ثبت رسمی می رسد تا تمام مشکلات و معارضات آن ها بررسی و رفع شود.
رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت : امسال به دلیل قیمت مناسب دام، عشایر مشکل فروش گوشت قرمز ندارند، در باره نهاده ها با برداشته شدن تعرفه 10 درصدی واردات نهاده های موردنیاز عشایر، در 2 هفته گذشته قیمت علوفه وارداتی به میزان یکهزار تا یکهزار و 500 ریال در هر کیلوگرم کاهش یافت.
وی تصریح کرد : قیمت نهاده های داخلی به قیمت هر کیلوگرم 10 تا 10 هزار و 500 ریال خرید و فروش می شود و نگرانی درباره قیمت نهاده ها برای عشایر وجود ندارد و هر کمبودی در این زمینه، از داخل یا خارج کشور تامین می شود.
به گفته رئیس سازمان امور عشایری کشور، ظرف سه سال گذشته 800 هزار تن علوفه تهیه و بین عشایر توزیع شده است.
وی بیان داشت : در چند استان دامنه جنوبی کوه های البرز مشکل استفاده از اتباع خارجی به عنوان چوپان عشایر وجود دارد و مدیریت دام ها به دست این اتباع سپرده می شود، مدیریت این بحث نیاز به هماهنگی با نهادهای امنیتی و مرتبط برای صدور مجوزهای بلندمدت دارد تا دامداران مشکل نگهداری گله در بلندمدت نداشته باشند.
رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت : امسال به منظور کوچ امن تر و بهتر عشایر، تیم های در مسیر کوچ با همکاری هلال احمر، نیروهای امنیتی، مدیریت بحران، انتظامی و فرمانداری ها برای حل مشکلات عشایر در مسیر کوچ تشکیل شد.
سه هزار و 181 خانوار عشایر با جمعیت 15 هزار نفر 65 درصد دام سبک استان سمنان به تعداد یک میلیون و 70 هزار راس را در اختیار دارند و سالانه 9 هزار و 330 تن گوشت قرمز به ارزش سه هزار و 600 میلیارد ریال تولید می کنند.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.