به گزارش ایرنا، سید محمدرضا هاشمی بعد از ظهر شنبه در شورای مدیریت بحران شهرستان شاهرود که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، شاهرود را شهری حادثه خیز خواند و افزود: زمین لرزه یکی از حوادث مهم است که بیشترین فراوانی را دارد به طوری که بیش از 6 زمین لرزه به بزرگی بیش از 3 ریشتر در سطح این شهرستان رخ داده است.
وی با اشاره به برگزاری بیش از9 نشست مدیریت بحران و 10 نشست مدیریت بحران آب در سال گذشته ، یادآور شد: از 99 مصوبه این نشست ها، 90 درصد آنان برای اجرا پیگیری شده است.
معاون استاندار سمنان 16 سال خشکسالی را از دیگر چالش های موجود در شهرستان برشمرد و افزود: هم اکنون بیش از 11 روستای شاهرود با تانکر آب رسانی می شوند.
هاشمی بر استفاده از فناوری های نوین در پیشگیری ازخسارت سرمازدگی در محصولات کشاورزی و باغی نیز تاکید و تصریح کرد:سرمازدگی در 2 سال، 2 هزار و 800 میلیارد ریال خسارت به باغداران شاهرودی وارد کرده است.
وی ادامه داد: بیش از هفت هزار و 800 هکتار باغ های شاهرود امسال بین 20 تا 100 درصد سرمازده و ضرر یکهزار و 650 میلیارد ریالی به باغداران وارد شده است.
فرماندار شاهرود میزان خسارت سرما در سال گذشته را نیز بیش از یکهزار و 100 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: یکهزار و 230 هکتار از باغ های انگور، انار و زیتون شهرستان پاییز گذشته آسیب دیده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود هم با بیان اینکه امسال بخش زیادی از محصولات باغی بین 15 تا 100 درصد خسارت دیده افزود: تولید بیش از 64 هزار و 600 تن از محصولات شهرستان در پی سرمازدگی کاهش یافته است.
محمدرضا قاسمی میزان خسارت وارد شده در بخش بسطام را بیش از 770 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در بخش مرکزی و حومه شاهرود هم حدود 230 میلیارد ریال ضرر متوجه کشاورزان شده است.
وی ادامه داد: در کلاته های غربی و بیارجمند نیز بیشترین میزان خسارت به محصول زردآلو وارد شده است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان همچنین با بیان اینکه استفاده از روش های معمول مانند کشت ارقام مقاوم به سرما و انجام اقدامات محیطی در باغ نتوانست جلوی خسارت سرمای زیاد در بهار امسال را بگیرد، تاکید کرد: نوسانات مکرر دمایی و تغییر در نوسانات اقلیمی، کاهش دمای شدید و آغاز بهار زودتر از حد معمول سبب ناکارآمدی روش های قبل شد و به طور کل با یخبندان بهاره روبه رو بوده ایم.
32 درصد باغ های استان سمنان معادل 14 هزار و 500 هکتار در شهرستان شاهرود واقع است.
هرساله در این شهرستان حدود 80 هزار تن زردآلو و 130 هزار تن انگور تولید می شود.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.