به گزارش ایرنا، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در این آیین گفت: جشنواره گل غلتان که 11 تجربه درخشان در کارنامه خود دارد، معنویت، همدلی و عشق را با خود به ارمغان آورده است.
وی در بخش دیگری افزود : پیمانکار جاده دسترسی امیریه به ابزار مهدی و امیریه به علیان مشخص شده و اعتبارات آن از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته که به زودی کار آن آغاز می شود.
وی اظهارداشت : در سال 96 مبلغ 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار شهرستان بود که از این رقم حدود یک هزار و 600 میلیارد ریال در بخش های گوناگون جذب شده است.
وی تصریح کرد : رفع کمبود آب آشامیدنی در روستاها یکی از ضروریات شهرستان بود که اکنون 76 درصد روستاهای شهرستان که شامل 120 روستا می شوند، این مشکل آنان حل شده است.
شهردار شهر امیریه دامغان گفت : یازدهمین جشنواره گل غلتان از روز 12 اردیبهشت به مدت سه روز با برپایی غرفه ها ، گل چینان، انجام بازی های بومی و محلی و اجرای موسیقی میدانی در این شهر آغاز شد.
وی افزود: غرفه های امسال جشنواره به منظور جلوگیری از حجم ترافیکی و مشکلات عدیده ای که در سال گذشته با آن روبرو بودیم در داخل مجموعه ورزشی شهر امیریه به تعداد 25 غرفه شامل صنایع دستی، سوغات و کارآفرینی و معرفی محصولات داخلی برپا شد.
عوض آبادیان زنده نگهداشتن آیین کهن و اصیل گذشتگان، ایجاد شور و نشاط در مردم و انجام گل غلتان نوزادان به سبب خاصیت های پزشکی را از جمله مهمترین اهداف برگزاری این آیین معنوی برشمرد.
وی تصریح کرد : ورزش یکی دیگر از موضوعات مهم و اساسی مورد توجه در این جشنواره بود که در همین راستا، در روز نخست بازی های بومی و محلی شامل توپ مره، ریگ بوجوفو، سه قلعه برگزار شد و مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
به گفته وی در جشنواره سال گذشته تعداد 150 نوزاد از 6 استان و امسال 200 از چندین استانها در گل غلتانده شدند.
شهردار شهر امیریه کمبود امکانات اقامتی و زیرساختی را یکی از مشکلات جشنواره ذکر و اضافه کرد : این مشکل باید برطرف شود.
وی کمبود منابع آبی را دیگر مشکلات فرارو برشمرد و گفت : بیش از پنج و نیم هکتار از اراضی شهر امیریه زیر کشت گل محمدی است که با توجه به مستعد بودن زمین و وجود زیرساخت ها می توان با تامین منابع آبی کافی، این میزان از کشت گل محمدی را افزایش داد.
حجت الاسلام سیدمحمد حسینیان ، امام جمعه دامغان گفت: آیین گلغلتان نوزادان در شهر امیریه، جشنواره ای معنوی و علمی است که باید حفظ شود.
وی اضافه کرد: آیین مطهر نمودن نوزادان در گلبرگ های گل محمدی که برترین گل عالم خلقت است، یکی از نقاط قوت و نشان از معنویت بالای این آیین کهن است.
وی بیان داشت : مزین شدن نام گل غلتان امیریه به گل محمدی سبب قرار گرفتن این جشنواره در فهرست آثار معنوی کشور شده است که باید برای ثبت جهانی آن تلاش نمود.
آیین گل غلتان شهر امیریه در سال 89 به شماره 177 به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز به ثبت ملی رسیده است.
شهر امیریه در 25 کیلومتری شهرستان دامغان قرار دارد.
9856/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.