در این مطلب آمده است : فیبر نوری رشته‌هایی از تارهای شیشه‌ای بوده که این تارها ضخامتی کمتر از موی انسان داشته و از آن برای انتقال اطلاعات به صورت دیجیتال در مسافت‌های طولانی استفاده می‌شود. با اختراع فیبر نوری انقلابی در شبکه‌های تلفنی، رایانه و اینترنت به وجود آمد. در این زمینه علاوه بر بهره‌مندی کشورها برای ایجاد دولت الکترونیک که مزایای فوق العاده‌ای داشته و دارد، شمار زیادی پیام‌رسان در دسترس کاربران قرار گرفت که از آن جمله می‌توان واتس آپ، فیس بوک، وایبر، وی چت، لاین، تلگرام، ایمو، کاکائوتاک و... را نام برد. در حال حاضر، از میان این پیام‌رسان‌های خارجی در ایران، تلگرام از همه معروف تر است و بیشترین استفاده کننده را دارد.
مدتی است در محافل علمی، فرهنگی و سیاسی، در این خصوص بحث و تبادل نظر می‌شود؛ به طوری که به جز دست اندرکاران فضای مجازی، برخی چهره‌های مذهبی سیاسی نیز اظهارنظر کرده‌اند.
چندی قبل ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی طی سخنانی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اهداف بلند مدت پیام‌رسان تلگرام را اقتصادی دانست. به نظر ایشان هدف این پیام‌رسان که چند سال است به صورت رایگان سرویس می‌دهد، راهزنی بوده و می‌خواهد سکوی پیام‌رسانی را به سکوی اقتصادی تبدیل کند؛ البته چند روز بعد آقای فیروزآبادی دبیر شورای عالی قضای مجازی که اعضای این شورا از شخصیت‌های حقوقی چون روسای سه قوه، فرماندهان سپاه پاسداران و نیروی انتظامی، وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری، اطلاعات، آموزش و پرورش و دفاع و پشتیبانی و چندین نفر از افراد حقیقی تشکیل می‌شود، اظهار داشتند از مسدود کردن تلگرام استقبال نمی‌کنیم.
در همین خصوص علمای بزرگی چون آیت اله ناصر مکارم شیرازی تلگرام را خطرآفرین خواندند و توصیه کردند مردم از این پیام‌رسان خارجی کمتر استفاده کنند. در مقابل، آقای سید حسن خمینی بی‌آنکه نامی از تلگرام ببرند، اذعان داشتند که شبکه‌های اجتماعی انحصار را شکستند؛ چون انحصار موجب می‌شود امیال شخصی بر عقل غلبه کند.
البته چند پیام‌رسان داخلی مثل سروش،‌ای گپ، بله، ویسپی و... نیز از طریق رسانه‌ها برای جایگزینی تلگرام معرفی شدند. پیشنهاد نگارنده این بوده است که به جای محروم کردن قشر عظیمی از مردم از یک پیام‌رسان خارجی، بهترین روش این است که در خصوص پیام‌رسان‌های داخلی جدیت کنیم. قطعا، آن چهل میلیون کاربر به سمت رسانه‌های داخلی جذب خواهند شد؛ چرا که مردم به خوبی سره را از ناسره تشخیص خواهند داد. با این حال طبق آخرین اخبار، شرکت زیرساخت در راستای شفافیت ساختارمند اطلاع داد سرورهای توزیع محتوای پیام تلگرام در ایران لغو و باطل اعلام شده است.
بر اساس روال قانونی، شرکت ارتباطات زیرساخت موظف است این سرورها را از مدار خارج کند؛ طوری که از این پس ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق ارتباطات بین الملل راهیابی شود. با این اقدام ممکن است از کیفیت تلگرام کاسته شود و نتوان تصاویر و فیلم‌های آن را به راحتی دانلود کرد. که این راه‌حل هم چندان کارساز و مفید نیست اول آنکه مدیران این پیام‌رسان برای سرعت انتقال پیام به فکر می‌افتند دوم آن‌که عده زیادی از مردم دچار تنش و سوء تفاهم خواهند شد و احتمال نارضایتی عده‌ای را به دنبال خواهد داشت بهترین راه‌حل همان است که ما خودمان را تقویت کنیم چون ضعیف نگهداشتن دیگران نمی تواند راه‌حل خوبی باشد.
6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.