به گزارش ایرنا، آثار پلکانی خشکسالی در ایران بیش از 30 سال پیش خود را نشان داد و روند خشکسالی در منابع آبی ایران از حدود 15 سال به صورت محسوس ثبت شده است.
خشکسالی را از نتایج پدیده تغییر اقلیم قلمداد می کنند که تغییر در روند بارشی یکی از نتایج منفی آن به ویژه برای کشوری مانند ایران است که در مناطق خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال زراعی 96-97 و تا 25 فروردین 97 میزان متوسط بارندگی در استان سمنان نسبت به بلندمدت 42 درصد و نسبت به سال قبل در همین دوره 34 درصد کاهش داشت.
غلامرضا حسنی غربا گفت: با توجه به بارش های مطلوب 2 هفته گذشته از 25 فروردین تاکنون، بر اساس برآوردها، کل پهنه‌های استان سمنان به طور متوسط 17 میلی‌متر بارش دریافت کرد، این میزان در نواحی شمالی استان تا 30 میلی متر بود.
وی اظهارداشت : به این ترتیب و با درنظر گرفتن بارش های اخیر، تا پنجم اردیبهشت 97 در استان سمنان نسبت به بلندمدت، کاهش بارندگی به میزان 26 درصد و نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش بارش ها به میزان 11 درصد رسید.
غربا با تاکید بر این که با وجود بارش های فروردین و اردیبهشت 97 شاهد تعدیل خشکسالی بارشی در استان هستیم، خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی در سال زراعی جاری در این استان از 42 درصد کاهش در بلندمدت در فروردین به 26 درصد و از 34 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به 11 درصد کاهش در اردیبهشت 97 رسید ولی همچنان در تمام شاخص ها کاهش بارندگی داریم.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد : پیش بینی می شود با ورود سامانه بارشی دیگری در هفته جاری نیز بارندگی طی سه روز در نقاط مختلف استان اتفاق بیفتد که درصد کاهش بارش ها تا حدودی تعدیل شود و شرایط بارشی مناسب‌تر شود.
وی با تاکید بر این که این آمارها همه مربوط به میزان بارش و مساله خشکسالی در شاخص های هواشناسی است، تصریح کرد: بررسی پدیده گسترده خشکسالی در حوزه هایی مانند خشکسالی آب‌شناسی، خشکسالی کشاورزی و خشکسالی اقتصادی و اجتماعی قابل مطالعه است و باید جدی گرفته شود.
غربا با اشاره به این که بارش های چند هفته اخیر برای مناطق کویری استان بسیار مفید بود، بیان داشت : با توجه به این که بیشتر منابع آبی در استان منابع آب زیرزمینی و چاه است، بارش های جامد برای تامین منابع آبی استان سمنان مفیدتر است زیرا ماندگاری بیشتری برای تغذیه سفره های آب زیرزمینی دارد.
وی اضافه کرد : با توجه به شرایط کویری و متوسط دمای استان سمنان، بارش هایی در این استان کارآمد است که پایداری بیشتری داشته باشد و با امکان فرصت نفوذ باعث افزایش آبدهی رودخانه ها، چاه ها و قنات ها شود.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: بارش های بهاری که بیشتر به صورت رگباری و کوتاه مدت رخ می دهد و با ورود به رودخانه های فصلی، وارد کویر می شود، برای کویر مفید است و داشته قابل توجهی به منابع آبی استان اضافه نمی کند.
بارش یک سال زراعی کامل در استان سمنان 107 میلی‌متر است و در سال زراعی جاری این استان 65 میلی‌متر بارش دریافت کرده است که نسبت به سال گذشته در همین مدت 23 میلی‌متر کمتر است.
بیشترین میزان کاهش بارندگی در سال زراعی 96-97 در استان سمنان را نسبت به بلندمدت مهدیشهر و نسبت به سال گذشته گرمسار داشته است.
در سال زراعی جاری و تا پنجم اردیبهشت 97 سمنان نوزدهمین استان کشور در شاخص کاهش متوسط بارندگی است، استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان شدیدترین میزان کاهش بارش را تجربه کرده اند و فقط متوسط بارشی استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل مثبت بوده است.
بارندگی متوسط کشور در سال زراعی 96-97 تا پنجم اردیبهشت نسبت به بلندمدت حدود 39 درصد کاهش یافته است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.