به گزارش ایرنا، استان سمنان در بخش های مختلف دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است که به خاطر کمبود آب، شکوفا نشده است و به همین دلیل 13 دشت از 26 دشت استان ممنوعه بوده و سهم آب های زیرزمینی از تامین آب در استان بیش از 70 تا 80 درصد است در شرایطی که اگر این میزان 40 درصد باشد بحران محسوب می شود در حالی که سرانه مصرف آب در سمنان نسبت به کشور کمتر است.
به گفته کارشناسان، استان سمنان با 702هزار و360 نفر جمعیت و 9.7 میلیون هکتار وسعت، مجموعه ای از کویر ،جنگل و کوهستان است و گنجی از ذخایر قابل توجه معدنی، بناهای تاریخی و زمینه گردشگری، خاک حاصلخیز برای پرورش انواع محصولات که به چهار فصل مشهور است که اکنون کمبود آب مانع جدی برای توسعه بخش های مختلف اقتصادی است.
انتقال آب خزر به سمنان در سفر یک روزه دکتر روحانی در فروردین 95 در قالب سفرهای استانی به سمنان تصویب شد.
به گفته مسوولان امر، کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به 143 میلیون متر مکعب در سال می رسد و عامل اصلی بحران آب اضافه برداشت‌های مستمری است که توسط چاه‌های عمیق از آبخوان اصلی دشتها انجام شده است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 160 لیتر و کمتر از میانگین کشوری است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت : پرونده انتقال آب خزر به این استان برای رفع مشکل صد درصدی کمبود آب تعدادی از شهرستانهای سمنان برای مطالعات بیشتر در سازمان حفاظت محیط زیست در حال رسیدگی است.
محمد طاهری افزود : برای رفع کمبود آب سمنان در کوتاه و میان مدت در چند سال گذشته برنامه های کاربردی و مطلوبی انجام شده است که حفر چند چاه عمیق در نقاط مختلف استان و بهره برداری از سد های شهید شاهچراغی دامغان و کالپوش در شهرستان میامی نمونه ای از این اقدامات است.
وی اظهارداشت : برای رفع کمبود آب به صورت صد درصدی در نواحی صنعتی و مسکونی استان راهی به جز انتقال آب از دریای خزر به سمنان وجود ندارد و باید با تدبیر و تعقل برای اجرای این طرح مهم ملی اقدام کرد.
وی اضافه کرد : در کنار انتقال آب خزر به سمنان، انتقال آب از چشمه سارهای قطری در استان گلستان به شاهرود و همچنین انتقال آب از سد نمرود به شهرستان گرمسار هم در برنامه قرار دارد.
طاهری تصریح کرد : اکنون 13 دشت از 26 دشت موجود استان سمنان به دلیل کمبود آب و افزایش تدریجی فرسایش بادی در شرایط فرابحرانی قرار دارند که لازم است با افزایش پوشش گیاهی و رفع کمبود آب برای رفع این معضل اقدام کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت : اکنون شهرستان های سمنان در بخش خانگی با کمبود 200 و 250 لیتر در ثانیه مواجه هستند که لازم است با حفر چند چاه عمیق و انتقال آب از حوزه های دیگر به استان با این مشکلات مقابله کرد.
طاهری افزود : 10 شهر و 70 روستای این استان به دلیل حفر غیرمجاز و افت سطح آب های زیرزمینی با چالش کمبود آب مواجه هستند که برای رفع این معضل اتخاذ تدابیر راهبردی و تفکر فراستانی ضروری است .
به گزارش ایرنا، میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.