به گزارش ایرنا، گرمسار در بخش های مختلف دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است که به خاطر کمبود آب، شکوفا نشده است و به همین دلیل 2 دشت از 6 دشت این شهرستان ممنوعه است.
سهم آب های زیرزمینی از تامین آب در گرمسار بیش از 70 تا 80 درصد است در شرایطی که اگر این میزان 40 درصد باشد بحران محسوب می شود در حالی که سرانه مصرف آب در این شهرستان نسبت به کشور کمتر است.
به گفته کارشناسان، انتقال آب از سیمین دشت به گرمسار طرحی جامع و کاربردی برای حیات دوباره و رفع قطعی و کمبود آب آشامیدنی این شهرستان است.
به گفته مسوولان امر، کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به 143 میلیون متر مکعب در سال می رسد و عامل اصلی بحران آب اضافه برداشت‌های مستمری است که توسط چاه‌های عمیق از آبخوان اصلی دشتها انجام شده است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 160 لیتر و کمتر از میانگین کشوری است.
همچنین به گفته مسوولان امر، بارش باران در استان در سال 96 در مقایسه با مدت بلند مدت 30 ساله 19.3 دهم درصد کاهش یافت و در سال 96 در سمنان به طور متوسط 75 میلی متر بارش باران ثبت شد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 60 درصد کاهش یافته است.
فرماندار گرمسار روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب از منطقه سیمین دشت تهران به گرمسار را 30 درصد اعلام کرد و گفت: با بهره برداری این طرح آبرسانی بخش عمده مشکل تامین آب آشامیدنی غرب استان سمنان برطرف می شود.
داریوش طاهری افزود: اجرای این طرح در سال 93 اجرایی شد و 2 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای انتقال آب به صورت (بی او تی) در این طرح پیش‌بینی‌شده که با تکمیل آن بخش عمده‌ای از آب آشامیدنی شهرستان گرمسار تأمین می‌شود.
وی آبرسانی به 18 منطقه روستایی این شهرستان را از اهداف مهم طرح خط انتقال آب از سیمین دشت به گرمسار ذکر کرد و گفت : طرح خط انتقال آب آشامیدنی گرمسار با 2 استان تهران و سمنان به‌ صورت مشترک در حال اجراست.
وی تصریح کرد : این خط انتقال در مسافتی نزدیک ‌به 50 کیلومتر خواهد بود و این مسافت از بند انحرافی سیمین‌دشت به تصفیه‌خانه آب گرمسار است.
طاهری خاطرنشان کرد : اجرای طرح آبرسانی به روش بی او تی علاوه بر تامین آب آشامیدنی در تامین آب پایدار برای عرصه طبیعی این منطقه نیز تاثیرگذار است.
فرماندار گرمسار با اشاره به این که طرح آبرسانی به روش خرید تضمینی آب از سوی سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام می‌شود ، تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح مهم نیاز آبی در این طرح به کمترین مقدار ممکن کاهش می یابد.
وی گفت : در این طرح سرمایه‌گذار 20 سال بهره‌برداری می‌کند و خط انتقال را به‌روز کرده و پس‌ازآن تحویل دولت می‌دهد.
طاهری با اشاره انتقال آب سد نمرود به شهرستان گرمسار ، گفت: این طرح به صورت حق آبه به این شهرستان انتقال می یابد و تامین منابع مالی مهم ترین دغدغه برای اجرایی کردن این طرح مهم است.
فرماندار گرمسار ادامه داد: برای اجرای این طرح بیش از سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز پیش بینی شده و با برنامه ریزی های انجام شده این شرکت درصدد تامین این مقدار از اعتبار است.
متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.