فریبرز عباسی دوشنبه که به منظور بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان به شاهرود سفر کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این مرکز با در اختیار داشتن تجهیزات و کاشناسان زبده ، در ارائه الگوهای مناسب کشت و معرفی روش های نوین کشاورزی در استان تاثیر گذار بوده و به جایگاه شایسته ای در بین دیگر مراکز تحقیقاتی کشور دست یابد.
وی همچنین با اشاره به فعالیت های موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، بر خروجی محور بودن تمام یافته های این موسسه تاکید کرد و گفت: گسترش کشت محصولات کم آب بر، کشت نشایی، کشت گلخانه ای، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، توسعه سیستم های نوین آبیاری و طرح های خاک ورزی حفاظتی از مهم ترین اولویت های این موسسه است.
عباسی به اجرای طرح 'میزان آب مصرفی محصولات کشاورزی ' هم اشاره کرد و افزود: در این طرح، میزان آب مصرفی در مقایسه با عملکرد محصولات زراعی و بهره وری مصرف آب در مناطق مختلف کشور مورد ارزیابی قرار می گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان های شاهرود و دامغان از مناطق مهم باغبانی و میامی از مهم ترین مناطق در زراعت و کشت دیم استان هستند.
احمد دزیانیان با اشاره به انجام مطالعات طرح الگوی کشت دشت های استان سمنان، اضافه کرد: با ارزیابی قابلیت خاک های استان و وضعیت منابع آبی، الگوی کشت 11 دشت استان سمنان به دست آمده است.
وی ادامه داد: با ایجاد تغییر در الگوی کشت می توان مصرف آب در مراکز مهم کشاورزی استان را دستکم 30 درصد کاهش داد.
دزیانیان آموزش کارشناسان، بهره برداران و زنان روستایی را از دیگر کارهای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان برشمرد و تصریح کرد: این مرکز در سال گذشته توانست به رکورد بی سابقه ای در زمینه آموزش دست یافته و بخشی از رسالت اصلی خود را به انجام برساند.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان، پارسال در زمینه جذب و آموزش به دانش آموزان کار و دانش، حایز رتبه برتر کشوری شد. همچنین 9 رشته مانند گیاهان دارویی و گیاه پزشکی در مقطع کاردانی و یک رشته در مقطع کارشناسی در این مرکز تدریس می شود.
این مرکز در سال 1342 در کیلومتر سه جاده شاهرود – بسطام به عنوان ایستگاه تحقیقات باغبانی مطرح و پس از فراهم شدن مقدمات در سال 1349 فعالیت خود را با هدف تحقیق در زمینه محصولات باغی و زراعی آغاز کرد.
بتدریج با ساخت واحدهای زیربنایی مانند ساختمان، انبار، حفر چندین حلقه چاه آب و خرید ماشین آلات کشاورزی در سال 1367و با ایجاد چهار بخش تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب، منابع طبیعی و آفات و بیماریهای گیاهی به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) تبدیل شد.
این مرکز ایستگاه‌ های تحقیقات کشاورزی میامی، گرمسار و تحقیقات پسته دامغان راهم زیر پوشش دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.